Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur lagras eftersläntrare i vinkällarbutikerna?

Silenos

Medlem
Jag har funderat på att göra några inköp av viner som nu funnits i SBs rullor ganska länge. Burgunder av högre appellation ifrån tolv och tretton, närmare bestämnt. Många av dessa har status: "Har utgått, men kan finnas kvar i enstaka butiker", ofta visar det sig då finnas några flaskor i PK-huset i Sthlm och på Hansa i Malmö. Och man kan ju beställa hem via sitt lokala sb utan problem. Men då till min fundering: Hur lagras vinerna i de där två butikerna? Ligger allt i kontrollerad miljö? Jag är inte överdrivet nojig med lagring, men att köpa grand cru som har stått upp i rumstemp i tre, fyra år skulle jag dra mig för...
 

Daniel A

Administratör
På Hansa ligger de också i ett inglasat och kyltempererat rum.

Hansa flyttade dock nyligen (en våning ner - så inte långt), och jag har inte varit inne i det nya finrummet. Det förra kändes inte direkt källarkallt, i alla fall, även om det var svalt. Nyligen var det något vattenläckage på Hansa som påverkade utrymmet för beställningsvinerna, vägg i vägg med kylrummet. Hämtade ut någon beställning som av oklar anledning var varm för en tid sedan (säker på att @MartinE haft samma problem). Minns inte ifall det även påverkade kylrummet, men jag hade inte chansat med viner av den här kalibern om jag inte hade planer på att dricka dem inom reklameringsfönstret (2-3 år?).
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Mjo, ja, detta låter ju inte helt klockrent tyvärr. Och chansen att SB ska hinka ur sig proveniens för varje flaska gör jag mig inga illusioner kring. Möjligtvis är personalen i dessa butiker såpass intresserad, att viner som helt uppenbart är av de garde-typ, faktiskt tas om hand om. Jag slänger nog iväg ett mejl och frågar i alla fall.

Hur som... tack för era svar.
 

MartinE

Medlem
Hansa flyttade dock nyligen (en våning ner - så inte långt), och jag har inte varit inne i det nya finrummet. Det förra kändes inte direkt källarkallt, i alla fall, även om det var svalt.
Jag upplevde det gamla kylrummet som kallt snarare än svalt! Samma sak med det nya. Sedan tänker jag att det kanske inte spelar stor roll i praktiken om de har 12 grader eller 16, bara temperaturen är jämn.

Nyligen var det något vattenläckage på Hansa som påverkade utrymmet för beställningsvinerna, vägg i vägg med kylrummet. Hämtade ut någon beställning som av oklar anledning var varm för en tid sedan (säker på att @MartinE haft samma problem). Minns inte ifall det även påverkade kylrummet
Ja, de hade placerat ut värmefläktar i flera utrymmen, inklusive det rum som de förvarar beställningsflaskorna i! Jag minns inte exakt hur lång tid det handlade om, men skulle uppskatta det till ca tre-fyra veckor. Jag hämtade också ut en beställning under denna period (tre flaskor; har hunnit dricka två av dem, ingen kändes skadad). Personalen verkade lite handfallen och uppgiven över problemet och gjorde ingen ansats till att flytta på flaskorna... Jag lät bli att beställa flaskor till Hansa under den här perioden. Jag tror dock inte att det påverkade kylrummet.

men jag hade inte chansat med viner av den här kalibern om jag inte hade planer på att dricka dem inom reklameringsfönstret (2-3 år?).
Jag tror inte man behöver vara särskilt orolig på grund av förvaringen i kylrummet. Då finns det andra faktorer att ha större ångest för! Exempelvis transporten till butik (mitt i vintern eller mitt i sommaren – hur påverkar det innehållet i flaskorna?), det faktum att en flaska mycket väl kan ha varit såld och tillbakalämnad (med oklar förvaring under tiden – tänk en present/julklapp som legat X timmar i en varm bil eller i någons kök), flaskor som skickas mellan butiker, o s v...

Reklamationstiden gäller för övrigt i tre år efter att SB sålde sista flaskan av vinet ifråga, d v s inte tre år efter att just du köpte din flaska! Jag håller med om att det är kort tid vid exempelvis tillfälliga släpp som säljer slut snabbt (jag lagrar min genomsnittliga flaska betydligt längre än tre år), men när det gäller "långliggare" kan man ju räddas av att det finns åtminstone en flaska som ligger kvar längre! :)
 

KimHartman

Medlem
På Gårda ligger de lite finare vinerna vanligtvis i vinkylar, men med vissa undantag, där de förvaras (temporärt?) i synliga vitrinskåp.
Och del viner från de små partierna, vilket infattar en del "finare viner", står i hyllor som nås av solljus flera timmar om dagen. :whoco5:
 
Toppen