Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp två sommelierer med vår C-uppsats och svara på enkäten.

Hej, vi är två Sommelierstudenter på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan som skriver en C-uppsats om vilken påverkan framsidans etikett har på den svenska konsumenten. Vi vill gärna ha Finewines syn på det hela. Undersökningen är helt anonym.

Enkät: http://eyequestion.oru.se:80/eq/r1/0whqj

Tack på förhand/
Olle Andersson Vidén & Sebastian Ahrneteg
 

chambertin

Medlem
Också svarat.
Kan dock bli lite missvisande svar eftersom ni frågat enbart om inköp på Systembolaget.
Förstår inte riktigt varför just inköpen på SB är mer relevanta för en undersökning om hur etiketten påverkar mitt val av vin än inköp gjorda ngn annanstans.
Många här handlar mycket av sitt vin från andra käller än SB.
Medveten om att så inte är fallet för gemene man så det kanske inte blir så fel siffor i alla fall.
 
Också svarat.
Kan dock bli lite missvisande svar eftersom ni frågat enbart om inköp på Systembolaget.
Förstår inte riktigt varför just inköpen på SB är mer relevanta för en undersökning om hur etiketten påverkar mitt val av vin än inköp gjorda ngn annanstans.
Många här handlar mycket av sitt vin från andra käller än SB.
Medveten om att så inte är fallet för gemene man så det kanske inte blir så fel siffor i alla fall.
Avgränsningar är ju nyckeln till en bra uppsats. Skulle du inkludera alla potentiella inköpsställen i hela världen ..och kanske fler drycker än bara vin, då räcker det inte med en tio år lång doktorsavhandling :0
 

chambertin

Medlem
Avgränsningar är ju nyckeln till en bra uppsats. Skulle du inkludera alla potentiella inköpsställen i hela världen ..och kanske fler drycker än bara vin, då räcker det inte med en tio år lång doktorsavhandling :0
Jo det förstås men uppsatsen skulle ju handla om framsidesetikettens inverkan på den svenske konsumenten och vi handlar ju i och för sig mest på SB men även en hel del från andra källor (i all fall här på finewines.se).
Frågorna jag tänkte på var ju dessa:

Vilken prisklass handlar du oftast vin i på Systembolaget?
Under 50 kr
50-80 kr
80-110 kr
110-150 kr
150 kr och över

Hur ofta handlar du vin på Systembolaget?
Färre än 1 gång i månaden
1-2 ggr i månaden
Fler än 3 ggr i månaden
Jag antog att dom första frågorna var avsedda för att kategorisera mig som konsument avseende på hur ofta jag köper vin och i vilken prisklass och sedan korrelera det mot de andra frågorna men eftersom man speciifkt frågade hur ofta jag handlar vin på systembolaget så svarade jag på den frågan och inte på ngt annat.

Sedan i andra delen så frågar man ju så här (alltså utan att specifikt relatera till SB):
Hur pass viktiga är följande etikettsorienterade begrepp för dig när du handlar vin? Klicka i skalan.
För egen del så påverkar inte inköpsstället hur jag ser på etikettens design men jag kanske är udda där.
Sen kan man ju ta bort 70% av vinkonsumtionen (för di svenske) då batterisyraboxarna inte har ngn framsidesetikett.
 

kayaker

Cyklist
Varken pris eller inköpsställe påverkar hur jag ser på etiketten, men jag anar att etikettens design har större betydelse för de som köper billigare viner. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej, vi är två Sommelierstudenter på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan som skriver en C-uppsats om vilken påverkan framsidans etikett har på den svenska konsumenten. Vi vill gärna ha Finewines syn på det hela. Undersökningen är helt anonym.

Enkät: http://eyequestion.oru.se:80/eq/r1/0whqj

Tack på förhand/
Olle Andersson Vidén & Sebastian Ahrneteg
Ifyllt. Hoppas vi får ta del av resultatet!
 

ChristianB

DipWSET
Spännande arbete! Jag som jobbar på SB får titt som tätt höra av kunden: "Jag väljer ju den som ser snygg ut!!!" Ovanligt ofta handlar det om viner man ska ge bort, vilket kanske är lite pinsamt om man väljer en snygg flaska med dåligt innehåll. :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan också instämma att det blir tokigt att hålla fokus på SB...
Lite gymnasievarning...
 
Toppen