Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

Goddag.

Jag blev av olika omständigheter nyligen tvungen att låta några flaskor champagne och lite annat stå i en varm lagerlokal under ca. 2 månader. Har inga mätningar på temperatur men det skulle inte förvåna mig om den gick uppåt 30 grader vid vissa tillfällen. Förhoppningsvis inte högre än 30, men minst 25-30 grader i perioder. Inget ljus eller så kom dock åt flaskorna för de låg i sina originallådor som i sin tur var nerpackade i kartonger.

Tror ni det är nån fara med flaskorna? Bör jag försöka byta dem för att vara på den säkra sidan? Jag hade tänkt att kunna lagra några av dem i rätt många år. Hur hade ni gjort?
 

chambertin

Medlem
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

Baron_Philippe skrev:
Goddag.

Jag blev av olika omständigheter nyligen tvungen att låta några flaskor champagne och lite annat stå i en varm lagerlokal under ca. 2 månader. Har inga mätningar på temperatur men det skulle inte förvåna mig om den gick uppåt 30 grader vid vissa tillfällen. Förhoppningsvis inte högre än 30, men minst 25-30 grader i perioder. Inget ljus eller så kom dock åt flaskorna för de låg i sina originallådor som i sin tur var nerpackade i kartonger.

Tror ni det är nån fara med flaskorna? Bör jag försöka byta dem för att vara på den säkra sidan? Jag hade tänkt att kunna lagra några av dem i rätt många år. Hur hade ni gjort?
Den behandlingen kommer INTE att paja några viner om dom var korrekta från början.
Eventuellt kan de orsaka mindre läckage och framför allt hos äldre buteljer där korken inte längre är lika tät och flexibel som när den var ny.
Unga flaskor bör det dock inte var ngn risk med.

Jag skulle ge dom 6-8 veckor i lugn och ro och svalare temperatur innan jag gav mig på att öppna ngn av dem.

Min erfarenhet är att transporter och temperaturchocker påverkar vinet negativt ett kort tag efteråt men att det stabiliserar sig efter några veckor.
 
Trådskapare
B
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

Skönt att höra. Det var 2002-or så det bör vara ok då.

Ungefär vilken temperatur tror ni krävs för att skada vinet under dessa omständigheter (2 månader, inget ljus, etc.)? 35-40 grader? Ännu mer?
 

sunqan

Vinös
Det brukar vara stora svängningar i temp som ställer till det (som t.ex ett skafferi med 35-40 på Dan och 8-10 på natten i några veckor...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Trådskapare
B
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

Caviste skrev:
Vem tänkte du försöka byta med?

Det brukar gå att byta på bolaget. Jag tror ju inte att flaskorna är defekta direkt, var mest orolig för om de skulle ha förlorat sin lagringsduglighet eller fått nån liten defekt som kommer fram efter några års lagring. De flesta andra som handlar champagne på bolaget dricker nog upp det ganska snart efter inköpet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

Baron_Philippe skrev:
Det brukar gå att byta på bolaget. Jag tror ju inte att flaskorna är defekta direkt, var mest orolig för om de skulle ha förlorat sin lagringsduglighet eller fått nån liten defekt som kommer fram efter några års lagring. De flesta andra som handlar champagne på bolaget dricker nog upp det ganska snart efter inköpet.
??? "Intressanta" tankegångar. Kan du upplysa om vad du köper i fortsättningen så att jag kan fundera ett par varv extra innan jag köper "samma" viner... :eek:
 

Andreas

Medlem
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

Dricker hela tiden viner som uppenbarligen inte varit "perfekt" lagrade och finner sällan att lagringsklimatet påverkat dem. Hur tror ni det går till med transporter och lagring från alla varma vinländer till oss i kallare klimat... eller alla fina franska, svala viner som hamnar i kalifornien?!
 
Trådskapare
B
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

kayaker skrev:
??? "Intressanta" tankegångar. Kan du upplysa om vad du köper i fortsättningen så att jag kan fundera ett par varv extra innan jag köper "samma" viner... :eek:

Är medveten om det tveksamma i resonemanget. Jag skulle dock aldrig lämna tillbaka oöppnade flaskor som jag trodde var defekta på riktigt. Då öppnar man ju dem och lämnar tillbaka dem som just defekta flaskor och får nya. Jag är bara lite extra nojig och tänker att det kanske skulle visa sig på nått sätt efter flera års lagring. Skulle någon få en defekt flaska så kan man ju lämna tillbaka den inom 2 år från inköpet. Tror inte heller att så många köper de här flaskorna för att lagra idag då de varit ute på marknaden rätt länge (nått år åtminstone) så de som velat fylla källaren har nog redan gjort det.

Som sagt så är det säkert vanligt att de får utstå denna behandling och mer därtill under transporter o.dyl. så det borde ju inte vara några problem. Men jag vet inte? Jag har funderat på saken och känt mig väldigt tveksam till att byta dem av den anledningen som du säger också.
 

KimHartman

Medlem
SV: Hur känslig är champagne (temperatur, etc.)?

1) Jag hade inte varit så orolig för ett par månader i upp till 30 grader. Liknande scenarion är nog vanligare än vad man tror när det gäller transporter.

2) Hade du köpt flaskorna om du vetat att någon annan bytt dom efter att ha lagrat dom som du beskriver? Om inte tycker jag inte att du ska byta dom.

3) Systembolaget lär väl knappast byta varor efter 2 månader? (som tur är i detta fall)
 
Toppen