Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hyfsad Vinlista Restaurant Dorsia Göteborg

Mattias Schyberg

Administratör
Efter ett besök på Dorsia igår, så kan jag bara rekomendera stället.
Ypperlig miljö
Ypperlig mat
Ypperlig service.

Och vilken vinlista: http://www.dorsia.se/wp-content/uploads/2013/10/meny.pdf
Håller med till viss del, ett mycket trevligt ställe med diger vinlista. Det de erbjuder på glas är dock inte lika imponerande. Maten är helt ok, men inte fantastisk. Personalen kan ibland kännas lite stela och överdrivet högtidliga, men detta gäller inte alla.

Den kitschiga stilen och mysighetsfaktorn är Dorsias starkaste USP.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Håller med till viss del, ett mycket trevligt ställe med diger vinlista. Det de erbjuder på glas är dock inte lika imponerande. Maten är helt ok, men inte fantastisk. Personalen kan ibland kännas lite stela och överdrivet högtidliga, men detta gäller inte alla.

Den kitschiga stilen och mysighetsfaktorn är Dorsias starkaste USP.

Kanske hade vi tur men både jag och min bättre hälft upplevde att både mat & dryck mer än väl levde upp till förväntningarna.
Inkokt röding
MED FORELLROM, FÄNKÅLSKRÄM OCH ROSMARINBRÖD SAMT TOMAT- & OLIVKOMPOTT
Till det Mountford Estate Chardonnay 2008 Waipara

Hjortinnanlår
MED MADERIAGELÉ, SVAMPMJÖLK OCH PERSILJESTEKTA MURKLOR
SAMT KORNGRYNSRAGU MED RÖKT MÄRG
Till det Quinta Do Vallado 2010

Päronclafoutis
MED MJÖLK- & BITTERMANDELKRÄM, HONUNGSGLASS
SAMT MANDELFLARN OCH MYNTAMARÄNGER
Till det Oxford 1970 Pedro Ximénez
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske hade vi tur men både jag och min bättre hälft upplevde att både mat & dryck mer än väl levde upp till förväntningarna.
Inkokt röding
MED FORELLROM, FÄNKÅLSKRÄM OCH ROSMARINBRÖD SAMT TOMAT- & OLIVKOMPOTT
Till det Mountford Estate Chardonnay 2008 Waipara

Hjortinnanlår
MED MADERIAGELÉ, SVAMPMJÖLK OCH PERSILJESTEKTA MURKLOR
SAMT KORNGRYNSRAGU MED RÖKT MÄRG
Till det Quinta Do Vallado 2010

Päronclafoutis
MED MJÖLK- & BITTERMANDELKRÄM, HONUNGSGLASS
SAMT MANDELFLARN OCH MYNTAMARÄNGER
Till det Oxford 1970 Pedro Ximénez
Åt samma meny som du för ett par veckor sedan, minus förrätten. Jag tyckte såklart att det var rejält gott, men det var ändå åt det enklare och rustikare hållet. Men just sist så var vi faktiskt riktigt nöjda (vårt absolut bästa besök), vi har dock varit där tre gånger innan med lite blandade känslor. Vi går främst dit för miljön, även om maten har varit helt ok, och faktiskt riktigt bra senast.

Här har du ett omdöme med kvällens vin i fokus (vi drack förövrigt en rejält söt Tokaij till samma efterrätt, vilket också funkade riktigt bra): Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Åt samma meny som du för ett par veckor sedan, minus förrätten. Jag tyckte såklart att det var rejält gott, men det var ändå åt det enklare och rustikare hållet. Men just sist så var vi faktiskt riktigt nöjda (vårt absolut bästa besök), vi har dock varit där tre gånger innan med lite blandade känslor. Vi går främst dit för miljön, även om maten har varit helt ok, och faktiskt riktigt bra senast.

Här har du ett omdöme med kvällens vin i fokus (vi drack förövrigt en rejält söt Tokaij till samma efterrätt, vilket också funkade riktigt bra): Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
Forumet är fantastiskt. Här kan vi återkoppla till andras besök & upplevelser. Trevligt. :)
 

Livermore

Medlem
Det var en helt okej (!) vinlista, cred till dom för att ha samlat på sig. Skulle vara kul om många av dom fanns på glas, men det är väl mer eller mindre en omöjlighet om de vill gå runt skulle jag tro.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske hade vi tur men både jag och min bättre hälft upplevde att både mat & dryck mer än väl levde upp till förväntningarna.
Inkokt röding
MED FORELLROM, FÄNKÅLSKRÄM OCH ROSMARINBRÖD SAMT TOMAT- & OLIVKOMPOTT
Till det Mountford Estate Chardonnay 2008 Waipara

Hjortinnanlår
MED MADERIAGELÉ, SVAMPMJÖLK OCH PERSILJESTEKTA MURKLOR
SAMT KORNGRYNSRAGU MED RÖKT MÄRG
Till det Quinta Do Vallado 2010

Päronclafoutis
MED MJÖLK- & BITTERMANDELKRÄM, HONUNGSGLASS
SAMT MANDELFLARN OCH MYNTAMARÄNGER
Till det Oxford 1970 Pedro Ximénez
Men var är bilderna? :nagelbitare:
 

CH

Medlem
Trevlig lista men väldigt jobbig att läsa och vilken miss att allt är listat 2 gånger.
Priserna känns ganska uppvridna också.

Har inte ätit där ännu men gillar stället skarp för miljön så lär boka bord inom kort.
 

Keen

slan
mMPra2P.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det ligger inte i min natur att på restaurang fotografera maten. Ej heller prata eller på annat sätt använda min mobiltelefon.
Jag vet,,,, gammaldags ;)
Har du mobil med kamera i?
Inte en riktig kamera?
 

CH

Medlem
Tolkar det som att @TEGE menar att på restaurang så fotar han inte maten, pratar inte i sin mobiltelefon eller använder den till alla andra grejer det går att göra med den utan den ligger i fickan så man kan ta in upplevelsen utan en massa distraktioner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Exakt så. ;)
Vi är alla olika lagda att stödja våra medmänniskor.
Vi hoppas iaf att folk ser att det finns vida horisonter och att det finns en vits i att hjälpas åt att dela med oss av de brottstycken som olika intryck ger.

Hoppas att du i konsekvensens namn inte någonsin tittat på våra bilder från Tokyo, för dem har du ju ingen rätt till.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Vi är alla olika lagda att stödja våra medmänniskor.
Vi hoppas iaf att folk ser att det finns vida horisonter och att det finns en vits i att hjälpas åt att dela med oss av de brottstycken som olika intryck ger.

Hoppas att du i konsekvensens namn inte någonsin tittat på våra bilder från Tokyo, för dem har du ju ingen rätt till.
Hur menar du nu? Varför hoppas du att jag inte tittat på dina bilder? Vad har dina bilder med mitt ogillande att fotografera eller på annat sätt använda min mobiltelefon på restaurangbesök? Jag lägger inga värderingar i vad andra gör gällande detta. Jag väljer bara bort det själv, för att JAG vill.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur menar du nu? Varför hoppas du att jag inte tittat på dina bilder? Vad har dina bilder med mitt ogillande att fotografera eller på annat sätt använda min mobiltelefon på restaurangbesök? Jag lägger inga värderingar i vad andra gör gällande detta. Jag väljer bara bort det själv, för att JAG vill.
Vi fotar på restaurang, och delar generöst med oss, men du kan inte tänka dig göra det.
För du är "gammaldags" eller bara egoistiskt lat.
Då bör du ju låta bli vår porr.
Att inte vilja dela med sig är diskvalificering till public domain.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Vi fotar på restaurang, och delar generöst med oss, men du kan inte tänka dig göra det.
För du är "gammaldags" eller bara egoistiskt lat.
Då bör du ju låta bli vår porr.
Att inte vilja dela med sig är diskvalificering till public domain.
Grattis. Det är helt ok att ni fotar. Jag kan inte bry mig mindre. Andra kanske tycker det är toppen. Fine. Nä, jag kan inte tänka mig göra det. Det passar mig inte, jag vill inte. Busenkelt. Lat, gammaldags,, jag VILL inte. Sen kan du diskvalificera mig hur mkt du vill.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grattis. Det är helt ok att ni fotar. Jag kan inte bry mig mindre. Andra kanske tycker det är toppen. Fine. Nä, jag kan inte tänka mig göra det. Det passar mig inte, jag vill inte. Busenkelt. Lat, gammaldags,, jag VILL inte. Sen kan du diskvalificera mig hur mkt du vill.
...men du gillar titta på våra bilder från Tokyo och Yokohama?
Och skäms inte det minsta?
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
...men du gillar titta på våra bilder från Tokyo och Yokohama?
Och skäms inte det minsta?
Var har jag skrivit att jag gör det? Jag söker inte efter bilder från Tokyo, Yokohama eller för den delen Köpenhamn. Men det gör mig inget att ni eller nån annan lägger upp bilder. Det finns ju andra som finner det intressant.
 
Toppen