Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur länge kan man lagra i en vinkyl

Zingo, Såg på blocket att vinkylen.se har en Climadiff Avintage 81fl med 8000kr rabatt, 10000kr istället för 18000kr. En helt ny kyl som tydligen var felbeställd av kund. Kan vara värd att kolla upp?:)
 
Har den blivit såld under dagen? Jag hittade inte på blocket.
Den finns kvar
IMG_2062.PNG
 

Zingo

Medlem
Zingo, Såg på blocket att vinkylen.se har en Climadiff Avintage 81fl med 8000kr rabatt, 10000kr istället för 18000kr. En helt ny kyl som tydligen var felbeställd av kund. Kan vara värd att kolla upp?:)

Jo det är ju bra pris men vet inte riktigt hur det blir att ha ett integrerbart som fristående??
 

Martin F

Medlem
Alltid undrat över det där med att korken ska torka. Kan den verkligen göra det när flaskan ligger ner och blöter ner "sin" ände? Det kan inte kompensera för låg luftfuktighet på andra sidan korken helt enkelt?
 

Per Stade

Lege artis

Fixfred

Medlem
Alltid undrat över det där med att korken ska torka. Kan den verkligen göra det när flaskan ligger ner och blöter ner "sin" ände? Det kan inte kompensera för låg luftfuktighet på andra sidan korken helt enkelt?

vinet sugs upp ganska långsamt av korken så har du den i tvättstugan hinner nog korken bli förstörd. Tror dock värmen får ett större problem i det fallet.
 

Fixfred

Medlem
Har han inte kommersiella intressen i vinkällaren Grappe?
Och vad säger han inte för pengar?
En vinkyl av bra kvalitet har troligen mindre vibrationer än en källare på Östermalm.
Perfekt kontrollerad temperatur och luftfuktighet.
Filtrerad luft och UV-skydd i dörr.
Det är inte så vanligt med luftfuktighet reglering i serveringskylar.
Däremot ser jag inte varför grappes källare skulle vara bättre än ett lagrinskåp.
Grappes har väl också artificiell kyla?

Bästa lagringssättet måste väl vara hos producenten i deras djupa naturliga källare?
 

Fixfred

Medlem
Vad blir konsekvensen av att korken suger upp vinet?
På lång tid minskar vätskan avsevärt men kan ju också var något positivt att smakerna intensifieras.
Det viktigaste skulle jag säga är att hålla jämn temperatur undvika sol och låta flaskorna ligga. Stående flaskor torkar ganska snabbt och syre läcker in.

Lagringens vikt är såklart inte lika viktigt om det är kortare tider, många utav dessa negativa effekter tar år.
 

Martin F

Medlem
På lång tid minskar vätskan avsevärt men kan ju också var något positivt att smakerna intensifieras.
Det viktigaste skulle jag säga är att hålla jämn temperatur undvika sol och låta flaskorna ligga. Stående flaskor torkar ganska snabbt och syre läcker in.

Lagringens vikt är såklart inte lika viktigt om det är kortare tider, många utav dessa negativa effekter tar år.
Jag tänker bara att så länge procenten vatten är högre i flaskan än i luften borde väl den processen pågå oavsett, eller tänker jag heltokigt? I så fall borde det intressanta vara i vilken takt det sker och vad som blir en rimlig ambition i luftfuktighet. Tar det 50 år i en given luftfuktighet kanske det är ointressant för en privatperson osv.
 

Fixfred

Medlem
Jag tänker bara att så länge procenten vatten är högre i flaskan än i luften borde väl den processen pågå oavsett, eller tänker jag heltokigt? I så fall borde det intressanta vara i vilken takt det sker och vad som blir en rimlig ambition i luftfuktighet. Tar det 50 år i en given luftfuktighet kanske det är ointressant för en privatperson osv.

Så borde det rimligt vis vara , det låter rimligt. Kan dock tänka mig att korken hålls fuktig även genom luftfuktigheten.
Tror som du säger att det handlar om att denna process inte ska gå for fort precis som man vill att oxidering ska gå långsamt.
 
Toppen