Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf

Medlem
Behöver tips på vilken champagne jag ska bjuda en vän som älskar viner, främst kraftfulla röda samt röda och vita Bourgogner, för att få in honom i champagneträsket. Min vän gillar komplexa viner men är inte övertygad om champagners storhet. Han kommer över på middag om ett par veckor så då ska jag försöka råda bot på detta men vad ska jag bjuda på? Det måste vara något som finns att få tag på på SB, drickmoget, komplext och med en budget på upp till 1000 kr. Jag vill slå knock på honom med denna champagne så ge mig era bästa förslag.

/Robert
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Krug GC spräcker tyvärr din budget, och är kanske för ung.

Men det var det enda jag kom på spontant. Lycka till!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf skrev:
Det måste vara något som finns att få tag på på SB, drickmoget, komplext och med en budget på upp till 1000 kr.
/Robert

Femme de Champagne Brut 1995 spräcker väl också budgeten något
men en magnum är ändå alltid en magnum.
Uppfyller i alla fall kraven på smak och komplexitet.
Men skillnaden mellan rött vin och vitt är ändå himmelsvid.
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

+1 på den. Drack den på Magnum för några månader sen och den var underbart god.

Orpale 1996, om den finns kvar, klingar bra i mitt minne också.
 
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf skrev:
Behöver tips på vilken champagne jag ska bjuda en vän som älskar viner, främst kraftfulla röda samt röda och vita Bourgogner, för att få in honom i champagneträsket. Min vän gillar komplexa viner men är inte övertygad om champagners storhet. Han kommer över på middag om ett par veckor så då ska jag försöka råda bot på detta men vad ska jag bjuda på? Det måste vara något som finns att få tag på på SB, drickmoget, komplext och med en budget på upp till 1000 kr. Jag vill slå knock på honom med denna champagne så ge mig era bästa förslag.

/Robert
Selosse verkar väl vara rätt väg att gå. Spräcker budgeten något, Substance finns att köpa. Eller en Roederer 2003 på magnum. Inte samma tryck men mer än halva priset. Alternativt Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2000. Comtes de Champagne 1998 finns några kvar av

SB har inte så mycket kul inne just nu tyvärr. Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995 finns på beställningssortimenten. Billecart-Salmon Blanc de Blancs 1998 var också bra.

Den enda som lyfter en ut skorna är Selossen. Alla andra är ortoligt bra men kanske kräver oss nördar ;D
 

Jos

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Vad du än gör, försök hitta något hyfsat moget i alla fall. Kanske mycket begärt att han ska känna potentialen i en, för en nybörjare, halvsnipig och lite tuff 02a tex.
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Tack för svaren! Det enda jag har med hyffsad mognad är Henriot -96 men jag har inte provat den än. Skulle den kunna funka?
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Ser att både Orpale -95 och -96 finns, ligger inom budget men hur är dom? Vilken är bäst att dricka i dagsläget?
 

CH

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf skrev:
Ser att både Orpale -95 och -96 finns, ligger inom budget men hur är dom? Vilken är bäst att dricka i dagsläget?

Skulle nog stå över båda. De senaste gångerna jag druckit Orpale (gäller 96 & 98, 95 har jag inte testat) så har jag varit allt annat än imponerad och om det är just för att övertyga din vän om hur gott champagne är så skulle jag lägga på några hundralappar och slå till på Krug GC (det var den som gjorde mig beroende av champagne) eller Comtes de Champagne -98.

Selosse Substance har också nämnts men den är nog aningen för komplicerad för som inte är så bevandrad i champagne. Jag bjöd nämligen några bekanta på Selosse Initial (deg 98) för ett tag sedan och den föll inte dem i smaken tyvärr utan de fördrog de lagrade (ca 3 år gamla NV båda två) Taittinger & Louis Roederer som vi provade innan.
Höll däremot en provning för några arbetskamrater i onsdags där vi avslutade med en Henriot 96 som var i kanonform just nu så om det är max 1000kr som gäller så skulle jag nog rekommendera Henriot 95 & 96 eller Vilmart.
 

Elvis

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Jag föreslår Winston Churchill 1998.
 
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

CH skrev:
Selosse Substance har också nämnts men den är nog aningen för komplicerad för som inte är så bevandrad i champagne. Jag bjöd nämligen några bekanta på Selosse Initial (deg 98) för ett tag sedan och den föll inte dem i smaken tyvärr utan de fördrog de lagrade (ca 3 år gamla NV båda två) Taittinger & Louis Roederer som vi provade innan.
Förstod att den som skulle omvändas var tung på vita bourgogne, därav tror jag på Selosse.

Håller med om Comtes och även Elvis med Winston. Comtes är mer förförisk, Winston mer struktur och tyngd. Drack 99 Comtes och 98 Winston igår. Mycket mer frukt i Winston och mineralerna i Comtes.

Krug GC är fantastisk men tycker den blir så mycket bättre om den fått legat några år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf skrev:
Det måste vara något som finns att få tag på på SB, drickmoget, komplext och med en budget på upp till 1000 kr. Jag vill slå knock på honom med denna champagne så ge mig era bästa förslag.

/Robert
Henriot 1996, Diebolt Vallois Prestige eller kanske Bonnaire 2004. Dom flesta icke champagnenördar har lite svårt med syran i champagne så moget och mycket frukt borde passa ;D
Krug har vanligtvis mycket med syra med även stora mängder frukt, kraft och struktur, brukar imponera på de flesta ;)
 

Guayabera

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Dom Ruinart 1998 seglar in precis under budget tack vare rea
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Servera gärne en spumante eller liknande först.
Blir han inte champagneälskare efter den chocken
så är han ett hopplöst fall.
 

CH

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

shorepower skrev:
Förstod att den som skulle omvändas var tung på vita bourgogne, därav tror jag på Selosse.

Ja i detta fallet så kan nog Selosse gör riktigt succé men till noviser är den nog för mycket. Bättre att spara den tills nördträffarna.

Sedan är det underbart att läsa igenom tråden igen och konstatera att varje gång någon kommer med en fråga så tänjer vi på gränserna ganska ordentligt i våra svar.
Är det max 1000kr som gäller så kan du ge dig fan på att den första rekommendationen som dyker upp är strax över och gärna med ytterligare ett förslag som ligger betydligt över budgeten. Sedan brukar det komma en massas förslag därefter som garanterat ligger utanför budget och gärna med reservationen att den blir så mycket bättre om man lagrar den några år.

finewines.se i ett nötskal! men det blir ganska kul läsning av det hela.
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

CH skrev:
Ja i detta fallet så kan nog Selosse gör riktigt succé men till noviser är den nog för mycket. Bättre att spara den tills nördträffarna.

Sedan är det underbart att läsa igenom tråden igen och konstatera att varje gång någon kommer med en fråga så tänjer vi på gränserna ganska ordentligt i våra svar.
Är det max 1000kr som gäller så kan du ge dig fan på att den första rekommendationen som dyker upp är strax över och gärna med ytterligare ett förslag som ligger betydligt över budgeten. Sedan brukar det komma en massas förslag därefter som garanterat ligger utanför budget och gärna med reservationen att den blir så mycket bättre om man lagrar den några år.

finewines.se i ett nötskal! men det blir ganska kul läsning av det hela.

Jag kom på att det är så forumet brukar fungera precis när jag postat tråden :) Lite som när man ska köpa nya högtalare och säger till försäljaren att budgeten är 10000 kr. Då kan man ge sig faan på att första förslaget är strax över 10000 kr och när börjar med att lyssna på dom och sedan lyssnar på dom han plockar fram för 15- 20 000 kr så går man därifrån med högtalare för dubbla budgeten.
 
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Det blir kul att höra vad det blev till slut och reaktionen. Vad gäller budget ,blir han torsk så kommer han ju ändå att hamnna med oss andra i träsket så bättre att vänja honom direkt.
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Är inne på att bjuda på något enkelt mousserande och en Henriot-96, då borde han ju märka skillnaden. Har även varit inne på Belle Epoque -99 och en standard Perrier Jouet då jag tyckte BE var mycket god och publikfriande när jag provade den. Är det nån som vet om det fortfarande är -99 som säljs på bolaget eller om dom gått över till -02. Det finns ingen info om detta på SB, riktigt dåligt!
 

CH

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf skrev:
Är inne på att bjuda på något enkelt mousserande och en Henriot-96, då borde han ju märka skillnaden.

Absolut och gör han inte det så rekommenderar jag att säga upp bekantskapen.

bmf skrev:
Har även varit inne på Belle Epoque -99 och en standard Perrier Jouet då jag tyckte BE var mycket god och publikfriande när jag provade den. Är det nån som vet om det fortfarande är -99 som säljs på bolaget eller om dom gått över till -02. Det finns ingen info om detta på SB, riktigt dåligt!

Tyvärr ingen info om vilken som säljs på SS just nu men jag har för mig att det fortfarande är -99 eftersom jag har ett svagt minne av att det var den som bjöds på champagnedagen. Har inte mina anteckningar här men det finns säkert någon som kan bekräfta.
Oavsett årgång som finns inne just nu så skulle jag nog inte bjuda på BE ändå av just den orsaken som Jos nämner.

Jos skrev:
Vad du än gör, försök hitta något hyfsat moget i alla fall. Kanske mycket begärt att han ska känna potentialen i en, för en nybörjare, halvsnipig och lite tuff 02a tex.

Det är lite av problemet med majoriteten av all skumpa som säljs på SS, den behöver lagras ett tag för att komma till sin fulla rätt. Självklart finns det en del undantag och Henriot -96 är enligt mig ett av dessa.
 

Elvis

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

CH skrev:
Tyvärr ingen info om vilken som säljs på SS just nu men jag har för mig att det fortfarande är -99 eftersom jag har ett svagt minne av att det var den som bjöds på champagnedagen. Har inte mina anteckningar här men det finns säkert någon som kan bekräfta.

Det var Belle Epoque 2002 som bjöds på Champagnedagen, åtminstone i Stockholm. Vet dock inte vilken som finns på SS - jag brukar köpa mina Belle Epoque i England.
 
Toppen