Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur lagrar ni era viner?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Den enda anledningen till att det länkas till dessa klubbar är att all annan tillgänglig information om vinpröjsarn (helvete vilket vidrigt namn) är en gmailadress som jag inte kommer ihåg just nu men den är typ vinprojsarn@gmail.com, åh, just det! Samt en grupp på facebook!

Not exactly what i call fancy!
 

lepatrik

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Marknadsföring A, B, C
1. Skaffa en domänadress
2. Skaffa en hemsida
3. Skaffa ett riktigt namn

Se så lätt det vore att lyckas.
Jag måste säga att jag är riktigt sugen bara för att jävlas att dra upp en vinkällare på söder, kalla den SoFo WineHouse, ha ett schysst liten vinbar på ovanvåning som också är galleri. Spela konstig musik, förbjuda kostymnissar och kränga dålig rioja till överpriser.
 

v_skogh

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Får att återgå till topic ;)

Själv är jag sedan i december husägare och fick då tillgång till en fin liten källare i mitt snart 100 år gamla hus.
Mina viner lagras nu i en lugn miljö med runt 12 grader (får se hur det blir till sommaren).
Efter som att mitt pyttelilla vinställ nu är fullt skall jag lägga en beställing på 6 stycken "48" vinställ från Quercia. 870 spänn för lagringsplats till 288 flaskor får anses som bra.
Utöver detta skall lysrören i källaren bytas ut till något som ger ett trevligare ljus. Barbordet som står där nere nu skall bytas ut mot ett lämpligt ekfat eller liknande.
Sen hade jag tänkt att skaffa något maffigt/snygg tyg att hänga upp på väggen för att täcka fjärrvärmeanläggningen som finns i detta rum. Samma tyg skall bli till "mörkläggningsgardin" för den minimala glugg som idag släpper in ljus.
Tror det tillsist kommer bli kanon :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Det låter sjukt mysigt! Skaffa en chesterfield fåtölj, en skön fotpall, en vinthund och en mysig rökrock med tillhörande tofflor så tror jag att du kommer att ha ditt eget lilla hörn av himlen att softa i när du är klar!
 

v_skogh

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Med tanke på att samligen idag uppgår till lite dryg 20 flaskor så kommer det nog ta ett litet tag innan 288 "hyllor" är fyllda. Dock inte för lång tid om jag får bestämma.
Kul att du nämner Chesterfield. Det är nämligen soffan/fåtöljen jag har önskat mig så länge jag kan minnas.
Dessvärre passar inte det svulvstiga i vårt modernt strama vardagsrum. Men i vinkällaren. Varför inte :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

v_skogh skrev:
Med tanke på att samligen idag uppgår till lite dryg 20 flaskor så kommer det nog ta ett litet tag innan 288 "hyllor" är fyllda. Dock inte för lång tid om jag får bestämma.
Kul att du nämner Chesterfield. Det är nämligen soffan/fåtöljen jag har önskat mig så länge jag kan minnas.
Dessvärre passar inte det svulvstiga i vårt modernt strama vardagsrum. Men i vinkällaren. Varför inte :D

The best things in life are svulvstiga! Volymösa bröst, stora viner och mysiga fåtöljer!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Krug skrev:
The best things in life are svulvstiga! Volymösa bröst, stora viner och mysiga fåtöljer!

Det bästa scenariot i livet är m.a.o. att förlusta sig med en storbystad kvinna i en Chesterfieldfåtölj samtidigt som man avnjuter någon ypperlig Bordeaux från 1961 eller 1945.
 

v_skogh

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Nu är vinställen iaf på väg hem.
288 fack som ska fyllas, har väl en 30 flaskor idag...
Man kanske ska förkovra sig i stilla vin också?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

v_skogh skrev:
Nu är vinställen iaf på väg hem.
288 fack som ska fyllas, har väl en 30 flaskor idag...
Man kanske ska förkovra sig i stilla vin också?

258 flaskor Gredos kanske löser ditt problem (eller finns de överhuvudtaget på flaska??? ;D Jag vet faktiskt inte. Skäms på mig.)

Skämt åsido tycker jag verkligen du ska ge de stilla vinerna en chans också. En gyllene kombination av det göttaste från vinvärlden är alltid bäst.
 

v_skogh

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Mysonoxen skrev:
258 flaskor Gredos kanske löser ditt problem (eller finns de överhuvudtaget på flaska??? ;D Jag vet faktiskt inte. Skäms på mig.)

Skämt åsido tycker jag verkligen du ska ge de stilla vinerna en chans också. En gyllene kombination av det göttaste från vinvärlden är alltid bäst.

Tanken är väl att jag jag ska göra det i framtiden. Dock har jag ingen aning om vart jag ska börja.
Drack ett rött vin för någon vecka sedan, Pauillac 2001 vilket va helt ok enligt mig. Så röda viner av den typen kan jag tänka mig, men vad? Dessvärre är ekonomin något begränsad som sketen konsult.
Vita viner har jag också väldigt dålig koll på.
Var i Österrike i våras och drack riktigt gott vitt vin, bla Schlumberger och Brundlmayer. Finns det något bra att handla på bolaget?

Vet att jag frågade i någon annan tråd om viner man borde ha i sin vinkällare, röda och vita. Fick svar som Petrus, Lafite Rothschild, Lafite Rothschild osv.
Säker kanonviner och riktigt bra investeringar men jag vill dricka också :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Mysonoxen skrev:
258 flaskor Gredos kanske löser ditt problem (eller finns de överhuvudtaget på flaska??? ;D Jag vet faktiskt inte. Skäms på mig.)

Skämt åsido tycker jag verkligen du ska ge de stilla vinerna en chans också. En gyllene kombination av det göttaste från vinvärlden är alltid bäst.

De finns väl i praktiska och stapelbara enliters tetra-bric. Som skapat för den friggebodsidyll som du kallar ditt liv Myson! ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

v_skogh skrev:
Tanken är väl att jag jag ska göra det i framtiden. Dock har jag ingen aning om vart jag ska börja.
Drack ett rött vin för någon vecka sedan, Pauillac 2001 vilket va helt ok enligt mig. Så röda viner av den typen kan jag tänka mig, men vad? Dessvärre är ekonomin något begränsad som sketen konsult.
Vita viner har jag också väldigt dålig koll på.
Var i Österrike i våras och drack riktigt gott vitt vin, bla Schlumberger och Brundlmayer. Finns det något bra att handla på bolaget?

Vet att jag frågade i någon annan tråd om viner man borde ha i sin vinkällare, röda och vita. Fick svar som Petrus, Lafite Rothschild, Lafite Rothschild osv.
Säker kanonviner och riktigt bra investeringar men jag vill dricka också :D


OK. 2001 är en ganska "lätt" årgång som konsumeras tidigare än t.ex. 2005 och 2000. Var det Pichon-Lalandes Pauillac du drack eller rentav det från Latour eller någon annan producent? Latour och Pichon-Lalande är ju nästgårds förresten (en del som ska in till Latour missade förr infarten för man åker in alldeles vid Pichon-Lalande för att komma till Latour) men trots det är vinerna rätt olika i stilen, Latour är den mer muskulösa av dem.

Österrike har en hel del bra producenter, förutom de du nämde gillar jag Krachers viner (tyvärr avled Alois Kracher några veckor före jul ifjol), Prager är också bra. Det dyker då och då upp en del fina österrikare på bolaget.

Ja, *suck* livet vore annorlunda om man gjorde nåt klipp på sisådär en 100 mille. En välfylld vinkällare skulle det bli i a f.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Krug skrev:
De finns väl i praktiska och stapelbara enliters tetra-bric. Som skapat för den friggebodsidyll som du kallar ditt liv Myson! ;)

Tack, jag placerar dem i så fall bredvid mina lådor med Pripps Blå + lådorna med smuggelöl som det står "Made in E.U." på :)

(och när du själv skaffar fru + barn kommer jag att se till att du får äta upp dina ord ;))
 

v_skogh

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Mysonoxen skrev:
OK. 2001 är en ganska "lätt" årgång som konsumeras tidigare än t.ex. 2005 och 2000. Var det Pichon-Lalandes Pauillac du drack eller rentav det från Latour eller någon annan producent? Latour och Pichon-Lalande är ju nästgårds förresten (en del som ska in till Latour missade förr infarten för man åker in alldeles vid Pichon-Lalande för att komma till Latour) men trots det är vinerna rätt olika i stilen, Latour är den mer muskulösa av dem.

Österrike har en hel del bra producenter, förutom de du nämde gillar jag Krachers viner (tyvärr avled Alois Kracher några veckor före jul ifjol), Prager är också bra. Det dyker då och då upp en del fina österrikare på bolaget.

Ja, *suck* livet vore annorlunda om man gjorde nåt klipp på sisådär en 100 mille. En välfylld vinkällare skulle det bli i a f.

Nu vet jag inte riktigt vad det är för viner du pratar om men Latour låter som ett ganska dyrt vin?
Så nej, det va ingen av dem du nämner. Vinet hetter kort och gott Pauillac (Art på bolaget 97642. Producent Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande).
Ett gott vin för 180 spänn helt enkelt, skulle gärna vilja ha lite mera sådana tips. Ingen nackdel om jag kan handla det på Bolaget och om det inte kostar för mycket så jag måste tumma på min champagnebudget :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

v_skogh skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad det är för viner du pratar om men Latour låter som ett ganska dyrt vin?
Så nej, det va ingen av dem du nämner. Vinet hetter kort och gott Pauillac (Art på bolaget 97642. Producent Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande).
Ett gott vin för 180 spänn helt enkelt, skulle gärna vilja ha lite mera sådana tips. Ingen nackdel om jag kan handla det på Bolaget och om det inte kostar för mycket så jag måste tumma på min champagnebudget :D

OK, jag kanske var oklar där. Visst är Latour dyrt, Pichon-Lalande också. Dock gör båda producenterna ett "tredjevin" som kort och gott bara heter "Pauillac", det var därför jag undrade vilken producent som framställt vinet.
 
SV: Hur lagrar ni era viner?

Hej

Ny på forumet men de flesta verkar ha intressant smak. Själv är jag inne på champagne och har köpt till och från sedan mitten av 80-talet.

Läste en del ni skrivit om Vin-Pröjsarn. Jag har haft mina viner där sedan ca ett år och om man bara är ute efter att lagra vin under bra förhållanden till ett bra pris så ger jag det högsta betyg. Använder Cellartracker på nätet för att hålla ordning på mina viner och det känns onödigt dyrt att betala för varumärke (Grappa) eller att någon ska hålla ordning på mina inköp.

Tillgång 24 timmar per dygn, larm och hög säkerhet. Inte speciellt exklusiv miljö men det tror jag mina viner bryr sig mindre om.

Funderade tidigare på ett vinskåp men ett för 300 viner tar mycket plats. Så nu blev det ett litet som närförråd och Vin-Pröjsarn som huvudlagring.

Anders
 

lepatrik

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Jag är bara emot Vin-Pröjsarn för verksamheten står för mycket jag ogillar och jag känner att jag inte kan lita på dem riktigt
 
Toppen