Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur lagar man en helstekt oxfile i ugn med låg temperatur?

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vi kanske borde låta bli att kapa tråden men ang 72h shortribs var det ett recept jag hittade och testade och det resulterade i de överlägset bästa shortribs jag ätit. Nu var det bra råvara fråb nörjan men bindväv/fett hade brutits ned till nåt som närmast liknade rostad umami-stinn benmärg i konsistens och smak. Vansinnigt bra!
Det är lugnt, matage!
Ni får mycket gärna utveckla tråden som ni vill. Jag har fått redan så många fina råd, att jag är supernöjd.:)
Tusen tack för din medverkan, det gör en enorm skillnad. Den stora dagen kommer att bli nästa helg.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag är väldigt nyfiken på tillagning och resultat.
Finewines forum är milt uttryckt "rätt bra" :)
Meningen är att det ska ske nästa lördag – håll tummarna för en glad amatör … ;) Jag har redan några kandidater till vin för maten. Det lutar åt kanske för en Brunello, Vino Nobile eller en mogen Rioja. Potatisen har jag inte bestämt ännu, gärna så enkel variant som det går … :)
 

Johan L

Medlem
Kan tipsa om krossad potatis. Finns några olika varianter, så se följande som ett av flera möjliga tillvägagångssätt. Köp gärna potatis av lite mindre storlek, brukar finnas "delikatesspotatis" på påse som håller lagom storlek. Koka först som vanligt, häll av vattnet och låt ånga av lite. Lägg dem på platt underlag och använd något annat platt att trycka ner lite på potatisen med, en i taget, så att de "krossas" men fortfarande håller ihop som en bit. Lägg på en plåt, pensla med smält smör och in i het ugn tills det får färg. Eventuellt pensla med mer smör under tiden. Med lite timing på matlagningen bränner du av potatisen i ugnen medan köttet vilar. Funkar också att steka den krossade potatisen i smör i stekpanna, men tycker inte det blir lika bra.
 

Funcadelic

Medlem
Kan tipsa om krossad potatis. Finns några olika varianter, så se följande som ett av flera möjliga tillvägagångssätt. Köp gärna potatis av lite mindre storlek, brukar finnas "delikatesspotatis" på påse som håller lagom storlek. Koka först som vanligt, häll av vattnet och låt ånga av lite. Lägg dem på platt underlag och använd något annat platt att trycka ner lite på potatisen med, en i taget, så att de "krossas" men fortfarande håller ihop som en bit. Lägg på en plåt, pensla med smält smör och in i het ugn tills det får färg. Eventuellt pensla med mer smör under tiden. Med lite timing på matlagningen bränner du av potatisen i ugnen medan köttet vilar. Funkar också att steka den krossade potatisen i smör i stekpanna, men tycker inte det blir lika bra.
Detta brukar fungera väldigt bra att gratinera med exempelvis riven parmesan
 

The Wall

Medlem
Meningen är att det ska ske nästa lördag – håll tummarna för en glad amatör … ;) Jag har redan några kandidater till vin för maten. Det lutar åt kanske för en Brunello, Vino Nobile eller en mogen Rioja. Potatisen har jag inte bestämt ännu, gärna så enkel variant som det går … :)
Brassa såsen idag eller imorgon så kan du bara värma på den på lördag Det lär inte skada om du plockar upp det valda vinets toner i såsen.
 

zippan

Medlem
Meningen är att det ska ske nästa lördag – håll tummarna för en glad amatör … ;) Jag har redan några kandidater till vin för maten. Det lutar åt kanske för en Brunello, Vino Nobile eller en mogen Rioja. Potatisen har jag inte bestämt ännu, gärna så enkel variant som det går … :)
Ungsrosta små "delikatesspotatisar", ta den sort du gillar, med skinnet kvar, i olivolja och salt. Så de blir klara och får fin färg. 250c i 30 minuter-ish. Låt svalna en stund, åtminstone 30 minuter utanför ungnen.
Riv på rejält med parmesan, klicka på smetana och toppa med finskuren gräslök. Otroligt gott.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tusen tack för alla goda råd och för att ni sporrade mig. Det lyckades över förväntan. Jag fuskade med potatis och såsen. De var inte lagade av mig. Det kanske blir nya eskapader vad det lider … ;) Med så underbar hjälp från mina vinvänner här på forumet.
BTW. Det är inte nötkött utan älgfilé, pga. att det såg bättre ut i affären och prisskilladen var inte så stor.
Vinet jag drack till var: Brunello di Montalcino Ciacci Piccolomini d’Aragona 2012. Borde ha luftat det en tid, men det blev inte av. Så klart är det inte fullt drickesmogen just ännu men helt okej för att njutas av redan nu.

A-lgfile.jpg
 
Last edited:
Toppen