Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur många länders vin har du hälsat på i år?

Wintermute

Medlem
Sett till Systembolagets försäljningsstatistik, är de tio länder som säljer mest (volym):
Italien, Frankrike, Spanien, Sydafrika, Australien, Chile, USA, Portugal, Tyskland och Argentina

Så har det sett ut under (minst) de senaste fem åren, med reservation för att Tyskland och Portugal har bytt plats med varandra.
Totalt mostvarar de 94% av försäljningen.
Topp 20 motsvarar 99,8% (2021)
Topp 30 motsvarar 99,99% (2021)

Det här säger troligen ingenting om hur det är på andra marknader.
 

Attachments

  • Picture1.png
    Picture1.png
    108,5 KB · Visningar: 54
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fukten och regnet är det som ställer till det.

Mercian var vinet jag syftade på.

Märkligt att japan satsat så hårt på maltwhisky men inte på vin. De borde ju ha utmärkta möjligheter att göra bra grejer. Whisky är ju svårt som bara den att få jättebra oavsett land. Varmt och soligt klimat med svalkande havsvindar är ju vad vin vill ha. :)

Därför som Koshu-druvan fungerar så bra: glesa klasar som (liksom Assyrtiko) bibehåller syrorna genom mognadsprocessen.
Odlas traditionellt på följande vis:
koshu.jpg


...får nackvärk av bara tanken på att skörda...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Märkligt att japan satsat så hårt på maltwhisky men inte på vin.
Du är förmodligen felunderrättad.

Det har satsats hårt och det satsas extremt hårt på att utveckla den japanska vinbranchen. Enorma pengar plöjs ned i den varje år. De "bra" vinerna som produceras når kultstatus i Japan redan innan de ligger ute till försäljning, och allokeras normalt (typ Le Pin). De mest kända ligger på nätauktionerna i nivå med tier 2 Bgn/Bdx, alltså några tusenlappar per flaska.

Den lokala marknaden består av ca 125 miljoner köpstarka individer med stark dragning åt lokalpatriotism.

Har, som sagt, provat flera av de sk "outstanding" japanska rödvinerna: CF, Merlot, PN och CS, men inget rött som utmärkt sig (förutom Château Mercians Merlot Special Makers Founders Private Reserve Grand Cru). Dock: 2000 spänn för en flaska vin är inte min normala grej. (Men! Ibland måste man, även om man inte gillar varken Champoo eller Bgn. Finns ju Unico, om inte annat... )

Skulle ALDRIG lägga den pengen på ett japanskt syratroll till rödvin.

Styvt 1500 spänn för en flaska 2017 Kenzo Estate 'Shinon' CS, någon? (Startpris på Yahoo Auction i realtid för i afton.)

Screenshot_20221109-014235.png
 

IsKr

Medlem
Har hunnit med nio länder hitintills. Får se om jag hinner med nått mer land i år. Följande länder har det konsumerats ifrån. Italien, Frankrike, Tyskland, Österrike, Grekland, Spanien, Portugal, USA, Sydafrika
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Missade att det stod i år. Så radera mitt inlägg.
Lite extra skoj att du valt att fokusera en liten sketen region utan att ha koll på ens basen av vad som finns där ute :nagelbitare:

Det observerbara universum är rätt stort, och att zooma in en del utan att bry sig om att zoomat in andra är ... psykologiskt spännande :cool::bäver::cigarr:

Du får helt enkelt stå ditt kast :cigarr:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ok inte i år. Men hur många länder totalt, handlar det om för dig?
För mig?
Som i startinlägget står jag på 18 nu. Snart blir det dock 19 olika länder och innan året är slut landar jag på 20.
Önskar jag kunde resa lika mycket som jag dricker!

Påfylleresenär :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter 12 flaskor från Turkiet är årets skörd nu 19 länder. Canada blir land nr 20 snart, då jag begår den Pillittery Estate CF som snart står på tur.

Champagne är litet, världen är stor, universum är större! :raseri:
 

Jos

Medlem
Tänkte att det bara var Frankrike och ett par till i år men blir ju fler när man räknar efter
Frankrike
Italien
Spanien
Tyskland
Schweiz
Österrike
USA
Argentina
Sydafrika
Nya Zeeland
Australien
Chile
Sverige
Grekland
Portugal
Ungern
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har ett land kvar till 20 som jag satte som mål för ett tag sedan. Ser att jag missat Nya Zeeland, Grekland, Ungern och Chile helt.

Albaninen
Argentina
Australien
Bosnien-Herzegovina
Frankrike
Georgien
Italien
Kroatien
Libanon
Nordmakedonien
Portugal
Spanien
Storbritannien
Sydafrika
Tjeckien
Tyskland
Uruguay
USA
Österrike
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med Turkiet i förra veckan och Canada i afton är jag nu uppe i 30 länder för i år, flest TN överst.:
  1. Frankrike
  2. Italien
  3. Spanien
  4. Portugal
  5. USA
  6. Tüskland
  7. Turkiet
  8. Australien
  9. Österrike
  10. Nya Zealand
  11. Argentina
  12. Georgien
  13. Grekland
  14. Japan
  15. Sydafrika
  16. Chile
  17. Bulgarien
  18. Canada
  19. Ungern
  20. Sverige
Fö räknar jag nu 437 smaknoter på CT hitintills i år.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser att jag glömt Förenade Kungadömet, Uruguay, Libanon och Georgien. Blev en jäkla massa länder :O
FK, Uriguay och Libanon har jag också missat att dricka i år. Saknar Musar…
 
Summerar man årets snart första 5 månader har vi besökt:
  1. Grekland
  2. Spanien
  3. England
  4. Italien
  5. Portugal
  6. Argentina
  7. Frankrike
  8. Turkiet
  9. Rumänien
  10. Slovenien
  11. Armenien
  12. Nya Zeeland
  13. USA
  14. Bosnien
  15. Ungern
  16. Australien
  17. Österrike
Sverige, Georgien, Sydafrika och Chile är inplanerade. 24 är målet.
 

LeChat

Medlem
Mitt mål är att bara dricka franska viner, men det är fan i mig svårt. Det händer ju att man trillar dit och sitter med något smaskigt rött, oftast då från Italien eller USA. Så förmodligen ett utopiskt mål…:cool:
 
Toppen