Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Husviner med maxkostnad 199:-

Bastardo

Medlem
Livar upp tråden, då jag har börjat bunkra upp lite i skafferiet och måste köpa lite fler ’vardagsviner’ av bra kvalitet.
Ett bra tips är att kika lite extra på, om vinet har fått några utmärkelser och naturligtvis också om man har tid att söka fakta på nätet nästan oavbrutet …

Första vinet är Ruppertsberger Von Wallberg Riesling Trocken 2024, sedan Pratsch Grüner Veltliner 2024 och Bestheim
Pinot Gris Premium Réserve 2023.
Inga VM-viner, men man får oerhört mycket för pengen.
Jag skulle gissa att vi har aldrig haft så bra viner så billigt som just i år.

Reisling 2024.jpeg

Attachments

• Pinot gris.jpeg
    Pinot gris.jpeg
    40,8 KB · Visningar: 24
Last edited:
Livar upp tråden, då jag har börjat bunkra upp lite i skafferiet och måste köpa lite fler ’vardagsviner’ av bra kvalitet.
Ett bra tips är att kika lite extra på, om vinet har fått några utmärkelser och naturligtvis också om man har tid att söka fakta på nätet nästan oavbrutet …

Visa bifogad bild 36215
Eller bara köpa tre olika viner i prisklassen, prova dem, upptäcka vilken man gillar bäst och köpa fler av den?

Tveksamt om du kan använda de där utmärkelserna som många av de billigare vinerna är nerlusade med, som nått slags kvalitetstecken. Gå på din egen smak istället, den är ju det enda intressant för din del.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Eller bara köpa tre olika viner i prisklassen, prova dem, upptäcka vilken man gillar bäst och köpa fler av den?

Tveksamt om du kan använda de där utmärkelserna som många av de billigare vinerna är nerlusade med, som nått slags kvalitetstecken. Gå på din egen smak istället, den är ju det enda intressant för din del.
Jag har provat ganska många billigare Riesling ganska nyligen, innan jag hittade min favorit och det finns nästan vartannat vin som har vunnit någon typ av vintävling, det är helt sant. Jag ville bara driva med er och försöka vara lite sarkastisk … men ibland stämmer det verkligen.
Ruppertsberger Weinkeller Hoheburg eG är oerhört duktiga att producera relativt billiga viner av överraskande bra kvalitet, precis som Bestheim också är, och det är inte bara jag som säger det.
Pratsch gör helt okej Grüner Veltliner, speciellt med tanke på priset, men ingen av de här är några världsmästarviner, som så många forummedlemmar försöker hitta. :D
Tack för omtanken, men jag tänker fortsätta med mitt eget sätt att köpa vin … ;)

Bastardo

Medlem
De här har jag druckit alla, men inte senaste årgången på de tre sista. Hoppas att ni är nöjda nu och fortsätter att skriva även här …
Alla vinerna här är i ’budgetklassen’, men skulle duga att servera mycket väl på lite större fester etc. på sommarstugan eller i båten osv. Överallt, där man inte behöver ha ett vin med minst 90-95 poäng för att duga.

50° Riesling Trocken 2024, pålitlig producent sen flera decennier och för det här priset hittar du nog inte godare Riesling på bolaget i alla fall.

Pinot Gris Premium Réserve 2023, hur gott som helst, om man inte är ute efter VM-viner …

Pratsch Grüner Veltliner 2024. Trust me on this one!
Producenten har även andra viner med samma druva. Det kan vara en bra idé att prova dem också.

Rongopai Sauvignon Blanc 2019, om det har jag skrivit även en recension. Väldigt gott och borde vara ganska mogen redan. Hur som helst, åldern märks inte alls.

Ruppertsberger Von Wallberg Riesling Trocken 2024, nuvarande årgång är förmodligen 2025, och jag är inte säker att den är lika gott, men kooperativet har ett mycket gott rykte om att göra goda viner för ett bra pris. Nr 1 för mig just nu!

Kloster Eberbach Riesling Kabinett 2024

Kloster Eberbach Riesling Spätlese 2025

Jean Biecher Rosacker Grand Cru Riesling 2024

Jag gillar denna NZ pinot noir från Greystone i ordinarie. Tror dom t.o.m sänkt priser nyligen till 169 bagare? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/greystone-wines-277401/ Den är lite lätt funky/stjälkig och inte alls vad man brukar hitta i det bedrövliga/folkliga ordinarie sortimentet😊

Ett annat vitt prisvärt hos mig som gillar vit Rioja är https://www.systembolaget.se/produkt/vin/campillo-blanco-247101/ som levererar en bit över sitt pris enligt mig och 129 pix är ju inte mkt att orda om.

Bastardo

Medlem
Jag gillar denna NZ pinot noir från Greystone i ordinarie. Tror dom t.o.m sänkt priser nyligen till 169 bagare? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/greystone-wines-277401/ Den är lite lätt funky/stjälkig och inte alls vad man brukar hitta i det bedrövliga/folkliga ordinarie sortimentet😊

Ett annat vitt prisvärt hos mig som gillar vit Rioja är https://www.systembolaget.se/produkt/vin/campillo-blanco-247101/ som levererar en bit över sitt pris enligt mig och 129 pix är ju inte mkt att orda om.
Campillo Blanco 2024 är ett mycket bra exempel av vitvin för en billig peng! Har skrivit upp den och kommer att köpa ett par flaskor när det är möjligt.
Det går att hitta ganska många goda viner närmare 199 kr strecket, men att hitta sådana i den här prisklassen är super! :) Sedan har vi alla lite olika smak, så varje vin passar inte för alla.

Bastardo

Medlem
De här tre är alla kända för att leverera hyfsad kvalitet för en struntsumma i sammanhanget och sådana är alltid en god idé att ha hemma.
Gäller naturligtvis bara för oss som kan dricka lite annat också, än bara mycket dyra viner som sällan ger valuta för pengarna. 🥰

Penfolds Koonunga Hill Shiraz Cabernet
Saint Auriol Chatelaine La Clape
Periquita Reserva

Husviner.jpeg

Last edited:
Toppen