Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

Freppe

Medlem
Har länge velat lägga undan lite viner för framtiden, men har saknat lämpligt utrymme för detta. Nu har jag flyttat till en ny lägenhet där det faktiskt finns plats för en vinkyl, men det finns också en matkällare för varje lägenhet och jag såg framför mig hur det skulle vara det perfekta stället att lagra vin på. Nu har jag kollat upp temperaturen där nere, och tyvärr så var det inte riktigt lika bra som jag hade hoppats. På "sommarens varmaste dag" landade det på runt 22 grader nere i källaren, och hur kallt det blir under vintern är svårt att gissa just nu men antagligen avsevärt svalare i alla fall (mellan 10-15 skulle jag tro). Det som är positivt är i alla fall att temperaturväxlingarna är relativt långsamma, det handlar inte om mer än en grad per dygn eller så, trots att det kan svänga rätt mycket utomhus. Detta är ju långt ifrån optimalt, men det är i alla fall mycket bättre än de 30 grader som vi kan ha i lägenheten, med ganska stora svängningar under dygnet. Frågan är då, hur länge törs jag förvara mitt vin under dessa förhållanden? Att det inte lämpar sig för lagring i 10+ år förstår jag, men kan jag kanske planera för en lagringshorisont på 3-5 år i min källare? Eller bör jag glömma direkt att lägga viner där och istället vänta till dess att jag har råd att skaffa en vettig vinkyl?

Jag kommer säkert att vilja börja köpa viner med lång lagringspotential längre fram, när jag fått bättre koll på vad jag gillar att dricka, men just nu så handlar det mer om att jag vill kunna köpa hem runt 4-6 flaskor när jag hittar något jag gillar och kunna testa hur det förändras över tiden. Är ju också skönt att kunna ha en hel del vin av olika sorter hemma så att jag slipper dra iväg och köpa någon flaska varenda gång man känner för att ta en flaska till maten. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

Freppe skrev:
Har länge velat lägga undan lite viner för framtiden, men har saknat lämpligt utrymme för detta. Nu har jag flyttat till en ny lägenhet där det faktiskt finns plats för en vinkyl, men det finns också en matkällare för varje lägenhet och jag såg framför mig hur det skulle vara det perfekta stället att lagra vin på.
Hur ser stöldskyddet ut? Vinpavor får nog betraktas som tämligen stöldbegärliga och dina grannar kan du inte lita på.
 
Trådskapare
F

Freppe

Medlem
SV: Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

kayaker skrev:
Hur ser stöldskyddet ut? Vinpavor får nog betraktas som tämligen stöldbegärliga och dina grannar kan du inte lita på.
Jo jag har funderat över det också. Har tänkt förstärka väggarna och täcka dem så det inte syns vad som finns där, och byta låset mot en stabilare variant. Det hindrar väl inte någon som är fast besluten att ta sig in, men det förhindrar i alla fall att någon "törstig" skulle få för sig att impulsstjäla något.
 

anders

Medlem
SV: Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

Jag har ett vagt minne av att jag indirekt hörde att den glade amatören herr Larsson skrivit någon avhandling om att vinerna börjar ta stryk först uppåt en 25 grader. Högre temperatur påskyndar dock mognaden så det innebär att om du tittar på vilka drickfönster som rekommenderas av diverse vinprovare så får du vanligtvis flytta fram fönstret i tiden.
 
Trådskapare
F

Freppe

Medlem
SV: Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

anders skrev:
Jag har ett vagt minne av att jag indirekt hörde att den glade amatören herr Larsson skrivit någon avhandling om att vinerna börjar ta stryk först uppåt en 25 grader. Högre temperatur påskyndar dock mognaden så det innebär att om du tittar på vilka drickfönster som rekommenderas av diverse vinprovare så får du vanligtvis flytta fram fönstret i tiden.
Tackar, det var ungefär åt det hållet mina tankar gick också. Jag kommer nog att köra på att vinerna inte kommer att bli direkt skadade av temperaturen i källaren, men att jag låter bli att lägga dit några riktiga superviner som kräver 10+ år av lagring innan de bör drickas. Får bli ett fint vinskåp någon gång i framtiden för de vinerna. :)
 

Jos

Medlem
SV: Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

Jag tror inte det är någn fara alls men det finns ju olika åsikter om detta. Jag har tidigare nämnt att Parker menar att flera av de bästa Bordeauxerna han druckit kommit från Chateau-ets vinkällare med långt ifrån "optimala" lagringsförhållanden. Även långt äldre flaskor.

Jag var även nere i källaren hos Pegau i somras och det var en bra bit över 20 grader varmt där. Där ligger alla vinerna på fat (inkl. Da Capo) samt även massvis med flaskor på flasklagring.
 

Allaboda

Medlem
SV: Hur länge törs man förvara sitt vin under icke-optimala förhållanden?

Jag var förbi Scavinos källare i somras. De verkar mer oroade än Pegau.

Datorstyrt med 13 grader och konstant luftfuktighet. Hade de haft plats tror jag nästan de skulle byggt luftslussar in.

Men om det spelar någon roll för vinet eller ej kan ju diskuteras.....
:)
 
Toppen