Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket vibrationer är skadligt?

Kanske otydligt utformad rubrik, men jag är trött efter dagens värv. Jag ska fatta mig kort. Jag bor i en lägenhet och förvarar mina lagringsviner i ett vinskåp av typen Temptech som nämnts i en annan tråd. Skåpet verkar funka bra och håller en jämn temperatur så länge temperaturen i lägenheten inte fluktuerar för mycket. Det verkar som att skåpet, till en viss gräns, fluktuerar 0,1 grad för varje 2-gradig temperaturfluktuation i omgivningen.

Till sak. Jag upptäckte idag när jag satt vid ett bord i närheten av den plats där skåpet står att lägenheten vibrerar. Jag satt och stirrade på ett fyllt vattenglas i motljus från fönstret och såg att ytan på vattnet konstant darrade en aning trots att jag inte rörde på mig och ingen hushållsapparat i närheten var igång. Vibrationerna är egentligen bara synliga när man betraktar ett fyllt glas med ljus bakom som reflekteras på ytan, men nog är det vibrationer alltid. Som grädde på moset så flexar golven väldigt mycket när man går, och skåpet står på en plats där man går förbi väldigt ofta. Vibrationer från grannars lägenheter verkar också sprida sig rätt bra när de dunsar i golvet ovanför, etc.

Har googlat lite och inte helt oväntat så råder det ju delade meningar om saken. Vissa verkar ta minsta vibrationer väldigt allvarligt, t.ex. här:
http://www.wineloverspage.com/oxford/winerack.shtml
"Closets are a favorite place to store wines, but you need to make sure they don't get too hot. Also, if the closet is anywhere near a stairs or a high traffic doorway, you will get a lot of vibration." - alltså, placera inte viner nära där du går förbi ofta för då får du skadliga vibrationer...
Andra verkar lite mer laid back, t.ex.:
http://www.thewinedoctor.com/advisory/b ... llar.shtml
"Wine needs to sleep, and frequent disturbance of the wine will agitate it. This is unlikely to be a significant problem in the modern home, the small and occasional vibrations from domestic appliances being too slight to cause any real problem." - alltså, vibrationer från hushållsapparater och annat i ett modernt hem är inte tillräckligt starka för att vara skadliga.

Bör jag oroa mig? Ska tillägga också att det rör sig förmodligen inte om lagring i mer än 10 år för dessa viner, definitivt inte mer än 10 år i detta skåp i alla fall. Om 10 år kommer jag ha fixat bättre lagringsutrymme. Men jag har några dyrgripar som jag inte vill öppna förens deras 15-årsdagar om 8-10 år. Att flytta skåpet till en lugnare plats i lägenheten är inte ett alternativ (liten studentlägenhet på 39 kvm. Skåpet står på den enda plats det kan stå på). Jag inser också att det inte går att ge ett klart svar på den här frågan, men vad tror ni?
 
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Det är mycket diskussioner om det här och det finns tidigare trådar om det. Jag är ingen fantast av vibrationer och tror i längden inte att de är bra, frågan är bara vad är vibrationer. Hur ett helt hus kan vibrera är för mig förvånande, det finns inga fläktsystem eller liknande i närheten. Är det bara grannar som går tror jag inte det är något att oroa sig över då det är ju bara temporärt.

Här är en annan tråd http://www.finewines.se/vinkallaren/hur ... -viner/60/
 

KimHartman

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Jag hade inte varit speciellt orolig. Visst är det lätt att bli bekymrad för hur ens viner "mår" - det vet nog alla som ägnat sig åt vinlagring - men generellt sett tror jag att viner tål mer än vad man tror. Personligen tror jag att man kommer långt genom att undvika ljus, temperaturer över 25 grader, kraftiga temperturfluktuationer under kort tid, och mycket torra miljöer. För kortsiktig lagring, som ett par-tre år eller så, behöver man vara mindre noggrann än för långlagring i tiotals år.
 
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

KimHartman skrev:
Jag hade inte varit speciellt orolig. Visst är det lätt att bli bekymrad för hur ens viner "mår" - det vet nog alla som ägnat sig åt vinlagring - men generellt sett tror jag att viner tål mer än vad man tror. Personligen tror jag att man kommer långt genom att undvika ljus, temperaturer över 25 grader, kraftiga temperturfluktuationer under kort tid, och mycket torra miljöer. För kortsiktig lagring, som ett par-tre år eller så, behöver man vara mindre noggrann än för långlagring i tiotals år.
Det beror lite på vinet också. Champagne är mer känsligt av någon anledning än rödvin , mår bättre av lägre temperatur etc men håller med dig om dina kommentarer.

Men vad gäller vibrationerna, jag skulle vara mer oroad över att huset vibrerar. Självvibrerande hus är inte att leka med :)
 
Trådskapare
B
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Tack för svaren. Kan inte svara på varför huset vibrerar, tycker själv att det är mycket märkligt. Kan det bero på att det går en ganska stor och vältrafikerad väg ungefär 30 meter från huset? Kylskåp och frys står ett par meter från vinskåpet och de låter rätt mycket när kompressorn drar igång, men det är ändå fräsha saker, max 3 år gamla vitvaror. Det verkar även som att det är ungefär samma vibrationer i sovrummet på andra sidan lägenheten. Huset skiter jag i, ska bo här i max ca. tre år framöver, men jag vill inte gärna att mina viner ska förstöras under den tiden. Det är säkert så att de klarar sig som ni säger och att vin tål mer än man tror, men det känns ju dumt när man har lagt flera tusenlappar på att ge dem en bra lagringsmiljö så att de ska åldras med behag och att det sen ska sabbas av vibrationer så att de egentligen hade mått lika bra i en mörk och lite sval garderob.

Det svåraste är ju ändå att veta vad vibrationer är som sagt. Alla vet att vibrationer är skadligt, men hur mycket vibrationer krävs för att vinerna ska påverkas negativt på ett märkbart sätt? Man fattar ju att man inte ska ställa ett vinskåp vägg i vägg med tvättstugan där centrifuger och annat skit är igång flera timmar om dygnet, och att det är dumt att bygga en vinkällare intill ett tunnelbanespår. Jag hade som sagt inte märkt av dessa vibrationer innan jag satt och kollade på det där vattenglaset där ljuset reflekterades i ytan så man såg att ytan darrade lite hela tiden. Är det kanske så i de flesta hus? Om ni vill får ni gärna göra experimentet hemma hos er att fylla ett ganska stort dricksglas med vatten, ställa det på ett bord e.dyl. och betrakta ytan i motljus och se om ni kan skönja några konstanta vibrationer hemma hos er.
 
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Mitt hus vibrerar inte (även om det vissa söndagsmorgnar kan det verka så när jag tittar på vattenglaset :) )

Det låter som någon fläkt eller liknande. Tror inte det är så skadligt för vinet. Om du är orolig så lägg ett gummiunderlägg under vinskäpet. Finns att köpa till tvättmaskiner och är avsett att minska vibrationerna från dem så det funkar ju åt andra hållet också
 

Håkan70

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Jag vore också intresserad av att vet hur mycket vinet tål. Jag köpte en Samsung vinkyl på rea. Har märkt att det kan börja skramla lite bland flaskorna om de ligger fel. Kylen går igång ca två gånger i timmen och går ca 20 - 30 sec. Funderar på om det inte är mindre skadligt att långtidsförvara flaskorna under sängen (sällan över 18 grader)?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Håkan70 skrev:
Jag vore också intresserad av att vet hur mycket vinet tål. Jag köpte en Samsung vinkyl på rea. Har märkt att det kan börja skramla lite bland flaskorna om de ligger fel. Kylen går igång ca två gånger i timmen och går ca 20 - 30 sec. Funderar på om det inte är mindre skadligt att långtidsförvara flaskorna under sängen (sällan över 18 grader)?

Nyinköpta flaskor med fräscha korkar under sängen i ett år eller så lär inte vara något större problem, såvida du inte har vrålhett där under sommaren. Men för långtidsförvaring är det inte bra, i första hand eftersom vanlig lägenhetsluft är väl torr (inte bra för korkarna på längre sikt), och i andra hand p.g.a. temperaturvariationer.

Kraftiga vibrationer ska förstås helst undvikas, men måttliga vibrationer lär mer vara ett problem för viner med riktigt gamla och spröda korkar. För relativt unga viner som du ändå vill spara 5-10 år, skulle jag definitivt tycka att en vinkyl med rimliga vibrationer (där temperatur och fuktighet ligger på bra nivå) är att föredra före en skuggig plats inne i lägenheten. Har du däremot köpt viner med 30-40+ år gamla korkar som du tänkt spara en längre tid borde du däremot kanske fundera på att investera i en ny vinkyl.
 

Håkan70

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Intressant. Jag har funderat på att vibrationsdämpa insatserna i kylen då de är av enkel metalltråd. Ska ta en sväng förbi Clas Ohlson i morgon och se om jag hittar nått vettigt att dämpa med. Om jag verkligen blir biten av hobbyn så har jag lovat mig själv att köpa ett större kvalitetsskåp :) Tills dess känns det tryggt att de håller nåt år under sängen. Tack. :)
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Vibrationer och dess effekter är ingenting som man lätt kan påvisa på egen hand, men på samma sätt som när det gäller olika temperaturer, så påverkar också vibrationer viner och dess mognad. Frågan är bara hur stort problemet är?

Att vibrationer påverkar livsmedel är ingenting unikt för vin utan är ett gissel även för många andra livsmedel. Oftast är detta inget problem då vanliga livsmedel oftast förbrukas inom en vecka eller månad, men när det gäller vin pratar vi om år och då för ett känsligt livsmedel bl.a. för dess innehåll av kondenserbara fenoliska föreningar.

Faktum är att rent teoretiskt så krävs enbart att man tillför tillräckligt med energi för att en kemisk reaktion skall antingen uppstå eller påskyndas. Denna energi kan tillsättas på olika sätt, direkt värmning, med ljus, med rörelse (exempelvis omrörning och vibrationer), mm.

En artikel som bara handlar om vibrationer och vinförvaring är "Effect of vibration and storage on some physico-chemical properties of a commercial red wine". Här rapporteras förändringar i halter för flera viktiga ingående substanser, däribland organiska syror (inklusive vinsyra), tanniner, olika alkoholer, etc. Brytningsindex förändras också vilket visar på att förändringarna tom är lätt upptäckbara. - Hyun-Jung Chung, Journal of Food Composition and Analysis Volume 21, Issue 8, December 2008.

En annan artikel som inte direkt handlar om vibrationer är ” Study of the thermal behaviour of traditional wine cellars” där man bland annat skriver ”exaggerated vibration prevents the normal sediment in an ageing wine to settle” - Ignacio Cañas Guerrero, Study of the thermal behaviour of traditional wine cellars, Renewable Energy
Volume 30, Issue 1, January 2005, Pages 43-55.

Ett annat exempel är Champagne där viner som lagrats mörkt vid rumstemperatur innehåller 70 ggr mer thioler (observera att detta är illaluktande substanser som vid höga halter anses var defekter) än champagne som lagrats vid 10-12 grader. Även sockerarter, sådana som inte fermenteras av jästen, har en tendens att reagera vid högre temperaturer och kan ge smakförändringar i viner. - Handbook of Enology.

Det finns även studier som visa att viner som transporterats mera (skakats om) uppvisar mätbara förändringar när det gäller kemisk sammansättning vilket ytterliggare visar att man bör sträva efter en vibrationsfri lagring.

----------------------

För att kunna påvisa och testa detta själv så behöver man lagringtesta samma vin (i tillräckligt stort antal för att komma bort från exempelvis variationer mellen buteljer) i dels kyl med vibrationer och dels i kyl utan.
 

Silenos

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Vininfo: Känner du till en viss Dr. Vernon Singleton? Tydligen så har denne U.C. Davis-tjomme gjort en studie (som jag läst om på omvägar), som tydligen skall ha kommit fram till att vibrationer inte påverkar åldrandet av vin; såvida vibrationerna inte är så kraftiga att kavitationer uppstår. Det motsäger ju det den första artikeln du nämner säger. Det pratas om ändrade halter av olika saker, tydligt mätbara, men överskrider de tröskelvärdena för människans smak? Jag har ingen aning om hur gammal Vernons studie är, kanske är den förlegad.

Om jag inte missar något så verkar den andra artikeln du nämner ganska banal... "Om vinflaskor med fällning rör sig, sprids detta till hela buteljen", åfan, vem kunde ha trott det... :)
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Håller med att detta kanske inte är ett problem, dels då det kanske inte är förnimbart, och dels då vinerna, även om det mot förmodan skulle vara det, ändå kanske oftast utvecklas i positiv riktning. Därav min fråga "frågan är hur stort problemet är?". Men kanske kan detta i alla fall bidra till en flaskvariation...

Det störst problemet kanske är risken att korkarna inte håller tätt.
 

perpro

Medlem
SV: Hur mycket vibrationer är skadligt?

Får man kapa tråden och fråga hur torr luft är skadligt?

Jag har en vinkyl hemma (Cylinda VK185) som är en vanlig kompressorkyl. Luften är torr, ofta 45-50% rel luftfuktighet, temperaturen 8-12 grader (två zoner). Jag undrar om det är någon som har ett bra tips för att höja luftfuktigheten i ett kompressorskåp (har testat med det mest självklara, ställa in lite vattenkärl, utan bra resultat)? Men även om det är något att oroa sig över? Jag lagrar inte viner speciellt länge i skåpet, oftast under ett år (hyr fack i en källare som komplement)
 
Toppen