Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

johlix

Medlem
Hej!

Jag har precis införskaffat ett vinlagringsskåp som jag placerat i rummet bredvid tvättstugan (enda rummet jag kan ha det stående i).

När jag installerat skåpet märkte jag att det vibrerade ganska friskt när jag la handen på det. Insåg då att det var centrifugeringen från tvättmaskinen som skapade vibrationerna.

Hur mycket tror ni att dessa vibrationer påverkar? Vi tvättar väl i snitt 1 maskin per dag. Alltså ca 10 min vibrationer per dag i snitt.

/Johan
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

Finns det någon forskning i ämnet? Eller sitter det i huvudet på folk?

Tänk om det är "bra vibrationer"? ;)
 

egonx

Medlem
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

SUPRA skrev:
Finns det någon forskning i ämnet? Eller sitter det i huvudet på folk?

Tänk om det är "bra vibrationer"? ;)

Det finns faktiskt forskning på just detta:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889157508001178

Man tror sig alltså veta att ett vin utvecklas annorlunda med vibrationer än i stilla viloläge. Frågan om ett vibrerat-vin smakar bättre eller sämre kommer dock bara kunna besvaras subjektivt. Själv fördrar jag o-vibrerade viner som kärleksfullts vridits runt någon gång om året. :-*

Förutom att sätta anti-vibratiosntassar på tvättmaskinen så kan du sätta det under vinkylen där vibrationerna fortplantas uppåt. Samt såklart se till att varken maskinen eller vinkyl står direkt mot en vägg.
 
Trådskapare
J

johlix

Medlem
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

Tack för era svar!

Jag ska pröva med tassarna under både tvättmaskin och skåp. Misstänker dock att det nog fortfarande kommer vibrera, iaf lite grann. Om någon annan har tankar om hur pass allvarligt det är med tillfälliga vibrationer får ni gärna skriva dem.
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

Artikeln finns att hämta (gratis)
http://foodchem.net/publication/files/200808.pdf

Conclusions:
"Some physico-chemical properties of a commercial red wine continuously change during storage. Continuous vibrations up to 20 Gal could result in significant changes in the physico-chemical properties of wine. From this 18-month storage study with the presence of vibration, it was found that the evolution of the wine could be substantially accelerated by the vibration, and thus the changes in physico-chemical properties became more significant at higher vibration levels. Vibration could be used to accelerate the aging of wine, but in most cases, this may lead to negative effects in wine quality. Therefore, to store red wines with limited changes in physico-chemical properties, vibrations should be minimized."

// Lars
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

Vibrationer i olika kylar.
Bra vinkylar ligger på 3 cm/s2 (eller mindre) mot vanliga kylskåp som ligger runt 15 cm/s2. Med andra ord så har artikeln lagt sig inom samma område då den bygger på analys av vin lagrat i 18 månader på 1, 5, 10 respektive 20 cm/s2.
Tyvärr så brukar man inte ange ett mått på vibrationer, mer tekniken, och ord som låg vibration och fri från vibrationer.
 

moos

Medlem
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

vininfo.nu skrev:
Vibrationer i olika kylar.
Bra vinkylar ligger på 3 cm/s2 (eller mindre) mot vanliga kylskåp som ligger runt 15 cm/s2. Med andra ord så har artikeln lagt sig inom samma område då den bygger på analys av vin lagrat i 18 månader på 1, 5, 10 respektive 20 cm/s2.
Tyvärr så brukar man inte ange ett mått på vibrationer, mer tekniken, och ord som låg vibration och fri från vibrationer.

Så vilken teknik med vilket utryck hamnar i dom olika kategorierna?
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Hur skadliga är vibrationerna för vinlagringsskåpet?

Absoptionsteknik i stället för kompressor lär vara nästintill vibrationsfritt.

Dock är ju dom flesta vinkylar utrustade med kompressor, men till skillnad från regelrätta livsmedelskylar är dessa ofta vibrationsdämpade på ngt sätt, exempelvis med upphängd kompressor. Tyvärr så är det - som nämnts- svårt att få tag i specifikationer. Jag själv kör med två lagringsskåp från Liebherr och dom skriver "specially developed, low-vibration compressors", men jag har inga siffror.

Sedan kan man ju fråga sig hur stor betydelse det slutligen har...
 
Toppen