Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Sen mitt champagne intresse har börjat bli större och jag testat nya flaskor kontinuerligt har jag tänkt mig en resa, dels för att handla lite men mest för att besöka några gårdar, se mig omkring i området osv..Jag undrar då följande, hur är priserna på skumpa där? Det är ju rimligtvis mkt billigare än hemma för frankrike har ju inte våra vidriga alkoholskatter!

Sedan undrar jag även var försäljningen äger rum? Har varje gård en egen affär eller är det mer som "gårdsförsäljning"? Jag är självklart medveten om att Moét etc..säkerligen har det väldigt uppstyrt men annars då?

Tacksam för svar!
 
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Som regel kan du köpa direkt hos alla hus/odlare. Priserna hos odlare och mindre hus är betydligt bättre än i Sverige, hos större hus som Möet oftast samma som i Sverige. Vad gäller alkoholskatt så är det bara 16 kronor per flaska så det är inte någn större skillnad. Vad du slipper är påslaget för distributör och detaljhandel. Transport får du ordna själv (ta bilen är nog det enklaste).

Det finns rätt mycket reseberättelser om tittar i den här avdelningen http://www.finewines.se/http://www.fine ... .php?f=2.0

Lycka till, ett besök i champagne är otroligt trevligt.

PS. Välkommen till forumet, räkna med att dina inköp kommer stiga, både vad gäller kvantitet, kvalitet och framföralt pris ;D DS
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Skulle du kunna vara lite mer specifik ang priserna? Sen undrar jag även om det finns (kanske en dum fråga) vinhandlar som säljer stora sortiment istället för inriktning på endast en gård el dyl?

aja vi får se hur det går med inköpen, pengarna bör finnas, får se hur långt viljan räcker...jag har lite hemma men jag lyckas aldrig sitta på ngt särskilt länge för jag vill ju veta vad det är jag går o tittar på nästa gång om jag ser en annan årgång eller liknande.

men ska skriva en liten nördlista iaf...

krug grand cuvee (drack 1996'an en minnesvärd dag..minnesvärd på ett dåligt sätt men ändå)
Dom P-2000 samt 1999 (3st)
sen lite blandat sånt där HITTEPU som vi skåningar säger...moet 2000/2003, Bollinger Rosé, Charles Ellner 1997/99 (drack 93 på nyår...trevlig upplevelse), Alfred Gratien, Pommery, laurent-Perrier. Gula stänkarn, Louis Roederer (ursäkta stavningen) etc etc...random flaskor!
 

Krug88

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Usuallybubble skrev:
krug grand cuvee (drack 1996'an en minnesvärd dag..minnesvärd på ett dåligt sätt men ändå)
Dom P-2000 samt 1999 (3st)
sen lite blandat sånt där HITTEPU som vi skåningar säger...moet 2000/2003, Bollinger Rosé, Charles Ellner 1997/99 (drack 93 på nyår...trevlig upplevelse), Alfred Gratien, Pommery, laurent-Perrier. Gula stänkarn, Louis Roederer (ursäkta stavningen) etc etc...random flaskor!
Om du ändå åker dit så köp på dig lite flaskor som inte finns i Sverige istället.
De köpen jag varit mest nöjd med är vintage av odlare och hus för mellan 20 och 40 euro på plats.
Vissa flaskor köpes direkt hos odlaren och andra i lite kul vinbutiker.
Det finns 3-4 bra butiker i Reims och så tanten i Epernay såklart som är ett rörigt måste...
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

hehe berätta lite om den röriga tanten i epernay om du pallar låte som en trevligt butik

Får man fråga en sak f ö...jag ser ju att det är ett antal som läser tråden, har ni testat Palmer&co som finns på systemet? Trodde ändå att den skulle vara ok men det var verkligen bland det värsta jag testat! Man kan inte alltid lita på betygslistor visade det sig (otroligt va?)
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Jag skulle vilja säga att alla butiker som sålde märkesskumpor hade uppstyrda priser.

Förvänta dig inga fynd, snarare tvärtom. Det är i regel dyrare än här, dock kan ju sortimentet vara större med specialare och fler årgångar.

Däremot kan du ju hitta lokala mindre märken som kan vara nog så smaskiga till andra priser.
 

Krug88

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

SUPRA skrev:
Jag skulle vilja säga att alla butiker som sålde märkesskumpor hade uppstyrda priser.

Förvänta dig inga fynd, snarare tvärtom. Det är i regel dyrare än här, dock kan ju sortimentet vara större med specialare och fler årgångar.
Håller inte alls med dig, visst finns det butiker som riktar sig enbart till turister men dem behöver man ju inte handla i...
Har gjort massor av fynd varje gång jag varit där. Det handlar nog snarare om att veta vart man ska gå.

I Reims finns det 3 bra butiker runt katedralen och en på place d´erlon(?) som heter vinocave.
I Epernay känner jag bara till en som är bra, det är tanten vid rondellen bredvid Avenue de Champagne.
Vad heter tanten, kommer du ihåg Elvis?
 
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Krug88 skrev:
Håller inte alls med dig, visst finns det butiker som riktar sig enbart till turister men dem behöver man ju inte handla i...
Har gjort massor av fynd varje gång jag varit där. Det handlar nog snarare om att veta vart man ska gå.
I Reims finns det 3 bra butiker runt katedralen och en på place d´erlon(?) som heter vinocave.
I Epernay känner jag bara till en som är bra, det är tanten vid rondellen bredvid Avenue de Champagne.
Vad heter tanten, kommer du ihåg Elvis?
Vinocave är riktigt bra i Reims, de andra var lite dyra, Madame Salvatori i Epernay och det finns en vid infarten till Bouzy som också rekommenderas (kommer inte ihåg namnet men den ligger direkt efter man har svängt av vid rondellen, ca 200m längre ner på vänster sida.)

Men det roligaste är ändå odlarna, man köper en Grand Cru årgångschampagne för 200 kronor och den är bra. Eller så besöker man en Egly-Ouriet, Diebolt, Dethune,
Pierre Moncuit, Bonnaire, Paul Bara etc och köper deras prestige för 30-40% lägre än i Sverige. Vad du än gör dock, besök INTE Guy Charlemagne i Le Mesnil, DET är ingen kul upplevelse.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

shorepower skrev:
PS. Välkommen till forumet, räkna med att dina inköp kommer stiga, både vad gäller kvantitet, kvalitet och framföralt pris ;D DS

Sedan jag började följa rekommendationerna på det här forumet har mina utgifter för vin fullkomligt exploderat.
Men det kostar flis att spela golf också. Och eftersom jag inte spelar golf så kan jag kosta på mig att samla på
champagne. Dessutom är det en hobby som det går utmärkt att dela med sin fru.
 

Elvis

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Man kan absolut göra fynd i Champagne. Vissa hus har valt att hålla väldigt höga priser, till exempel Perrier-Jouët och Ruinart, antagligen för att de inte vill konkurrera med vinbutiker. Men hos vinbutikerna i Reims och Epernay kan man definitivt fynda. Dessutom bör du besöka så många odlare du hinner och prova dig fram. Jag snubblade över Pierre Moncuit i Reims och ångrar fortfarande att jag inte köpte fler av deras 1996:eek:r...

Läs gärna min reseberättelse från förra hösten - i den hittar du säkert en del matnyttiga tips.
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Krug88 skrev:
Håller inte alls med dig, visst finns det butiker som riktar sig enbart till turister men dem behöver man ju inte handla i...

Har varit i de 3-4 butikerna som ligger vid Katedralen i Reims. Det finns ju bilder på en del av priserna så det är väl upp till var och en att avgöra vad man tycker är värt att köpa.
Det finns väl guldkorn, likväl som det finns grejor som är vansinnigt dyra.

Det jag bl.a. baserade mitt uttalande på var ett besök i en ganska oturistig butik (om de nu finns, för de kan ju knappast leva på annat) där jag hade en diskussion om
priser på bl.a. Selosse. Butiken låg mittemot Selosse så man skulle ju kunna tro att priserna kanske skulle kunna vara lägre där, men det var absolut inte så.
Föreståndarinnan berättade att priset sattes av huset, och det var bara att följa eller bli av med rättigheten att sälja. Tummen ner för sånt.

Min Salon 1996 som jag köpte i London för ~1800 kr (ur minnet) tog butiken i Reims iaf €650 för...jag hade gärna startat trading baserat på det.

Dom Perignon 1996 för €189 (slutsåld).

Gosset 1996 för €50 verkar inte så dumt... :p

Som du ser på Krugarna så är de ungefär samma prisnivå på Grand Cuvée som här hemma (€115), dock är Magnumen billigare.

Krug Rosé €290.

Skumpa-2.jpg


Skumpa-4.jpg


Skumpa-10.jpg


Skumpa-5.jpg


Skumpa-11.jpg


Min slutsats är nog att åka runt och prova sig fram, bland de mindre husen och köpa det man tycker om.
Det blir ju mer "no name", men nog så gott och betydligt mer personligt.

Dessutom tror jag det är en vanlig missuppfattning att man kan trava in hos Krug, Salon osv. och provsmaka och fynda lite.
It ain't gonna happen. Men hos kommersiella Moet & Chandon är du alltid välkommen :D Priserna på Dompan är väldigt universiellt tillrättalagda ;)

Jag själv kunde pga flygresa inte ta med mig så mycket (hade trots det excess luggage för 1000 kr...), men det mesta jag "fyndade" hittade jag i Paris.
Krug 1988 för €225 känns iaf bättre än Krug 1998 här hemma för 2000 kr... (notera att jag 'glömde' bagagekostanden i min uträkning :D )

Min resa, med mer information.
http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=1
http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=2

Elvis resa - där finns tanten tror jag :)
http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=4
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Ok har väl fått ett litet hum om vad man skulle kunna ha att vänta sig. vad kostar hotell, finns det "vandrarhem" eller liknande till rimliga priser eller ska man ta Ibis? Jag känner bara att jag vill köpa med mig lite godsaker o inte endast slösa massa pengar på runtomkring lyxande, fast å andra sidan så är väl det ett av nöjena på en sådan resa. Jag gillar inte för organiserade affärer där allt är så opersonligt därför gillar jag hellre vinhandlar i köpenhamn är t ex systembolaget eftersom dom har olika utbud, helt olika "tilbud" beroende på vem du besöker, tar in olika champagner o helt enkelt har lite mer atmosfär o stökighet om man får uttrycka sig som så.

Jag gillar hon där madame "sätt-in-namn-på-en-grodätande-champagne-expert" hennes butik verkar intressant..finns det några riktigt stora vinbutiker i köpenhamn mån tro, har varit på en massa men inga har varit av det större slaget (beror väl på vad man kallar stort men ändå)
 

Krug88

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Sorry Supra, det var inte meningen att såga där.
Självklart handlar det mest om att hitta de mest prisvärda flaskorna i varje butik!
Vinocave i Reims och Madame Salvatori i Epernay är alltid säkra kort.
För övrigt är det odlarbesöken som är de stora hitarna...

Själv har jag alltid bott i Reims, favoriten är Hotel de la Paix, mitt i smeten och relativt billigt.
Men boka i god tid, nästan alltid fullbokat på kort varsel!
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Usuallybubble skrev:
Ok har väl fått ett litet hum om vad man skulle kunna ha att vänta sig. vad kostar hotell, finns det "vandrarhem" eller liknande till rimliga priser eller ska man ta Ibis? Jag känner bara att jag vill köpa med mig lite godsaker o inte endast slösa massa pengar på runtomkring lyxande, fast å andra sidan så är väl det ett av nöjena på en sådan resa. Jag gillar inte för organiserade affärer där allt är så opersonligt därför gillar jag hellre vinhandlar i köpenhamn är t ex systembolaget eftersom dom har olika utbud, helt olika "tilbud" beroende på vem du besöker, tar in olika champagner o helt enkelt har lite mer atmosfär o stökighet om man får uttrycka sig som så.

Jag gillar hon där madame "sätt-in-namn-på-en-grodätande-champagne-expert" hennes butik verkar intressant..finns det några riktigt stora vinbutiker i köpenhamn mån tro, har varit på en massa men inga har varit av det större slaget (beror väl på vad man kallar stort men ändå)

När vi var där hade vi bara en hyrbil från Paris, och åkte längs "route de Champagne". Det är minst sagt bra skyltat och så är det bara att ta in där det passar och provsmaka.

Hotell...varning - se till att boka i GOD tid. Jag var där i lågsäsong och det var närapå fullt överallt.
Vi bodde på Royal Champagne. Inte billigt, och prisnivån är högre än standarden tycker jag.
Kör Richard Juhlins pocketbok, där finns en del hotelltips tror dock inte det är några lågpris?

Köpenhamn. Det finns ett antal butiker där, kommer inte på namnen då jag lagt in dom in navin istället :D
Här är en jag varit på http://www.hjhansen-vin.dk Med tanke på valutakursen kan jag inte tänka mig att du hittar några fynd.
Tror Munskänkarna i Skåne har en kartläggning om du googlar.


Krug88 skrev:
Sorry Supra, det var inte meningen att såga där.

Inga problem :)
 
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Usuallybubble skrev:
Ok har väl fått ett litet hum om vad man skulle kunna ha att vänta sig. vad kostar hotell, finns det "vandrarhem" eller liknande till rimliga priser eller ska man ta Ibis? Jag känner bara att jag vill köpa med mig lite godsaker o inte endast slösa massa pengar på runtomkring lyxande, fast å andra sidan så är väl det ett av nöjena på en sådan resa. Jag gillar inte för organiserade affärer där allt är så opersonligt därför gillar jag hellre vinhandlar i köpenhamn är t ex systembolaget eftersom dom har olika utbud, helt olika "tilbud" beroende på vem du besöker, tar in olika champagner o helt enkelt har lite mer atmosfär o stökighet om man får uttrycka sig som så.

Jag gillar hon där madame "sätt-in-namn-på-en-grodätande-champagne-expert" hennes butik verkar intressant..finns det några riktigt stora vinbutiker i köpenhamn mån tro, har varit på en massa men inga har varit av det större slaget (beror väl på vad man kallar stort men ändå)
Usuallybubble

Föreslår igen att du tittar under resor, Supra , Elvis, jag och en del andra har skrivit reseberättelser, med hotel, provningar, resturanger och en mängd andra saker. Köp som Supra föreslår Richard Juhlins pocketbok och du kan inte vara mer förberedd.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Krug skrev:
Jaja, nu var det förvisso jag som fick tråden att spåra ur. Men, som den blygsamma människa jag är så väljer jag att strunta i detta faktum och beordrar er härmed att återgå till topic.

Sen är jag lite besviken på att ingen lagt märke till de övergrepp jag begått på anders inlägg tidigare i tråden...

Krug
Kanske enklare att byta rubrik..

Såg att Elvis var snabbare!
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Hur är priserna på champagne i "Champagne"

Oj upptäckte att jag har tidig amnesi och glömmer trådar jag startat...

Det mesta jag undrar är besvarat här men inte hur lite en billig champagne kostar? Kom med exempel, namn, egna upplevelser osv..

är det värt att dra till tesco/carrefour lr ngt liknande?

Andra billiga wholesale ställen eller så?

Det är dags snart....
 
Toppen