Avgränsningar är ju nyckeln till en bra uppsats. Skulle du inkludera alla potentiella inköpsställen i hela världen ..och kanske fler drycker än bara vin, då räcker det inte med en tio år lång doktorsavhandling :0
Jo det förstås men uppsatsen skulle ju handla om framsidesetikettens inverkan på den svenske konsumenten och vi handlar ju i och för sig mest på SB men även en hel del från andra källor (i all fall här på finewines.se).
Frågorna jag tänkte på var ju dessa:
Vilken prisklass handlar du oftast vin i på Systembolaget?
Under 50 kr
50-80 kr
80-110 kr
110-150 kr
150 kr och över
Hur ofta handlar du vin på Systembolaget?
Färre än 1 gång i månaden
1-2 ggr i månaden
Fler än 3 ggr i månaden
Jag antog att dom första frågorna var avsedda för att kategorisera mig som konsument avseende på hur ofta jag köper vin och i vilken prisklass och sedan korrelera det mot de andra frågorna men eftersom man speciifkt frågade hur ofta jag handlar vin på systembolaget så svarade jag på den frågan och inte på ngt annat.
Sedan i andra delen så frågar man ju så här (alltså utan att specifikt relatera till SB):
Hur pass viktiga är följande etikettsorienterade begrepp för dig när du handlar vin? Klicka i skalan.
För egen del så påverkar inte inköpsstället hur jag ser på etikettens design men jag kanske är udda där.
Sen kan man ju ta bort 70% av vinkonsumtionen (för di svenske) då batterisyraboxarna inte har ngn framsidesetikett.