Typiskt för Borgholm är att allting är sämre (och dyrare) på sommaren med sommarpersonal och överfulla (skräp) restauranger.
Har varit uppe vintertid och ätit hos Karin Fransson och kan väl hålla med
@Helen att maten var bra och korrekt men inte chockerande och överraskande som det kan vara på mer ambitiösa krogar i storstaden men ändå jäkligt bra. Servicen har alltid varit oklanderligt perfekt när jag varit där och vinkunnandet hos personalen stort (kanske inte hos alla).
Vill även tillägga att nivån är mycket hög för att vara i Småland där det enbart finns enstaka ställen i regionen som kan tävla med Hotell Borgholm. Att de har öppet året runt fast det bor typ sju personer i Borgholm är ju också ett plus då de vintertid utgör den enda gastronomiska ljuspunkten på många mil och vi åker ju bil en timme från "storstaden" Kalmar dit för att få vettig mat.
Karins man Ove har ju även ett stort vinintresse och kunnande och jag har alltid blivit överraskande nöjd med de förvalda vinpaketen. Även vinlistan är bra för att vara i regionen och jag tror endast PA & CO i Växjö har ett liknande utbud. (Kan finnas en del bra på Hotell Skansen i Färjestaden och någon till (Art Hotel, Stufvenäs?) också för att säkra upp)
Bor man året runt i Kalmar och vill äta någonting annat en plankstek med översötad Ripasso så är Hotell Borgholm en trevlig distraktion som förtjänar sin ros för att år efter år outtröttligt ha levererat gastronomi och bra viner mitt i den ödsligaste ödemarken.
Karin är ju därtill lite av restaurangsveriges "grand old lady" som började försöka lära svenskarna att laga riktig mat när den bara fanns "den bruna maten" och fläskfilé med banan ansågs vara gastronomisk överkurs.