Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur stor skada tar vinerna av värmen?

R.P

Medlem
Flaskorna står framme i butik när det är 30-35 gradig värme ute. Speciellt viktigt med vinskåp/kyl/källare är det härnere i sydeuropa där vi har en längre period med verklig värme. Många butiker tar hand om sina viner men många gör det inte, hur stor skada tar vinerna av att ligga framme i butik under sommaren? Ska man helt dissa affärer som har vinerna stående framme i hyllan eller?
 

Andreas L

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Jag tror att det finns många som säger att värme inte är hela världen! Kanske hemma I Sverige där det sällan blir mer än 30 grader, ett fåtal veckor om året, jag har dock under åren insett att värme kan förstöra viner rejält, jag skulle aldrig köpa nåt i södra Europa om butiken inte är tempererad, jag garanterar att du får kokta viner.
De bästa vinbutikerna i t ex Hong-Kong el södra USA där man verkligen har varma temperaturer, de garanterar import i kylcontainer, kortare transporter med lastbil/van/bil med kylanordning och självklart att vinerna står svalt i butiken, ett par timmar i 35-40 gradig värme kan definitivt döda ett vin...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Andreas L skrev:
Jag tror att det finns många som säger att värme inte är hela världen! Kanske hemma I Sverige där det sällan blir mer än 30 grader, ett fåtal veckor om året, jag har dock under åren insett att värme kan förstöra viner rejält, jag skulle aldrig köpa nåt i södra Europa om butiken inte är tempererad, jag garanterar att du får kokta viner.
De bästa vinbutikerna i t ex Hong-Kong el södra USA där man verkligen har varma temperaturer, de garanterar import i kylcontainer, kortare transporter med lastbil/van/bil med kylanordning och självklart att vinerna står svalt i butiken, ett par timmar i 35-40 gradig värme kan definitivt döda ett vin...

Transporten måste vara den värsta faktorn egentligen, bättre att försöka hålla sig till lokala viner under dom riktigt varma månaderna kanske, temperaturen i lastutrymmet i en lastbil kan inte vara kul när det är över 30 grader ute...såvida dom inte har kylanordning som du skriver.

Dom flesta butiker har iaf ac vilket borde göra att temperaturen hålls i kontroll, men sen finns det dom som inte har det tyvärr.
 

Håkan

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Även om en affär har temperaturkontroll är fortfarande transportkedjan en stor bov. Det är alltså inte så enkelt som att bara för att ett vin har förvarats i en temperturkontrollerad monter/källare i butiken så kan vinetfortfarande ha transporterats dit på ett lastbilsflak i 40 gradig värme.
Tro inte att problemet inte finns i Sverige, exempelvis har Pegau 99 och Pesquera 94-98 som sålts i Sverige varit värmeskadade, och inte beror det på bolaget.
Så lär känna er butik och följ ditt eget trackrecord med butiken.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Håkan skrev:
Även om en affär har temperaturkontroll är fortfarande transportkedjan en stor bov. Det är alltså inte så enkelt som att bara för att ett vin har förvarats i en temperturkontrollerad monter/källare i butiken så kan vinetfortfarande ha transporterats dit på ett lastbilsflak i 40 gradig värme.
Tro inte att problemet inte finns i Sverige, exempelvis har Pegau 99 och Pesquera 94-98 som sålts i Sverige varit värmeskadade, och inte beror det på bolaget.
Så lär känna er butik och följ ditt eget trackrecord med butiken.

Tråkigt, speciellt med tanke på att du nämner Pesquera, har precis plockat hem 2 Janus -95 från SS...
 

Håkan

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Vet inte hur det är med Janus 95 men mina 94or (Crianza, Riserva och Janus) var helt defekta pga värmebehandling. Jag köpte 94 Crianza både i Spanien och Sverige och det var milsvid skillnad. Jag vet inte om du behöver vara orolig över Janus 95orna, de har fraktats långt senare. Som plåster på såren ersatte Premium Wines mig med Pesquera 97or och 98or som alla också var paj. Dock blev jag sedan inbjuden till Pesqueraprovning på Premium Wines, med viner fårn 99 och framåt, alla var då helt okej men jag är Pesquerabränd för alltid.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Jag får hoppas att dom har bättre transportlösningar idag än dom hade när du köpte dom. Jag har en Janus -95 här som jag köpt i Spanien, den ska drickas på lördag, den lär det inte vara nåt fel på iaf. Håller tummarna att mina flaskor inköpta hos SS håller bra mått också.

Tråkigt att du blivit Pesquerabränd, jag kan naturligtvis ta hand om eventuella kvarvarande 94-or om du mår illa av att se dom. :p
 

Håkan

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Tyvärr har jag inget kvar, man blir minst sagt förtvivlad när man läser provningsanteckningar om Janus 94, den som skulle vara så bra och så var den så kass, bara för att någon idiot forslat flaskorna som om det vore Madeira. För övrigt är min Spaninensamling uppe i hela 3 flaskor, måste nog göra något åt det.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Jag förstår besvikelsen, Janus 94 ska ju vara väldigt väldigt bra, har försökt att få tag i den härnere men det verkar som att den är svår att komma över. Ja då var inte Spanien överrepresenterad i källaren då, det tycker jag att du ska göra något åt, finns mycket smaskens från Francos gamla rike. :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Vale, jag önskar dig lycka med dom kvarvarande flaskorna iaf. :)
 

The Pint

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Andreas L skrev:
jag skulle aldrig köpa nåt i södra Europa om butiken inte är tempererad, jag garanterar att du får kokta viner ...

Har tänkt detsamma. Häromdagen öppnade jag en flaska 1999 Nino Negra Valtellina Sfursat 5 Stelle som jag köpte i en turistfällebutik vid hamnen i Capri förra sommaren. Kunde bara inte motstå priset (25 euro, drygt hundralappaen billigare än på bolaget), men har naturligtvis gruvat mig sedan dess för hur länge den hade stått där på hyllan och njutit i värmen och solen. Den här gången hade jag tur.
 

Jörgen

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Intressant ämne...
Har själv varit med om ett blindtest där 6 röda viner serverades. Det visade sig vara samma vin, Elderton Command Shiraz, som "miljöbehandlats" på olika sätt under ett års tid:
ett hade legat i skuffen på en volvo som körts friskt hela året (temp + skak)
ett hade förvarats liggande på en vanlig villavind (temp)
ett hade stått i ett norrfönster, direkt på fönsterbrädan (ljus)
ett hade dekanterats rejält 3 timmar innan provningen (luftning)
ett hade snabbt hällts över på två halvflaskor som förvarats i kylen ett dygn
ett var exemplariskt lagrat och därefter dekanterats precis före provningen

Vad tror ni resultatet blev (vi var 16 st mer eller mindre erfarna vinprovare, några mkt erfarna...)

Ett, säger ett vin visade sig inte må bra, de övriga hittade vi bara små fiktiva variationer mellan. Att jag kallar dem fiktiva beror på att vi ju inte visste att det var samma vin utan febrilt försökte hitta skillnader. Själv konstaterade jag såsmåningom att två av vinerna måste vara samma vin vilket förbryllade mig ???
Nåväl, "the looser was...." vinet som utsatts för ljus! De tempcyklade vinerna, som i vissa fall nästan varit kokta, visade ingen som helst negativ skillnad mot det korrekt hanterade och var alldeles utomförträffliga (fast med lite för syltig karaktär för min smak).

Jag har också haft en diskussion med Carl von Schubert på Maximin Grünhaus i Ruwer om detta med temp och han berättade att han alltid hade ett knippe viner i skuffen på sin bil under sin studenttid och hans erfarenhet var att viner är rätt så motståndskraftiga mot tempvariationer, förutsatt att korken inte börjar läcka. Långtidslagring i hög värme är nog inte så bra men kraftiga temperaturer under begränsad tid verkar inte spela så stor roll som man kan tro.
 
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Jörgen skrev:
Intressant ämne...
Har själv varit med om ett blindtest där 6 röda viner serverades. Det visade sig vara samma vin, Elderton Command Shiraz, som "miljöbehandlats" på olika sätt under ett års tid:
ett hade legat i skuffen på en volvo som körts friskt hela året (temp + skak)
ett hade förvarats liggande på en vanlig villavind (temp)
ett hade stått i ett norrfönster, direkt på fönsterbrädan (ljus)
ett hade dekanterats rejält 3 timmar innan provningen (luftning)
ett hade snabbt hällts över på två halvflaskor som förvarats i kylen ett dygn
ett var exemplariskt lagrat och därefter dekanterats precis före provningen

Vad tror ni resultatet blev (vi var 16 st mer eller mindre erfarna vinprovare, några mkt erfarna...)

Ett, säger ett vin visade sig inte må bra, de övriga hittade vi bara små fiktiva variationer mellan. Att jag kallar dem fiktiva beror på att vi ju inte visste att det var samma vin utan febrilt försökte hitta skillnader. Själv konstaterade jag såsmåningom att två av vinerna måste vara samma vin vilket förbryllade mig ???
Nåväl, "the looser was...." vinet som utsatts för ljus! De tempcyklade vinerna, som i vissa fall nästan varit kokta, visade ingen som helst negativ skillnad mot det korrekt hanterade och var alldeles utomförträffliga (fast med lite för syltig karaktär för min smak).

Jag har också haft en diskussion med Carl von Schubert på Maximin Grünhaus i Ruwer om detta med temp och han berättade att han alltid hade ett knippe viner i skuffen på sin bil under sin studenttid och hans erfarenhet var att viner är rätt så motståndskraftiga mot tempvariationer, förutsatt att korken inte börjar läcka. Långtidslagring i hög värme är nog inte så bra men kraftiga temperaturer under begränsad tid verkar inte spela så stor roll som man kan tro.

Intressant! Då blir min fråga angående "ljusets" skadlighet för vin; är det ljuset i sig eller UV-strålarna som skadar vinet? (Eller både och?)
 

Jörgen

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Intressant! Då blir min fråga angående "ljusets" skadlighet för vin; är det ljuset i sig eller UV-strålarna som skadar vinet? (Eller både och?)

Vet ej, gissningsvis UV?
Det intressanta i samanhanget är att det finns så mkt myter om vin, t.ex vibrationer, värme mfl.
Två andra myter är vacu-vin (metoden där man "försöker" skapa vacuum i vinflaskan med en liten pump) som V&S visat inte fungerar (samma resultat har jag kommit fram till också efter att ha använt metoden ett tag) samt melittafilter som ska påverka smaken, vilket det inte gör.
Vårt lilla test är ju inte på något vis "vetenskapligt", bl.a är det alldeles för få viner testade, med trots det visar det ju på att det inte alltid är så enkelt som det låter....
 

anders

Medlem
SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?

Om jag minns rätt så filtrerar glas bort en hel del av UV-strålningen, endast UVA tar sig igenom. Det skulle då innebära att om UV påverkar vinet skulle vinet förstöras snabbare om det stod ute. En reflektion bara.

Vakuumpumpen håller jag med om, den hjälper inte. Däremot verkar de "professionella" maskinerna som pytsar i kvävgas fungera (jag tänker då på apparaterna som finns i en del butiker och restauranger som möjliggör köp glasvis).

Melittafilter är jag försiktig med. Jag har provat någon gång och då tyckt att vinet får en viss bismak av papper. Kan kanske ha att göra med vilket filter man använder eller också att man vet om att det är hällt genom ett Melittafilter och därför söker smaken...
 
Toppen