Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Ja, jag ska försöka att icke göra något överilat såvida inte mina älskade flaskor kommer att befinna sig i akut livsfara.
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Jag är ganska säker på att en friggebod måste byggas på befintlig mark. Man accepterar typ +-50 cm i förändring av markplan innan man måste ha bygglov. Det är också en fråga om hur nära tomtgränsen man befinner sig innan man måste skaffa grannsamtycke. (Tror det rör sig om fyra eller 4,5 meter från tomtgräns.) Vidare så kan det vara så att det inte finns någon granne men att det lik förbannat inte är tillåtet att bygga då det ligger för nära grönomröde/vatten/annat mög.

För att lägga än mer lök på källarlaxen så bör man å det grövsta undvika att gräva djupt för nära fastigheten då man i värsta fall underminerar bärigheten i bottenplattan. Det vill med andra ord till att din radhustomt är betydligt större än genomsnittet för att du ska kunna undvika ens de första fallgroparna (där fick jag allt till det!).

Jag tror dock att det inte är någon större ide att blanda in en advokat. Tomtarna på kommunens byggavdelning svarar gratis på frågor och en bygglovsansökan kostar med all sannolikhet mindre än en timmes konsultation med advokat.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

anders skrev:
Jag är ganska säker på att en friggebod måste byggas på befintlig mark. Man accepterar typ +-50 cm i förändring av markplan innan man måste ha bygglov. Det är också en fråga om hur nära tomtgränsen man befinner sig innan man måste skaffa grannsamtycke. (Tror det rör sig om fyra eller 4,5 meter från tomtgräns.) Vidare så kan det vara så att det inte finns någon granne men att det lik förbannat inte är tillåtet att bygga då det ligger för nära grönomröde/vatten/annat mög.

För att lägga än mer lök på källarlaxen så bör man å det grövsta undvika att gräva djupt för nära fastigheten då man i värsta fall underminerar bärigheten i bottenplattan. Det vill med andra ord till att din radhustomt är betydligt större än genomsnittet för att du ska kunna undvika ens de första fallgroparna (där fick jag allt till det!).

Jag tror dock att det inte är någon större ide att blanda in en advokat. Tomtarna på kommunens byggavdelning svarar gratis på frågor och en bygglovsansökan kostar med all sannolikhet mindre än en timmes konsultation med advokat.

Tackar!

Jo, advokater vet att ta betalt, de är juridikvärldens "flygande vinmakare" ;)
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

anders skrev:
Jag är ganska säker på att en friggebod måste byggas på befintlig mark. Man accepterar typ +-50 cm i förändring av markplan innan man måste ha bygglov. Det är också en fråga om hur nära tomtgränsen man befinner sig innan man måste skaffa grannsamtycke. (Tror det rör sig om fyra eller 4,5 meter från tomtgräns.) Vidare så kan det vara så att det inte finns någon granne men att det lik förbannat inte är tillåtet att bygga då det ligger för nära grönomröde/vatten/annat mög.

För att lägga än mer lök på källarlaxen så bör man å det grövsta undvika att gräva djupt för nära fastigheten då man i värsta fall underminerar bärigheten i bottenplattan. Det vill med andra ord till att din radhustomt är betydligt större än genomsnittet för att du ska kunna undvika ens de första fallgroparna (där fick jag allt till det!).

Jag tror dock att det inte är någon större ide att blanda in en advokat. Tomtarna på kommunens byggavdelning svarar gratis på frågor och en bygglovsansökan kostar med all sannolikhet mindre än en timmes konsultation med advokat.

Hur menar du med befintlig mark?
Vad jag läst mig till så ska sedan 1:a januari följande gälla för bygglovsfri friggebod:
- Max 15 kvm
- Max 3 meter total höjd
- Minst 4 meter från tomtgräns, om inte så krävs grannarnas godkännande.

Hur det sedan blir om man vill ha källare på detta vet jag inte.
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

v_skogh skrev:
Hur menar du med befintlig mark?

Att du får inte ändra marknivån hur mycket som helst. Om jag inte tar fel så anses gropen för källaren som en ändring av marknivån och är därmed bygglovspliktig. Det är ju också så att det är ganska stora krafter involverade när marken trycker på utifrån så kommunen lär kräva en kvalitetsansvarig. Så även om källaren inte klassas som ändring av marknivå så är det fortfarande ett betydligt mer komplicerat bygge än en friggebod och kräver troligen därmed bygglov.
Jag kan naturligtvis ha fel men det bästa och säkraste är att kolla med handläggarna på kommunen. De kan ge raka besked och det kostar gratis att ringa och fråga.
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

anders skrev:
Att du får inte ändra marknivån hur mycket som helst. Om jag inte tar fel så anses gropen för källaren som en ändring av marknivån och är därmed bygglovspliktig. Det är ju också så att det är ganska stora krafter involverade när marken trycker på utifrån så kommunen lär kräva en kvalitetsansvarig. Så även om källaren inte klassas som ändring av marknivå så är det fortfarande ett betydligt mer komplicerat bygge än en friggebod och kräver troligen därmed bygglov.
Jag kan naturligtvis ha fel men det bästa och säkraste är att kolla med handläggarna på kommunen. De kan ge raka besked och det kostar gratis att ringa och fråga.

Ok, du menar så...
Tänkte inte ens i de banorna men när du nämner det så låter det troligt att så är fallet.
Jaja, han får väl ha vinkällaren ovan jord då :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Alternativet är ju att Mysonmannen, defender of the faith and bane of BiB's, sätter sina abnormt stora barn på att gräva ett jättehål! Det kan ju inte myndigheterna ha någonting att invända mot! "Nej, nej länsman, inte är det här någon källargrund, det är bara mina barn som grävt en sandlåda".

Men jag håller med, vinlagring är generellt en väldigt prekär situation, och jag kan verkligen identifiera mig med behovetav att ha vinerna tillgängliga!
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
"Nej, nej länsman, inte är det här någon källargrund, det är bara mina barn som grävt en sandlåda".
Nu skulle jag ju tveka inför att förvara något dyrare än BiB i en sådan grop vars enda skydd utgör ett staket för att ingen ska ramla ner. Och med tanken på att Mysonmannen är bane of BiB så blir gropen ganska meningslös som förvaring.

Möjligen skulle man kunna utnyttja gropen för alternativ björnhetsning. Tänkt scenario:
Fredag kväll med gäster och Mysonmannen har lovat underhållning.
Mysonmannen slänger ner några BiB som i Dyngbladet fått fyndstämpel.
Efter en kort stund sitter en individ utan smak i gropen och bäljar i sig.
Nu skickar Mysonmannen ut sina hundar av typen rottweiler och pitbull.
Kortsiktig underhållning och långsiktig sanering av genpoolen avklarad.
Mysonmannen segrar igen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Dummer!

Naturligtvis var denna avledningsmanöver endast tänkt att utnyttjas innan man lyckats placera nämnda friggebod ovanför den nygrävda (och gjutna) bunkerbasen!
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
Dummer!

Naturligtvis var denna avledningsmanöver endast tänkt att utnyttjas innan man lyckats placera nämnda friggebod ovanför den nygrävda (och gjutna) bunkerbasen!
Nu är problemet att denna manöver raskt flyttar gropen från benämningen "sandlåda" till benämningen "svartbygge". Nu kommer länsman att bli intresserad. Jag ser framför mig sketchen med Hasse Alfredsson som sitter hos länsman och får den en böteslappen efter den andra utskriven i jakten på sin filt. Vojne, vojne!

Jag får väl dock medge att min ide om björnhetsning kanske inte heller helt faller inom lagens råmärken...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Görs manövern med stil och elegans, och i skydd av mörkret och väl mutade grannar så torde det inte vara ett stort problem.

Björnhetsning faller väl annars på den relativa bristen på naturresurser i Stockholmsregionen, skulle tippa på att Jonas skulle bli lite suspicious om det är ett gäng dårar som ränner omkring i björngropen på Skansen om nätterna i desperat jakt på fredagskvällens stjärna!.
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Ah... Jonas behöver inte blandas in. Om du analyserar mitt förslag så inser du snabbt att björnens roll helt tas över av BiB-tomten, därav epitetet "alternativ björnhetsning". Ingen risk att dömas för olovlig jakt alltså.
Nu blir kanske kampen en aning ensidig så vadslagning på vinnare är kanske inte rätt grej, men det kan ju vara underhållande ändå. Och det är ju för ett gott syfte!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Ahh, naturligtvis. Jag ska försöka att läsa de inlägg som jag svarar på. Det bidrar till en bättre och mer sansad diskussion.

Jag propagerar naturligtvis också för den alternativa björnhetsningen, men då den inte nämnvärt bidrar till att lösa Mysonoxens vinlagringsproblem så kanske det är underlag för en tråd under övrigt?
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
...men då den inte nämnvärt bidrar till att lösa Mysonoxens vinlagringsproblem så kanske det är underlag för en tråd under övrigt?
Jag tycker ändå att det har viss relevans eftersom drömmen om alternativ björnhetsning för en kort stund kan avleda Mysonoxens tankar i denna hans svåra stund.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Jag har en gammal björnfäll från en björn min salig farfar skjutit, månne kan jag försöka hetsa upp den genom att hälla lite god Bordeaux på den och medelst magi väcka den till liv och få den att bita hål på samtliga BiB-förpackningar den kommer över.

Man ska ju dock inte väcka den björn som sover...
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

En sådan källare är ett utmärkt tillfälle att visa att du är MAN. Kolla in http://www.finja.se/aktuell/gor-det-sjalvaren/4012_jordkallare.pdf och http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/hus_tradgard/jordkallare.pdf.
Det är stil att sitta i baren med roseskumpa och diskutera olika blandningar av cement, betong och murbruk. En riktig karlakarl blandar naturligtvis själv men är du nybörjare så kan du överväga att köpa de färdigblandade produkterna. En egen cementblandare ger dessutom oerhört många manlighetspoäng.
Lägg dessutom till att du naturligtvis hyr en grävmaskin på Ramirent eller Cramo och fixar gropen själv.
Samtliga manliga grannar i hela området kommer att hänga vid tomtgränsen i ren beundran!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

anders skrev:
En sådan källare är ett utmärkt tillfälle att visa att du är MAN. Kolla in http://www.finja.se/aktuell/gor-det-sjalvaren/4012_jordkallare.pdf och http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/hus_tradgard/jordkallare.pdf.
Det är stil att sitta i baren med roseskumpa och diskutera olika blandningar av cement, betong och murbruk. En riktig karlakarl blandar naturligtvis själv men är du nybörjare så kan du överväga att köpa de färdigblandade produkterna. En egen cementblandare ger dessutom oerhört många manlighetspoäng.
Lägg dessutom till att du naturligtvis hyr en grävmaskin på Ramirent eller Cramo och fixar gropen själv.
Samtliga manliga grannar i hela området kommer att hänga vid tomtgränsen i ren beundran!

Som gammal betongarbetare är detta givetvis finfina nyheter för undertecknad, och ja, en cementblandare blir inga problem att skaffa fram, sedan är det bara att fixa ett lass med sand och en drös cementsäckar. Vattenslang har jag redan och den kan jag koppla till tappkranen som finns på baksidan av kåken och den närmaste firman som tillhandahåller grävmaskiner drivs av mina svågrar, så då är även den saken biff.

Kommungubbarna får jag som sagt var muta, så då är det bara att spotta i nävarna och köra :)
 
Toppen