Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Husets vita

Lambo

Medlem
Hej har 25 platser kvar i vinkällaren, tänkte köpa på mig ett husets vita och fylla upp platserna med. Ett allround husvin helt enkelt men med lite klass och även lagringsbart.
Är själv svag för eklagrad chardonney, eller varför inte en Chablis?

Nån som har nått förslag på husets vita?
 
SV: Husets vita

Lambo skrev:
Hej har 25 platser kvar i vinkällaren, tänkte köpa på mig ett husets vita och fylla upp platserna med. Ett allround husvin helt enkelt men med lite klass och även lagringsbart.
Är själv svag för eklagrad chardonney, eller varför inte en Chablis?

Nån som har nått förslag på husets vita?
Köp två 12:eek:r av olika stilar. Chablis är bra, gillar du lite fat så satsa på någon av de producenter som fatjäser sin chablis. Köp hellre 1:er Cru än premier cru om det skall vara "husvin".
Sedan tycker jag du skall köpa något som ligger lite utanför din comfort zone. Satsa på torr riesling från Rheingau/Pfalz/Nahe eller från Österrike. Bra lagringspotential och gillar du Chablis med sin mineralitet och syra så bör detta fungera bra.

Lycka till.
 

Segol

Medlem
SV: Husets vita

Vanlig Chablis eller 1er Cru borde funka utmärkt som husets, bra producenter är tex Jean-Paul & Benoît Droin och William Fèvre och jag tror båda har vissa viner i nån del av bolagets sortiment.
 
SV: Husets vita

* La Chablisiennes Premier Cru La Singulière finns till rätt så bra pris på bolaget nu. Fast i ganska klassisk, stram stil.
* Cordiers Bourgogne Blanc Vieilles Vignes var riktigt bra förra årgången, har inte provat 2009. Men under avdelningen rundare chardonnay med balans till rimligt pris tror jag absolut den är vettig.
* Riesling (och GV) finns just nu massor av intressant på SS. Keller, Leitz, Brundlmayer är säkra kort och årgången är bra.
 

Segol

Medlem
SV: Husets vita

jag utgick ifrån att det var en felskrivning o att det skulle stå "hellre 1:er Cru än grand cru"
 

chambertin

Medlem
SV: Husets vita

Lambo skrev:
Hej har 25 platser kvar i vinkällaren, tänkte köpa på mig ett husets vita och fylla upp platserna med. Ett allround husvin helt enkelt men med lite klass och även lagringsbart.
Är själv svag för eklagrad chardonney, eller varför inte en Chablis?

Nån som har nått förslag på husets vita?
Som att svära i kyrkan kanske även om jag gillar båda Chablis och vit Bourgogne men skall du ha lite ekad Chardonnay som bättre vitt husvin så skulle kanske någon av dom här passa bra också:

Ataraxia Chardonnay (Sydafrika)
Cloudy Bay Chardonnay (Nya Zealand)
Hamilton Russel Chardonnay (Sydafrika)


Dom två sistnämnda finns på SS har jag för mig (Cloudy Bay kom nyligen och H-R finns på BS (dock ej 2007 som listat utan 2009 (-09 är bättre än -07 !)).
Har inte smakat den här årgången av Cloudy Bay men ingen av dom 4 senaste jag provat har gjort mig besviken så det känns som ett ganska säkert kort.
Ataraxia har jag köpt via Sydafrikanska vinklubben men deras leveransprecision och kundsupport kan jag inte rekommendera.
Vinet är däremot är den bästa Chardonnay jag druckit från RSA. Hittar du den ngn annastans i Europa så är det bara att slå till (runt eller strax under 300:)
Hamilton Russel en liten distans efter men också bra.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Husets vita

Tack för alla förslag. Ska köpa hem ett gäng vita och köra en provning till helgen. Återkommer vilka viner som provas samt vilket vin det blir
Ser redan fram mot nästa helg ;D
 

widell

Medlem
SV: Husets vita

chambertin skrev:
Som att svära i kyrkan kanske även om jag gillar båda Chablis och vit Bourgogne men skall du ha lite ekad Chardonnay som bättre vitt husvin så skulle kanske någon av dom här passa bra också:

Ataraxia Chardonnay (Sydafrika)
Cloudy Bay Chardonnay (Nya Zealand)
Hamilton Russel Chardonnay (Sydafrika)


Dom två sistnämnda finns på SS har jag för mig (Cloudy Bay kom nyligen och H-R finns på BS (dock ej 2007 som listat utan 2009 (-09 är bättre än -07 !)).
Har inte smakat den här årgången av Cloudy Bay men ingen av dom 4 senaste jag provat har gjort mig besviken så det känns som ett ganska säkert kort.
Ataraxia har jag köpt via Sydafrikanska vinklubben men deras leveransprecision och kundsupport kan jag inte rekommendera.
Vinet är däremot är den bästa Chardonnay jag druckit från RSA. Hittar du den ngn annastans i Europa så är det bara att slå till (runt eller strax under 300:)
Hamilton Russel en liten distans efter men också bra.

Hittar ej 09 på SB.
Tänkte beställa men hittar bara 07?
 

Jos

Medlem
SV: Husets vita

Drack husets vita på Hoks Herrgård för ett tag sedan som var helt fantastiskt bra för att vara ett billigt husvin från Macon-Villages. Torr, frisk syra och grym chardonnayton. Dock kanske inget för dig som gillar lite mer ekat... Jag ska i alla fall kolla upp Macon-Villages och om det går att fynda något ännu vassare i kanske aningen högre prisklass. Självklart inget jätteutbud på SS men det kanske kan vara värt att kolla upp duktiga producenter i lite mindre erkända områden i Bourgogne.
 

CH

Medlem
SV: Husets vita

widell skrev:
Hittar ej 09 på SB.
Tänkte beställa men hittar bara 07?

chambertin skrev:
Dom två sistnämnda finns på SS har jag för mig (Cloudy Bay kom nyligen och H-R finns på BS (dock ej 2007 som listat utan 2009 (-09 är bättre än -07 !)).

SS är värdelösa på att uppdatera årgångar i BS så det står att det är 07 men du får 09.
 

Dexter

Medlem
SV: Husets vita

Det är väl ändå Hjo Grosshandel AB som är dåliga på att rapportera vilken årgång som gäller.
Inte SS
 

CH

Medlem
SV: Husets vita

Dexter skrev:
Det är väl ändå Hjo Grosshandel AB som är dåliga på att rapportera vilken årgång som gäller.
Inte SS

När du säger det så har jag för mig att det är importören som ansvarar för årgångensbenämningen i BS. Oavsett så ger jag SS skulden eftersom de säljer produkten och då borde se till att informationen om den är korrekt på sin egen hemsida.
 
SV: Husets vita

CH skrev:
När du säger det så har jag för mig att det är importören som ansvarar för årgångensbenämningen i BS. Oavsett så ger jag SS skulden eftersom de säljer produkten och då borde se till att informationen om den är korrekt på sin egen hemsida.
Hur tänkte du nu? SS, ansvar????????????

Du borde veta hut, det är inte deras ansvar att ta ansvar, det är alla andras ansvar. SS ansvar är att se till att medborgarna som inte klarar av att ta ansvar inte får möjlighet att uppträda helt ansvarslöst. Kärnan i SSs uppdrag är att sälja med ansvar så att säga.
 

Keen

slan
SV: Husets vita

shorepower skrev:
Hur tänkte du nu? SS, ansvar????????????

Du borde veta hut, det är inte deras ansvar att ta ansvar, det är alla andras ansvar. SS ansvar är att se till att medborgarna som inte klarar av att ta ansvar inte får möjlighet att uppträda helt ansvarslöst. Kärnan i SSs uppdrag är att sälja med ansvar så att säga.


Så du menar att om man köper en tetra gredos får man ansvar på köpet?
 

CH

Medlem
SV: Husets vita

Keen skrev:
Så du menar att om man köper en tetra gredos får man ansvar på köpet?

Det är din kropp och du har ansvaret för den. Köper du och dricker Gredos får du med andra ord skylla dig själv.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Husets vita

CH skrev:
Det är din kropp och du har ansvaret för den. Köper du och dricker Gredos får du med andra ord skylla dig själv.

Annars hade jag gillat om man kunde köpa ansvar på BiB. Då kanske våra 90-talister kunde köpa ett par dunkar.
 
Toppen