Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur grön är din kork?

Bastardo

Medlem
En bra artikel om vinkorkar etc. Vad har ni åsikter inom ämnet?
Jag vill INTE ha naturkork på vardagsviner, det är bara onödigt mycket jobb för att öppna flaskan, så varför envisas producenter att använda den?
 

Vingubben

Medlem
En bra artikel om vinkorkar etc. Vad har ni åsikter inom ämnet?
Jag vill INTE ha naturkork på vardagsviner, det är bara onödigt mycket jobb för att öppna flaskan, så varför envisas producenter att använda den?
Dom envisas med att använda dom för att dom inte gör vardagsviner. Dom gör så kallade finewines, vilket är vad detta forum är dedikerat till.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Överlägsna viner med skruvkork
En mängd australiska och Nya Zeeland-viner, tack vare de oklanderliga pionjärerna Grosset i South Australia och Kumeu River i Auckland.

Många österrikiska och tyska producenter som Bründlmayer, Eva Fricke, Hirsch, Jurtschitsch, Josef Leitz, Nigl, Pfaffl, Prager, Salomon Undhof och Herbert Zillinger.

Färre i Frankrike men Domaine Begude, Domaine des Baumard, Jean-Claude Boisset och Domaine Laroche är exempel som jag kommer att tänka på – i vissa fall bara för vissa viner.

I Italien använder Livio Felluga, Franz Haas, Isole e Olena, Massolino och Pieropan alla skruvkapsyl till några av sina viner. Liksom i USA gör Bedrock, CADE, Plumpjack, Red Newt, Tablas Creek – och Bonny Doon, som organiserade en utstuderad ’begravning’ för kork i New York 2002 där jag höll minnestalet.
Källa: Jancis Robinson, översatt med hjälp av DeepL.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Till vardagsviner är väl kronkorken mycket bättre än skruvkorken? Billigare, tätare och mindre känslig för stötar. Det finns väl några pet nat med kronkork, men det är konstigt att den inte har fått större spridning.
Ett annat intressant alternativ är plastpessaren som vin&sprit använde på 70-talet. Varför försvann den? Fördelen med den är att det går att använda samma flaskor som för korkkorken.
 

Foodcoma

Medlem
En bra artikel om vinkorkar etc. Vad har ni åsikter inom ämnet?
Jag vill INTE ha naturkork på vardagsviner, det är bara onödigt mycket jobb för att öppna flaskan, så varför envisas producenter att använda den?

Jag är en något ritualistiskt lagd person och tycker därför tvärtom som dig.

Jag tycker om små ritualer i vardagen som gör den lite mindre till just en vardag. En sådan är att få öppna ett vin med naturkork.

Ritualen börjar redan innan vinflaskan börjat öppnas, genom att välja vilket som blir redskapet för dagen. Har ett antal olika vinöppnare att välja mellan, alla passande för sitt speciella tillfälle och sinnesstämning. Nästa steg är att använda kniven på vinöppnare för att befria flaskan från höljet som skyddar korken. Därefter långsamt penetrera korken med skruven. För att sedan, utifrån tycke, smak och sinnesstämning dra, häva eller slita ut korken ut flaskan. Därefter finalen - att hälla upp vinet, oftast först lite i glas för att sedan avgöra hur man går vidare. Men det tillhör en annan tråd.

Tänk vad fint det är att det finns plats för såväl drömmare som rationalister i denna värld :)
 
Toppen