Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket vin får man egentligen för pengarna?

Bastardo

Medlem
Kan någon vänlig själ ge mig länken till nyaste uppgifterna om skillnaden mellan billigt och dyrare vin med tanke på hur mycket vinbonden/producenten får betalt för sitt oerhört krävande arbete?
Jag hittade ett par intressanta artiklar, men inte just den som jag vet finns någonstans på nätet och den var på svenska, skriven av en auktoritet i vinfrågor.
Det är inga våldsamma summor man behöver betala för att få mycket godare vin.
Berätta gärna eventuellt också om i vilken prisklass man får mest valuta för pengarna. Någonstans runt 150–300 spänn är min gissning. Utöver den summan är det kanske mer frågan om personlig smak och plånbok som avgör.
Här får ni ett hum vad det handlar om, den här faktan är tre år gammal, kanske finns det färskare siffror eller mer adekvat information i ämnet?
P.S. Jag har sökt på sajten utan att hitta någonting i ämnet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Berätta gärna eventuellt också om i vilken prisklass man får mest valuta för pengarna. Någonstans runt 150–300 spänn är min gissning. Utöver den summan är det kanske mer frågan om personlig smak och plånbok som avgör.
Det enda någorlunda objektiva svaret på frågan är: vad tycker du själv? Det är personlig smak och plånbok som avgör under 150 kr, mellan 150 kr och 300 kr, samt över 300 kr. :)

Prisvärde är en ännu mer subjektiv parameter än ett vins poäng/kvalitet (bortsett från extremfall där t.ex. ett dyrt vin är defekt), eftersom betalningsviljan är högst individuell.
 
Toppen