Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket spenderade du på vin 2013?

Ungefär hur mycket lade du ut på vin förra året, exklusive restaurang?

  • 0-5000 sek

    Votes: 5 9,3%
  • 5001-10.000 sek

    Votes: 3 5,6%
  • 10.001-25.000 sek

    Votes: 14 25,9%
  • 25.001-50.000 sek

    Votes: 16 29,6%
  • 50.001-100.000 sek

    Votes: 9 16,7%
  • Över 100.000 sek

    Votes: 7 13,0%

  • Total voters
    54

Vino fino

Medlem
Igår gick jag igenom mina utlägg för vin under år 2013 och blev mäkta förvånad.

Jag blev nyfiken på andras köpvanor: hur mycket spenderade forumets medlemmar på vin förra året?

Räkna allt vin som du tagit hem (eller druckit i parken...), inte restaurangvin som ger en missvisande bild. Räkna heller inte med vin exklusivt för annans bruk, dvs. presenter eller motsvarande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår gick jag igenom mina utlägg för vin under år 2013 och blev mäkta förvånad.

Jag blev nyfiken på andras köpvanor: hur mycket spenderade forumets medlemmar på vin förra året?

Räkna allt vin som du tagit hem (eller druckit i parken...), inte restaurangvin som ger en missvisande bild. Räkna heller inte med vin exklusivt för annans bruk, dvs. presenter eller motsvarande.
Intressant omröstning, men oerhört svårt att rösta så det blir rätt. Går på känn...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant omröstning, men oerhört svårt att rösta så det blir rätt. Går på känn...
Gå med i CT på studs!
Innan din källare springer iväg, och som ett utsökt minnesstöd då både du och dina viner åldrats och du försöker minnas om du nu druckit ngt gott från Patagonien eller inte.
...och rapportfunktionerna är ju helt makalösa. Objektivitet kan dock bli avskräckande i sin brutala nakenhet. Tex raport på mina inköp 2013, som trots köpstopp och egen subjektiv känsla av att jag "nästan inte köpt någonting", men ändå blev ett dubbelklick i den högsta kategorin här... Aj-oj...
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Kan själv konstatera att jag minskat inköpen med 45% mellan 12 och 13., vilket var enligt plan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Gå med i CT på studs!
Innan din källare springer iväg, och som ett utsökt minnesstöd då både du och dina viner åldrats och du försöker minnas om du nu druckit ngt gott från Patagonien eller inte.
...och rapportfunktionerna är ju helt makalösa. Objektivitet kan dock bli avskräckande i sin brutala nakenhet. Tex raport på mina inköp 2013, som trots köpstopp och egen subjektiv känsla av att jag "nästan inte köpt någonting", men ändå blev ett dubbelklick i den högsta kategorin här... Aj-oj...
Dubbelklick!?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gå med i CT på studs!
Innan din källare springer iväg, och som ett utsökt minnesstöd då både du och dina viner åldrats och du försöker minnas om du nu druckit ngt gott från Patagonien eller inte.
...och rapportfunktionerna är ju helt makalösa. Objektivitet kan dock bli avskräckande i sin brutala nakenhet. Tex raport på mina inköp 2013, som trots köpstopp och egen subjektiv känsla av att jag "nästan inte köpt någonting", men ändå blev ett dubbelklick i den högsta kategorin här... Aj-oj...
Måste man hålla koll...kan man inte bara njuta, tömma och glömma? Det som är STORA upplevelser minns man ju ändå. ;) Jag kommer fortfarande ihåg min fru...
 
Saker man inte bör titta allt för mycket på. Inte mycket man kan ta med sig i graven. Drick det som känns rätt och som plånboken kan hantera. Bättre att se framåt än att se tillbaka allt för mycket :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Uhurrm...
Nu grimaserar hela mitt objektiva (autistiska, obsessive compulsory) jag...

Vi har ju alla hjärnor som funkar riktigt bra. Men, de där gråbruna klumparna är världens uslaste konstruktioner för att minnas sådant som inte deriveras från smärta, hot om omedelbar ond bråd död eller (potentiella) löften om sex.

Om våra hjärnor var bättre på att minnas än på att söka förlustelse, så skulle vi inte behöva varken inköpslistor till Ica eller Obs eller plugga ssk hårt till anatomitentor. Samtidigt skulle vi behöva rejäla minnesstöd för att kunna hitta åt just den DÄR flaskan under intoxikation.

Men... Näe! Våra hjärnor är zen-buddhister som existerar här-och-nu för att optimera möjligheterna att få erfara njutning.

Och för att hjälpa den där partynissen vi alka har mellan öronen, till större och mer regelbundna njutningshöjder än: "öööh... fylla!" utan förfärliga konsekvenser (övertrasserade konton, slut peng till hyra, osv) så är CT ett fantastiskt redskap.

Att kruncha 1000 smaknoter på längden o tvären ger goda insikter om vad att undvika, vad att fokusera samt var att leta vidare. Att kruncha 5000 av våra egna TN's ger ändå bättre data.

För, enbart en fullblodsautist skulle väl drömma om att bulta för fönster och dörrar efter de första 100 riktigt goda flaskorna vin? Jag menar, barn till religiösa föräldrar och politiskt aktiva väljer ju också alltid att grundligt och objektivt genomlysa...

Eller vänta nu...

images.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
så är CT ett fantastiskt redskap.
Visa bifogad bild 766
Jag måste hålla med Stefan här. Mitt minne är alldeles för dåligt för att minnas detaljerna kring de flesta viner, snarare har jag oftast bara någon förnimmelse ("Drack inte jag en obskyr Blanc de Noirs från den där producenten?") som jag alltid måste bekräfta genom att gå igenom mina CT-noter.

Sen är ju CT överlägset som beslutsstöd, rapportgenerator, lagerhanterare, "bäst-före"-indikator, centralarkiv och allmän ordningsmakt. Mina omständigheter är kanske lite speciella men jag har viner på fyra olika platser i tre olika länder och utan CT skulle jag vara körd. Och även om allt fanns på ett ställe skulle jag sannolikt ändå vara tokkörd utan en riktig databas som är utformad efter just seriös vinsamling.

Sist men inte minst: den underbara känslan av att ha full historik (om du antecknar ordentligt). När jag öppnar ett vin efter femton år kan jag se när jag köpte det, vad jag betalade, hur jag resonerade. Inte en chans att jag skulle minnas detta med mina egna grå celler.

Glöm inte att CT är gratis. Jag väljer att bidra lite, frivilligt, men all nödvändig funktionalitet är gratis för alla.
 

Larseman

Medlem
Cellar tracker ger viss vägledning :)
Tänkte inte på CT innan jag svarade på frågan, gjorde ett enkelt överslag som jag kände var på säkra sidan. Kollade nu i CT och inser att jag borde valt nästa (högre) nivå, kan man ändra? :oops:
Man vill tydligen inte erkänna omfattningen av sitt "missbruk", inte ens för sig själv :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänkte inte på CT innan jag svarade på frågan, gjorde ett enkelt överslag som jag kände var på säkra sidan. Kollade nu i CT och inser att jag borde valt nästa (högre) nivå, kan man ändra? :oops:
Man vill tydligen inte erkänna omfattningen av sitt "missbruk", inte ens för sig själv :D
Ha-ha ;)
Plus 1 på mig, många gånger.
Precis vad jag menar med att den kallhamrade, objektiva sanningen inte alltid är i överensstämmelse med vad den grå klumpen "önskar".
 

gbgpatrik

Medlem
Tänkte inte på CT innan jag svarade på frågan, gjorde ett enkelt överslag som jag kände var på säkra sidan. Kollade nu i CT och inser att jag borde valt nästa (högre) nivå, kan man ändra? :oops:
Man vill tydligen inte erkänna omfattningen av sitt "missbruk", inte ens för sig själv :D
Shit, samma här! Tyckte jag tog i men när jag kollade CT så skulle jag valt spannet över. Och då är inte några akuta systembolagsinköp medräknade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Börjar känna lite ångest över att inte ha skaffat CT...

Min guldfiskteori kanske inte håller:
Att varje varv i skålen är som att besöka platsen för första gången vilket översatt till vin innebär att fantastiska vinupplevelser kan upplevas om och om igen, lika starkt som om det vore första gången...

Äsch, det är nog bättre med CT ändå, om inte annat för att slippa råka på vin som Lat 42 eller annat snusk i onödan.
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Börjar känna lite ångest över att inte ha skaffat CT...

Min guldfiskteori kanske inte håller:
Att varje varv i skålen är som att besöka platsen för första gången vilket översatt till vin innebär att fantastiska vinupplevelser kan upplevas om och om igen, lika starkt som om det vore första gången...

Äsch, det är nog bättre med CT ändå, om inte annat för att slippa råka på vin som Lat 42 eller annat snusk i onödan.
Visa bifogad bild 769
10 lådor YTPN lär alltså kunna hålla dig sysselsatt nästan ett år, mao?
 
Toppen