Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur förvarar ni eran öppnade flaska?

JonasN

Medlem
Om ni ämnar att dricka en halv flaska idag och andra halvan imorgon, hur gör ni då?
Här i huset så går oftast flaskan åt kväll ett:)
Men har läst att många sparar den över natten, då det blir som en "snabblagring" om jag har fattat det rätt?

Luftar ni hela flaskan dag ett och låter den luftas med det ni dricker under kvällen eller häller ni upp halva, sätter på korken och sen in i kylen med andra halvan?
Eller kör ni någon annan variant?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om jag tycker vinet känns drickvänligt så sätter jag tillbaka korken efter ett glas eller två och sparar i kylen tills nästa middag värdig vin.
Om vinet känns slutet så brukar jag låta det luftas i karaff några timmar, och sedan hällas tillbaka på flaska och stå öppen utan kork till dagen efter.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Trycker bara ner korken igen och ställer in i kylskåpet. Hur länge man kan ha de så varierar beroende på vad för sorts vin det är. Just nu sippar jag på en 2012 Tenuta delle Terre Nere som stått halvtom i kylen i c:a 2 veckor. Smakar minst lika bra nu som när jag drog korken, inte luftat i karaff. Däremot har jag märkt att mer mogna viner inte allas orkar lika länge utan där är det upp till tre dagar. Det är ytterst sällan jag häller tillbaka vin i flaska om det hamnat i en karaff så det har jag ingen erfarenhet av.
 
Toppen