Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hyfsad Vinlista Restaurant Dorsia Göteborg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var har jag skrivit att jag gör det? Jag söker inte efter bilder från Tokyo, Yokohama eller för den delen Köpenhamn. Men det gör mig inget att ni eller nån annan lägger upp bilder. Det finns ju andra som finner det intressant.
Då ser jag hur du resonerar. Reeeespect ;)

Naturligtvis hoppas vi att du skall ta ditt förnuft till fånga, våga visa din själ och piblicera dina stela bilder...

Som en omhuldare av public domain så välkomnar jag dig till våra bilder. Dels för att de är värda besök. Dels för att de är inspirerande. Vi är helt övertygade att Joël Robuchon har rätt i sitt anförande att han regelbundet beger sig till Tokyo för att inhämta inspiration från världens mest dynamiska matnav.

Om några veckor äter vi mddag med en Oz vin-mat-nörd på L'Effervescence samma dag som han ätit lunch på Jōel Robuchon's chateau. Då får vi en mer balanserad syn på tillvaron.:eek:
 

vininfo.nu

Medlem
Tycker nog snarare att vinlistan är imponerande, men det är ju inte frågeställningen. Helt klart både för dyrt och dessutom för stor fokusering på viner "ingen" dricker...

Har eg inget emot att lägga såpass mkt som 800-900 kronor för en flaska vin på krogen men inte för ngt som kostar 170 pix på bolaget...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker nog snarare att vinlistan är imponerande, men det är ju inte frågeställningen. Helt klart både för dyrt och dessutom för stor fokusering på viner "ingen" dricker...

Har eg inget emot att lägga såpass mkt som 800-900 kronor för en flaska vin på krogen men inte för ngt som kostar 170 pix på bolaget...
Just det som problemet. Vin är vanligtvis orimligt dyrt på krogen. Det finns dock undantag där det känns lite bättre, Dorsia tillhör inte den kategorin.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tycker nog snarare att vinlistan är imponerande, men det är ju inte frågeställningen. Helt klart både för dyrt och dessutom för stor fokusering på viner "ingen" dricker...

Har eg inget emot att lägga såpass mkt som 800-900 kronor för en flaska vin på krogen men inte för ngt som kostar 170 pix på bolaget...
-Eller 3100:- før en Telegraphe som kostar 529:- på bolaget?
Trist med sådana priser, vore ju trevligare om restaurangen skulle sträva efter att folk skulle ha råd att slå till på en hyfsad flaska till maten... Drack samma Telegraphe på Djuret för lite sedan, minns inte vad jag betalade men minns att jag tyckte det var väldigt rimligt prisat... Under tusenlappen iaf...

EDIT: Dubbelnegation borttagen
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
-Eller 3100:- før en Telegraphe som kostar 529:- på bolaget?
Trist med sådana priser, vore ju trevligare om restaurangen skulle sträva efter att folk skulle ha råd att slå till på en hyfsad flaska till maten... Drack samma Telegraphe på Djuret för lite sedan, minns inte vad jag betalade men minns att jag inte tyckte det var väldigt rimligt prisat... Under tusenlappen iaf...
Helt sant, ruggigt irriterande. :mad:
 

vininfo.nu

Medlem
Ja, visst är det för jävligt..., men varför ens välja Dorsia?

Det verkar ju ändå som det var vinet som var det viktiga liksom...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, visst är det för jävligt..., men varför ens välja Dorsia?

Det verkar ju ändå som det var vinet som var det viktiga liksom...
Det är en mysig restaurang och vi ville ut. Maten är viktig och helt ok på Dorsia. Midsommardagen är en dålig dag att gå ut, de flesta ställen är stängda.

Men visst borde vi dissa alla restauranger med skyhöga påslag på vin, det blir dock inte många kvar i Sverige att besöka, tyvärr. Jag har dock några favoriter, men dessa känns trist att besöka jämt. Kan tillägga att en helkväll på Dorsia igår var värt pengarna trots hutlösa pålägg på vin: trevlig service, bra sällskap, goda skratt, gott (och dyrt) vin och riktigt god mat. :)

Pengar smakar trots allt apa att äta och dricka!

Förresten, vad hittade du på vinlistan för 800-900 kr som kostar 170 kr på SB? Geyserville kostar närmare det dubbla i alla fall, vilket fortfarande innebär ett hutlöst påslag på ca 300 %, men det är inte ovanligt att påslaget är närmare 500 % i vissa fall när det gäller billigare bordsvin.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En snabb koll i vinlistan i jämförelse med priserna på SB ger ett påslag mellan 3,33 - 3,85 på de viner jag funnit som är samma årgång. De Domaine du Vieux Télégraphe som finns att tillgå på SB just nu är årgång 2009 och 2011, de har listat 2010 så det ger inte en exakt rätt bild. Om man går på årgång 2011 så är priset nere på 499:- så då blir det ett än större påslag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så här upplevdes maten igår:

Förrätt
image.jpg

Variation på makrill med lite blandat smått och gott. Fräsch och sommarfrisk rätt som smakade bra men var lite spretig. Drack lite Albarino till, vilket kändes helt rätt.

Huvudrätt
image.jpg

Lammrygg med getostpuré och andra trevliga tillbehör. Perfekt och mört kött. Rent ut sagt skitgott! Passade utmärkt ihop med en mogen Zinfandel av bättre slag (läs mer här).

Efterrätt
image.jpg

Rabarbermousse med ingefärsglass. Så in i bänken gott. Rent ut sagt en höjdare. Drack en billig österrikisk Riesling Auslese till, det funkade knappt, syran kändes för låg för att mäta sig med syrligheten i rätten, men sötman var spot on.

Trevligt restaurangbesök total sett, men mest på grund av den fantastiska miljön och det fantastiska sällskapet (frugan). Mat och vin klarar sig nätt och jämnt i förhållande till ambitionsnivån.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Förresten, vad hittade du på vinlistan för 800-900 kr som kostar 170 kr på SB? Geyserville kostar närmare det dubbla i alla fall, vilket fortfarande innebär ett hutlöst påslag på ca 300 %, men det är inte ovanligt att påslaget är närmare 500 % i vissa fall när det gäller billigare bordsvin.

Tja, satt inte och jämförde på ngt sätt, men det är väl ungefär vad Graillot's Crozes hade som försäljningspris när SB sålde dom. 850 tar ju Dorsia för 2009'an och 950 för 2"008'an.

Era rätter ser fantastiskt goda ut..., och även "geysern" verkade ju som den var god...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, satt inte och jämförde på ngt sätt, men det är väl ungefär vad Graillot's Crozes hade som försäljningspris när SB sålde dom. 850 tar ju Dorsia för 2009'an och 950 för 2"008'an.

Era rätter ser fantastiskt goda ut..., och även "geysern" verkade ju som den var god...
Såg också det hutlösa priset på Graillot. På plats så var det faktiskt ett vin vi övervägde, för i menyn vid bordet så tog de endast( ;) ) ca 600 kr för 08:an. Även Tempier övervägdes, men har ju druckit den årgång som erbjöds.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Såg också det hutlösa priset på Graillot. På plats så var det faktiskt ett vin vi övervägde, för i menyn vid bordet så tog de endast( ;) ) ca 600 kr för 08:an. Även Tempier övervägdes, men har ju druckit den årgång som erbjöds.
Såg denna text i början av vinlistan,
THE WINE HAS BEEN ACQUIRED TO DORSIA'S WINE CELLAR THROUGH IMPORT
LOCAL WINE DEALERS, EN PRIMEUR AND AUCTIONS ETC.
WINES THAT COST LESS THAN 5000 SEK WILL BE ADDED TO YOUR BILL.
WINES WITH A HIGHER PRICE MUST BE PAYED FOR IN ADVANCE.
THE GUEST IS RECOMMENDED TO EXAMINE THE BOTTLE BEFORE OPENING.
DORSIA'S SOMMELIER WILL BE THE JUDGE OF WHETHER A WINE IS FLAWED OR NOT,
EVEN WHEN THE GUEST HAS LEFT A COMPLAINT.
WINE THAT IS DECLARED FLAWED BY THE SOMMELIER:
DORSIA WILL TAKE RESPONSIBILITY FOR ANY WINE COSTING LESS THAN 5000 SEK.
WINES WITH A HIGHER PRICE WILL BE THE GUEST'S RESPONSIBILITY
AND PAYED FOR BY THE GUEST. Tror aldrig jag sett detta tidigare på någon restaurang, är det nåt som är standard i Göteborg;)?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Såg denna text i början av vinlistan,
THE WINE HAS BEEN ACQUIRED TO DORSIA'S WINE CELLAR THROUGH IMPORT
LOCAL WINE DEALERS, EN PRIMEUR AND AUCTIONS ETC.
WINES THAT COST LESS THAN 5000 SEK WILL BE ADDED TO YOUR BILL.
WINES WITH A HIGHER PRICE MUST BE PAYED FOR IN ADVANCE.
THE GUEST IS RECOMMENDED TO EXAMINE THE BOTTLE BEFORE OPENING.
DORSIA'S SOMMELIER WILL BE THE JUDGE OF WHETHER A WINE IS FLAWED OR NOT,
EVEN WHEN THE GUEST HAS LEFT A COMPLAINT.
WINE THAT IS DECLARED FLAWED BY THE SOMMELIER:
DORSIA WILL TAKE RESPONSIBILITY FOR ANY WINE COSTING LESS THAN 5000 SEK.
WINES WITH A HIGHER PRICE WILL BE THE GUEST'S RESPONSIBILITY
AND PAYED FOR BY THE GUEST. Tror aldrig jag sett detta tidigare på någon restaurang, är det nåt som är standard i Göteborg;)?
Har sett detta också. Först och främst så spelar det ingen roll om man anser att vinet är defekt så länge anställd sommelier misstycker. Men att det är på vinst eller förlust om man köper vin över 5000 spänn borde fan vara olagligt. Kul att sitta där och beställa in en DRC för mängder av pengar och få en defekt flaska liksom. Inte för att jag skulle betala ett sådant pris för vin dock.

Mig veteligen är det bara på Dorsia som jag har stött på något liknande.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kunde inte släppa Dorsias påslag på vinerna så jag kollade 19 Glas vinlista för att se om de hade jämförbara flaskor. Hittade 1999 Col d’Orcia, Poggio Al Vento Riserva (Magnum) för 2319:- hos 19 Glas, 3950:- hos Dorsia. Man kan fråga sig vad de betalar för överpriser vid inköp :confused::rolleyes:

EDIT: Jag missade samma vin fast årgång 1995, 2719:- på 19 Glas, blygsamma 6550:- hos Dorsia.
 
Toppen