Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur lagrar ni era viner?

foppa

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Muille skrev:
Det här med vilken temp källaren ska hålla verkar lite svårt. Jag är nybörjare, har hållit på några år. Det tog fart när en av de berömda vinskribenterna som slog ett slag för att lagra sina viner själv. ;)

Jag har hört att källarna i Champagne håller ca 13 grader.
I somras var vi nere i Piemonte och provade viner bl a var vi hemma hos Michael Riverdito i utkanten av La Morra, då pratade vi temeraturer, han på italienska och jag på engelska. Nåväl han lagrar i alla fall sina viner vid 18-20 grader för att få bästa resultat. Kan det vara så att den optimala lagringstemperaturen kan vara olika för röda resp. vita?

Jag har skaffat alla detaljer för att ordna kyla med hjälp av bergvärmen, men är osäker på om jag ska koppla in den.

Jag diskuterade med Richard Juhlin för ett tag sedan lagringstemperatur på champagne och då sa han att han har sin egna lagring liggande på 9-10 grader. De bedömningar han gör av viner som lagrats hos honom en längre tid har alltså legat så lågt. Värt att begrunda om man själv lagrar sina bubbel runt 14-15 grader och läser hans bedömningar av äldre årgångar för jämförelser.

Själv ligger mina viner i ett omgjort bergrum runt 12-14 grader beroende på årstiden. Utöver detta så håller jag även viner som endast behöver 1-3 års lagring i matkällaren som håller cirka 14-18 grader.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Hmm, en anledning till att Julle har en så pass låg temperatur i sin källare kan vara att han har mycket gammal skumpa som han vill hålla fräsch så länge som möjligt, ju lägre temperatur ju långsammare utveckling.
 

Konjären

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Hej!

Jag har byggt ett vinrum i ett vidbyggt förråd i min villa. Huset har ingen källare, men förrådet är ouppvärmt med naket betonggolv, vilket håller ned temperaturen sommartid. Förrådet kyls av ett vinrumsaggregat (ChillR 300) som jag köpte via en dansk firma och håller en konstant temperatur om 13 grader. Investeringsmässigt och drifstmässigt sä kommer det ganska snart att betala sig jämfört med att hyra fack för motsvarande mängd flaskor. Ytan är på närmare 3 kvm och beroende på packningsgraden får jag in 3-400 flaskor. Börjar dock inse att det är i minsta laget... Att bygga var inte särskilt svårt även med mina begränsade hemsnickarkunskaper. Det är i många avseenden jämförbart med ett bastubygge.

Killarna i Gävle är igång med sin verksamhet. Kolla in http://www.geflevinkallare.se/ för mer info. Jag var där i mellandagarna och det ser riktigt bra ut.

Lycka till!

// Konjären
 
SV: Hur lagrar ni era viner?

Själv har jag som boende i lägenhet precis investerat i en vinkyl.
En marknad som jag noga undersökt under flera månader och kommit fram till att efter mina förutsättningar blir lätt det bästa och billigaste alternativet just nu.

Jämfört med att ha viner till ett sexsiffrigt belopp i garderoben, med vetskapen om att man inom 2-3 år förmodligen skaffar hus med krav att att ha ett utrymme som lämpar sig för vinlagring så kändes detta som den överlägset bästa lösningen.

Jag vill inte brottas med problemet att inte kunna ha valet att spontant kunna öppna vad jag vill. Därför försvann grappe etc. som alternativ.

Sedan har det inte varit helt lätt att välja rätt skåp. Utifrån intentionerna om att inte bo i city resten av livet så föll valet på ett relativt enkelt skåp från Bosch med två temperaturzoner och ca 170 flaskor.

Skillnaden mellan ett kompressorskåp och ett utan kompressor (som dometic exempelvis) är försvinnande liten, samtidigt är marknaden i Sverige oerhört fattig på alternativ jämfört med exempelvis Danmark och England. Skulle man beställa därifrån blir det tyvärr genast problem med frakt och garantier m.m. har jag förstått.

Någon annan som har skåp hemma i bostaden och erfarenheter av detta?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

jag önskar att jag kunde hjälpa till med info, men jag har tyvärr inte någonting vettigt att komma med i det här ämnet.
 

Klerck

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Har du någon aning om vad det generellt är för luftfuktighet i en vinkyl? Går i tankarna att skaffa en enbart för champagne och vill således ha en relativ luftfuktighet på 60-70%
 

MD

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Jag har nästan alla mina viner som ska ligga en längre tid i källare. Resten som jag bedömer som drickbart förvarar jag i en Boschvinkyl i lägenheten. Ca 150 flaskor gissar jag att det ligger i kylen, allt ifrån mogen champagne till yngre röda som jag planerar att dricka inom 2-3 år. Luftfuktigheten ligger runt 50-60% så det är kanske inte optimalt men knappast skadligt vad jag läst mig till...
 

MiGa

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Det är nog bättre med ett vinlagringsskåp om man ska lagra sina viner en längre tid,klimatet i skåpet liknar i mångt och mycket den naturliga vinkällarens temperatur
och fuktighet.En vinkyl är bättre där omsättningen är hög, funktionen är mer att ha rätt temperatur beroende på vintyp.

MiGa
 

MiGa

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Kan rekommendera boken Så bygger du din vinkällare av Johan Magnusson många bra tips .


MiGa
 

Klerck

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Och vad går ett vinlagringsskåp loss på? Jag har just nu inte möjligthet att slänga ut 50 papp på ett sådant. Bjud gärna på länkar.
 

Klerck

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Vilka av dem är vinlagringsskåp, då? Jag vet inte hur man ser skillnad på en vanlig vinkyl och ett vinlagringsskåp.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Jag skulle tro att det på de flesta modeller är hugget som stucket. Det är ju hur man väljer att ställa in kylen/skåpet med temperatur och annat.

Exempelvis vet jag att Eurocave har en modell där man i nedre delen av skåpet kan ställa in en temperatur för lagring, ovanför har man en annan temperatur för konsumtionsviner, samt att man har en tempereringsdel som man kan ställa in på exempelvis 18 grader om man vill temperera viner.

Mvh

Krug
 

Klerck

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Ah, jag tänkte på föregående talare (MiGa) i tråden, som gjorde skillnad på "vinkylar" och "vinlagrinsskåp".
 

Keen

slan
SV: Hur lagrar ni era viner?

Nån som har nån erfarenhet utav Vin-pröjsarn. En vinkällare på söder med 24h-access och, enligt egen utsago, betydligt lägre priser än "högstatuskällarna".
Kan det vara nåt?


Hittade ett blogginlägg om det: http://www.finewines.se/blog/?p=48
Och jag kan ju hålla med om att namnet lämnar lite att önska ;D
 

Keen

slan
SV: Hur lagrar ni era viner?

Krug skrev:
Här kan du kolla för lite mer info!

http://www.platinumwineclub.se/pages.ph ... nguage=swe

Namnet... Fy fan för namnet!

Jo, fick samma info fast från snik(guld)varianten. Mest intresserad av pris om nån vet =) Vet inte varför det kändes lättare att fråga här än att maila dom.

Fattar inte varför människan tyckte att hans hockeyvarumärke var starkt och betydelsefullt nog för att överföra till en vinkällare. Hans fans dricker väl mest folköl? ???
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Som jag har förstått det så lägger man in 10´som man får tillbaka när man lämnar. Sen är det en viss summa per år, som jag fan inte minns. Man betalar efter hur mycket utrymme man vill ha, och de bygger och inreder efter att man har bokat upp plats.
 

lepatrik

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Är vi pro AMEX här eller? Jag är mer en Diners/MC Eurobonus kille
De verkar inte samma resurer och entusiasm som krävs för att kränga vinlagring hos någon som kallas Lill-Pröjsarn vars exceptionellt vackert inredda undergrounds-lokal ligger i Stockholms mest minst kriminella kvarter på söder...
Kanske dags att byta kort, jag har läst att man kan få Petsson filmer för poängen!
 
Toppen