Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur många länders vin har du hälsat på i år?

Wintermute

Medlem
Sett till Systembolagets försäljningsstatistik, är de tio länder som säljer mest (volym):
Italien, Frankrike, Spanien, Sydafrika, Australien, Chile, USA, Portugal, Tyskland och Argentina

Så har det sett ut under (minst) de senaste fem åren, med reservation för att Tyskland och Portugal har bytt plats med varandra.
Totalt mostvarar de 94% av försäljningen.
Topp 20 motsvarar 99,8% (2021)
Topp 30 motsvarar 99,99% (2021)

Det här säger troligen ingenting om hur det är på andra marknader.

Attachments

• Picture1.png
    Picture1.png
    108,5 KB · Visningar: 15
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fukten och regnet är det som ställer till det.

Mercian var vinet jag syftade på.

Märkligt att japan satsat så hårt på maltwhisky men inte på vin. De borde ju ha utmärkta möjligheter att göra bra grejer. Whisky är ju svårt som bara den att få jättebra oavsett land. Varmt och soligt klimat med svalkande havsvindar är ju vad vin vill ha. :)

Därför som Koshu-druvan fungerar så bra: glesa klasar som (liksom Assyrtiko) bibehåller syrorna genom mognadsprocessen.
Odlas traditionellt på följande vis:
koshu.jpg

...får nackvärk av bara tanken på att skörda...

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Märkligt att japan satsat så hårt på maltwhisky men inte på vin.
Du är förmodligen felunderrättad.

Det har satsats hårt och det satsas extremt hårt på att utveckla den japanska vinbranchen. Enorma pengar plöjs ned i den varje år. De "bra" vinerna som produceras når kultstatus i Japan redan innan de ligger ute till försäljning, och allokeras normalt (typ Le Pin). De mest kända ligger på nätauktionerna i nivå med tier 2 Bgn/Bdx, alltså några tusenlappar per flaska.

Den lokala marknaden består av ca 125 miljoner köpstarka individer med stark dragning åt lokalpatriotism.

Har, som sagt, provat flera av de sk "outstanding" japanska rödvinerna: CF, Merlot, PN och CS, men inget rött som utmärkt sig (förutom Château Mercians Merlot Special Makers Founders Private Reserve Grand Cru). Dock: 2000 spänn för en flaska vin är inte min normala grej. (Men! Ibland måste man, även om man inte gillar varken Champoo eller Bgn. Finns ju Unico, om inte annat... )

Skulle ALDRIG lägga den pengen på ett japanskt syratroll till rödvin.

Styvt 1500 spänn för en flaska 2017 Kenzo Estate 'Shinon' CS, någon? (Startpris på Yahoo Auction i realtid för i afton.)

Screenshot_20221109-014235.png

IsKr

Medlem
Har hunnit med nio länder hitintills. Får se om jag hinner med nått mer land i år. Följande länder har det konsumerats ifrån. Italien, Frankrike, Tyskland, Österrike, Grekland, Spanien, Portugal, USA, Sydafrika

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Missade att det stod i år. Så radera mitt inlägg.
Lite extra skoj att du valt att fokusera en liten sketen region utan att ha koll på ens basen av vad som finns där ute :nagelbitare:

Det observerbara universum är rätt stort, och att zooma in en del utan att bry sig om att zoomat in andra är ... psykologiskt spännande :cool::bäver::cigarr:

Du får helt enkelt stå ditt kast :cigarr:

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Ok inte i år. Men hur många länder totalt, handlar det om för dig?
För mig?
Som i startinlägget står jag på 18 nu. Snart blir det dock 19 olika länder och innan året är slut landar jag på 20.
Önskar jag kunde resa lika mycket som jag dricker!

Påfylleresenär :cool:

Toppen