Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur vet jag när vinet ska drickas?

wemd

Medlem
Har en liten hylla i källaren med kanske 100 viner på, alla köpta på SB.
Inga dyra viner, de har legat på 90-160kr flaskan.

Kan jag läsa någonstanns om hur länge olika druvor/distrik/årgångar klarar sig?
De flesta av vinerna har inte texten "kan lagras" på SBs hemsida, så jag är lite orolig att de blir liggande för länge.
Samtidigt vore det roligt att veta om några av mina favoriter utvecklas med åren.

Misstänker att jag måste gå på lite dyrare viner för att märka någon skillnad, men många av dem har jag köpt efter att läst i ngn vintidning att de kan ligga några år på hyllan...tyvärr noterade jag aldrig hur länge :)

Tack på förhand.
 
SV: Hur vet jag när vinet ska drickas?

Tre olika varianter

1. Om du har flera av samma sort, öppna en flaska och prova. Då kan du också följa utveckling. Tips, köp aldrig mindre än tre flaskor av samma vin. Bästa metoden
2. DI / Röttorp har de flesta noteringarna kvar från lanseringar på Systembolaget.. Sök efter ditt vin på
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/VinNyheter.aspx%3Fmstat%3Dscut%26menusection%3DVin%3BVinNyheter
3. Sök på www.cellartracker.com De flesta viner som är värda att lagra finns där och användarna lägger upp vad de anser drickfönstret är. Finns också data från en del andra källor.
 
Trådskapare
W

wemd

Medlem
SV: Hur vet jag när vinet ska drickas?

Tack www.cellartracker.com verkar riktigt bra, provade med texn Jacobsdal Pinotage som jag har några flaskor av den gav mig direkt svar 2008-2016.

Har några brolio från -04 ett billigt vin jag vet många lagrar, den fick jag 07 till -10 på, så det är väl läge att öppna dem och dricka ganska snabbt?

Tack igen, mycket bra tips.
 
Trådskapare
W

wemd

Medlem
SV: Hur vet jag när vinet ska drickas?

Tittade lite på DI också. Vem ska man lita på av dessa två?

Skiljer ganska rejält i tipsen på när de ska drickas. Exempel en Duorum -07 på DI: 09-10 med andra ord går den inte spara alls, cellartracker -09 till -17.
 
SV: Hur vet jag när vinet ska drickas?

wemd skrev:
Tittade lite på DI också. Vem ska man lita på av dessa två?

Skiljer ganska rejält i tipsen på när de ska drickas. Exempel en Duorum -07 på DI: 09-10 med andra ord går den inte spara alls, cellartracker -09 till -17.
Oftast är det så att någon som DI bedömer vinet som ungt medan cellartracker uppdateras löpande. I detta fall är det bara en person som har angett sina preferenser på cellartracker och då kanske DI är mer att lite på. Men det finns ingen absolut vetenskap här, källare, hantering under transport, variation mellan flaskor etc etc gör att vinet utvecklas olika. Sedan skiljer sig ju den personliga smaken åt.
 

Elvis

Medlem
SV: Hur vet jag när vinet ska drickas?

wemd skrev:
Vem ska man lita på av dessa två?

Man ska lite på sig själv. Läs absolut råd på Cellartracker och DI, men till sist så är det du själv som avgör hur bra vinet är. Om du sedan hittar en skribent som du av erfarenhet vet tycker ungefär som du, så kan du låta den skribentens råd väga lite tyngre.

Och ett bra sätt att lära sig vilken mognadsgrad man själv uppskattar mest är att köpa flera flaskor av samma vin och årgång, prova vid olika tillfällen och föra anteckningar. Precis som shorepower skrev.

Välkommen till forumet, förresten!
 

Lando

Medlem
SV: Hur vet jag när vinet ska drickas?

Vissa gillar unga viner och vissa mogna men om man lärt sig var man ligger på den "skalan" så kan man ju lyssna på tips om vins mognad. Det enda man inte över huvud taget kan bry sig om är systemets lagringsanvisningar...
 
Toppen