Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur man betygsätter?

Peder

Medlem
Under en rosévins provning i helgen så hade vi vinet "Regatta Bay" (6444) bland annat med. Deltagarna hade ingen stor vinerfarenhet och visste inte priset på detta vin som kostar 52 kronor på SB.

Vinet totalsågades av samtliga deltagare och det som är mest fascinerade är att vinet fick pris för "Best Value" på Vinordic 2012. Mikael Mölstad gav vinet 5 tärningar i SvD onsdagen den 23 maj.

Mölstad som ger vinet 5-tärningar skriver följande:

Visserligen billig men ändå en bra nivå för sommarens bufféer - jordgubssöt kryddig doft med rik fruktsam kul smak

Varför läser man betyg i en tidning överhuvudtaget kan man undra? Själv skulle jag betygsätta vinet som avlivningsmedel och gudskelov hade vi andra roséviner. Men överlag känns det som att rosévinerna på SB's ordinarie sortiments hylla är under all kritik.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hur man betygsätter?

BGK, Mölstad & Co dricker för mycket skit så de har inga referenser kvar till vad som är drickbart.
 
SV: Hur man betygsätter?

Tävlingen var ju upplagd så att det var olika prisklasser. Så för 52 kronor smakar Regatta Bay mindre skit än sina konkurrenter. Det är ju en klassisk svensk inställning. Det smakar illa men är billigt så alltså prisvärt.

För övrigt kan man konstatera att vi fått en ny vintyp i Sverige, roséboxar. Ett rosa vin med lite bismak av plast och pappkartong kan jag tänka mig!

Nytt för i år är en egen tävlingsklass för roséboxar, en följd av den enorma succén för denna vintyp de senaste åren
 

sealine

Medlem
I ett av de senaste numren av tidskriften Allt Om Vin hade panelen nyligen testat samtliga roséviner hos SB (inkl. BS). Jag beställde en låda 2010 Henri Bourgeois Sancerre Rosé som var ett av de två viner som fick högst betyg (oavsett pris). Jag är mycket nöjd. Värt sina 149 spänn per flaska.
 
Toppen