Eftersom jag alltd har tyckt att folkbildning inte är ngt fult så säger jag Dåmänn döla Jjjjjanass.
Eftersom två av deltagarna skall till Rhône på semester till sommaren så tränar vi 2 minuter på tonande "J" så att de inte blir just "Sch"
Ett vanligt problem för oss germaner när vi uttalar franska (och en del övriga latinska språk) ord är att tonande ljud (som här J i början av Janasse) ofta blir Sch/Tj vilket fransmännen inte riktigt alltid fattar. Jfr t.ex Ch i Châteauneuf-du-Pape som ju uttalas med et sch-ljud och alltså sällan orsakar några problem och inte verkar svårt att säga heller för icke-franskspråkiga. Tjattånöffdypapp kanske inte skulle vara så vackert på en etikett tycker jag men det skulle kunna funka som en hjälp till uttal. Vet från många franska språklabb-lektioner i min ungdom att just de tonande konsonanterna (som t.ex J i Je (jag)) ofta blir fel och fransosen tror sig hör t.ex chez (hos) i stället. Lägg på lite fel med stumma vokaler och några grammatiska fel på det och det du tror dig säga blir helt fel och bara en räcka konstiga ord för taxichaffisen med sin stora schäfer i framsätet.
De två orden Cousin/Coussin uttalas "nästan" likadant men det ena har tonande s och det andra inte. Kusin och kudde är INTE samma sak för en fransos.
Dom kan väl läsa någorlunda rudimentärt hoppas jag och är bevandrade i det latinska alfabetet.
En grupp japanska/koreanska/kinesiska provare skulle ju däremot vara väsentligt svårare.
Kanske en utmaning då i klass med att försöka lära mig att läsa en Saké-etikett.
Tradition (Ok, de flesta europeiska språk använder (kanske inte de finsk-urgiska då) nog samma ord tror jag. Tror inte det står på etiketten ens hos Janasse)
Chaupin (Dom flesta känner igen kompositören Chopin även om det i Jannasse fall handlar om i huvudsak druvor från området
Chapouin. Inte speciellt svårt att uttala dock tror jag)
Vieille Vignes (Ok, här blir det svårt det håller jag med om men betoningen på V i början av varje ord är ju tydlig. Svensken vill ju säga
Vi-ä-illä Vignes medan fransosen vill höra
vjäj vinj ).
Visa bifogad bild 1248 Visa bifogad bild 1249 Visa bifogad bild 1250
Sen dricker jag upp Vielles Vignes själv eftersom jag är den enda som kan uttala det, vi delar på Chaupin eftersom uttalet går hyfsat och Tradtion får dom hela flaskan för det gick ju bra. Har därmed skapat lite motivation för deltagarna inför nästa provning där Clos d'Ambonnay, Bollinger Vieilles Vignes Françaises finns med och själv ser jag mycket fram emot några sköna flaskor i ensamt majestät.