Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur viktig är luftfuktigheten?

wemd

Medlem
Jag har en mindre vinkällare. I somras upptäckte vi att det var ganska fuktigt generellt i hela källaren och blev då rekommenderade att placera en avfuktare i rummet brevid (som är en tvättstuga) Denna är inställd på 40%. Avfuktaren är så effektiv att den troligen även drar ner fukten i vinrummet till 40%.

Skadligt eller ej? Googlat lite och finner olika svar, en del säger att det är super viktigt att ligga på 70%, andra att det är mindre viktigt. Självklart har jag en dörr till rummet där vinet förvaras, men det är en gammal trädörr som passar utmärkt och ingen som är anpassad för en vinkällare.
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Hur viktig är luftfuktigheten?

Förstår inte varför du har luftfuktaren just på 40%, när det är bättre för både material och människor att ligga 50-55 %. Hur som helst så är 70% för högt, då det vid den fukten är mycket som växer (bakterier och mögel).

Men visst jag har sett att vissa brukar säga att vin vill ha en luftfuktighet på över 70%, medan andra säger att 60-65 är optimalt (exempelvis länken nedan)... Själv har jag en avfuktare i min källare för att garantera att inte husets skadas (håller 60%) och för att det skall hållas fräscht. Ju fuktigare, desto mer insekter, bakterier och mögel helt enkelt...

Länktips:
http://education.vigilantinc.com/residential/wine-
cellar-humidity.php
 

Krug88

Medlem
SV: Hur viktig är luftfuktigheten?

60-70% har jag uppfattat som perfekt.
Har du köpt flaskorna för att dricka själv är det inga större problem att fuktigheten är lite för hög, då det bara är etiketterna som kan skadas.
Men har du köpt för att senare sälja så är det en annan sak.

Bland de bästa flaskorna jag någonsin provat som varit gamla(70-talet tex.)har legat i källare med för hög luftfuktighet.
 

Guayabera

Medlem
SV: Hur viktig är luftfuktigheten?

Vill inte styra denna tråden off-topic, men tänkte höra om någon har erfarenhet av de "källarpåsar" som finns att köpa för att skydda etiketter mot fukt?
 

Helen

Medlem
SV: Hur viktig är luftfuktigheten?

Guayabera skrev:
Vill inte styra denna tråden off-topic, men tänkte höra om någon har erfarenhet av de "källarpåsar" som finns att köpa för att skydda etiketter mot fukt?
[/quote

Spara de pengar som påsarna kostar och ta gladpack och vira in dina flaskor i.
Det fungerar utmärkt och är mycket billigare.
Jag var faktist på väg att ta in "källarpåsar" i mitt sortiment men ångrade mig. Jag vet ju att det fungerar med gladpacken.
 
Toppen