Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur cool vinnörd är du egentligen?

Mattias Schyberg

Administratör
Hur väl hänger du med i de senaste trenderna? Är du hipp nog i dina vinval och har du säkerställt att din smak har kalibrerats enligt det senaste modet?

Låt oss ta reda på hur det ligger till med hjälp av Jamie Goode. För visst tusan känns det viktigt att utvecklas till den typ av vinnörd som tillhör den coola skaran - samt undvika att bli ertappad med fingrarna i kakburken sippandes på "fel" typ av vin, dessutom skamlöst njutande? :eek:

http://www.wineanorak.com/wineblog/...-a-cool-happening-palate-advice-from-a-master

(Detta inlägg kan innehålla spår av ironi!)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag inser snabbt att jag själv både är supercool och totalt uncool på samma gång. Det får bli skärpning snarast! ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har vi inte växt ifrån vanlig trendspaning ännu inom finewines ?
Jag förutsätter att han är grymt sarkastisk rörande ämnet, precis som jag är. ;)

Trender rörande personlig smak är grymt fånigt. Det är ju knappast så att vi kan välja vad vi gillar eller att vissa preferenser är "mer relevanta" än andra. Hos en posör kan det möjligen funka på det viset, men då börjar vi närma oss en väldigt omogen värld fylld av fåntrattar. :)
 

Silex

Medlem
Jag förutsätter att han är grymt sarkastisk rörande ämnet, precis som jag är. ;)

Trender rörande personlig smak är grymt fånigt. Det är ju knappast så att vi kan välja vad vi gillar eller att vissa preferenser är "mer relevanta" än andra. Hos en posör kan det möjligen funka på det viset, men då börjar vi närma oss en väldigt omogen värld fylld av fåntrattar. :)

Nja här håller jag inte med dig (om du inte var sarkastisk även i nedre delen av ditt inlägg). Självklart påverkas vår personliga smak av trender! Jag skulle säga att det är mycket svårt att låta bli att påverkas och att det är lite naivt att tro sig stå över den formen av påverkan. Det är ju uppenbart om man t ex ser på klädstil eller frisyrer, men ganska tydligt även inom vin. Att tycka något är snyggt (kläder) eller gott (vin) ändras ju över tiden och jag tror absolut inte det handlar endast om personlig utveckling utan till stor del av omvärldens idéer om vad som är "rätt". Det är självklart fritt fram, och kanske vist, att helt skita i vad som för tillfället är hett inom vinblogosfären, men visst finns det trender inom vin, hur fånigt man än må tycka det är.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nja här håller jag inte med dig (om du inte var sarkastisk även i nedre delen av ditt inlägg). Självklart påverkas vår personliga smak av trender! Jag skulle säga att det är mycket svårt att låta bli att påverkas och att det är lite naivt att tro sig stå över den formen av påverkan. Det är ju uppenbart om man t ex ser på klädstil eller frisyrer, men ganska tydligt även inom vin. Att tycka något är snyggt (kläder) eller gott (vin) ändras ju över tiden och jag tror absolut inte det handlar endast om personlig utveckling utan till stor del av omvärldens idéer om vad som är "rätt". Det är självklart fritt fram, och kanske vist, att helt skita i vad som för tillfället är hett inom vinblogosfären, men visst finns det trender inom vin, hur fånigt man än må tycka det är.
Jag tror att du satte huvudet på spiken här, trenderna finns ju trots allt därute. Om jag rannsakar mig själv så finns det nog lite spår av trendpåverkan även hos mig mellan varven, trots att jag hellre ser mig som stilbildare. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är tydligen mer "cool" än jag trodde, och det stör mig. Jag hoppas att jag inte blir tvångsförflyttad till Södermalm och tvingas bo bland alla hipsters och ytliga och trendänsliga mediamänniskor bara därför?
Absolut inte "full poäng", men tydligen ligger man rätt om man gillar bl.a. Alsace, Riesling och Chenin Blanc, vilket jag gjort länge (i fallet Chenin Blanc framför allt om den är söt), och räknar med att göra det även 2016, 2017 och eventuellt även 2018. Alsace trodde jag var mer eller mindre helt ute??!
I och för sig har jag en hel del Bordeaux i källaren, vilket drar ner betyget och ger mer gubbpoäng, men jag har trots allt mer Bourgogne (som tydligen är helt OK) och Champagne (som inte nämns alls och därför åtminstone inte är dåligt).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Cool eller uncool? Allt handlar om tajming! ;)

image.jpg
 

Segol

Medlem
Jag är tydligen mer "cool" än jag trodde, och det stör mig. Jag hoppas att jag inte blir tvångsförflyttad till Södermalm och tvingas bo bland alla hipsters och ytliga och trendänsliga mediamänniskor bara därför?
Du bör klara dig så länge du ser till att hålla skägget trimmat, undviker tydliga tatueringar på tex underarmar och hals samt inte skaffar brallor som är alldeles för korta
 

Glenn L

Medlem
Jag får väl se mig som helt passé. Att jag råkade köra över Jura bergen söderifrån och rakt in i Juras vindistrikt förra året får väl ses som att "våra vägar" korsades:cool: Närmare cool än så kommer jag inte.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag är tydligen mer "cool" än jag trodde, och det stör mig. Jag hoppas att jag inte blir tvångsförflyttad till Södermalm och tvingas bo bland alla hipsters och ytliga och trendänsliga mediamänniskor bara därför?
Absolut inte "full poäng", men tydligen ligger man rätt om man gillar bl.a. Alsace, Riesling och Chenin Blanc, vilket jag gjort länge (i fallet Chenin Blanc framför allt om den är söt), och räknar med att göra det även 2016, 2017 och eventuellt även 2018. Alsace trodde jag var mer eller mindre helt ute??!
I och för sig har jag en hel del Bordeaux i källaren, vilket drar ner betyget och ger mer gubbpoäng, men jag har trots allt mer Bourgogne (som tydligen är helt OK) och Champagne (som inte nämns alls och därför åtminstone inte är dåligt).
Och till råga på allt, få saker stavar "hipster" så mycket som att bo i en (upplevt) ohipstrig stadsdel och anmärka över alla svennigt ängsliga hipsters i de gentrifierade innerstadsområdena...

Som södermalmsbo känner jag mig ungefär lika cool som pulled pork och IPA anno 2013 (dvs på väg utför sluttningen mot "folklig") med mina natur-Jura och rebell-Beaujo. Något nytt måste vara på gång... :nagelbitare:
 

Jos

Medlem
Förklaringen till att vinerna i artikeln är så vanliga och egentligen väldigt mainstream( var är Sherry??)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Och till råga på allt, få saker stavar "hipster" så mycket som att bo i en (upplevt) ohipstrig stadsdel och anmärka över alla svennigt ängsliga hipsters i de gentrifierade innerstadsområdena...

Som södermalmsbo...
Du missade faktiskt en point. Jag häcklade specifikt Södermalm och inte innerstan i allmänhet, vilket var mycket avsiktligt. :)
 
Toppen