Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hyfsad Vinlista Restaurant Dorsia Göteborg

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Eller 3100:- før en Telegraphe som kostar 529:- på bolaget?
Trist med sådana priser, vore ju trevligare om restaurangen skulle sträva efter att folk skulle ha råd att slå till på en hyfsad flaska till maten... Drack samma Telegraphe på Djuret för lite sedan, minns inte vad jag betalade men minns att jag tyckte det var väldigt rimligt prisat... Under tusenlappen iaf...

EDIT: Dubbelnegation borttagen
Kollade upp vad ja betalade på djuret för Telegraphe -09 och de tar 850, jag betalade 529:- när den släpptes på SB och de här piraterna tar 3100:-.
Vetefan, tycker det känns lite som fultaxibilarna på Arlanda som tar 9000:- för en resa in till stan...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kollade upp vad ja betalade på djuret för Telegraphe -09 och de tar 850, jag betalade 529:- när den släpptes på SB och de här piraterna tar 3100:-.
Vetefan, tycker det känns lite som fultaxibilarna på Arlanda som tar 9000:- för en resa in till stan...
Det är å andra sidan ett riktigt bra pris även internationellt sett. En bra nivå som jag önskar att fler låg på. Ett fast påslag istället för procentuellt. Säg tvåhundra pix oavsett vin. Billigaste vin hade då hamnat på ca 250 kr (plonk för femtiolappen) och ett vin för 300 kr hade inte kostat mer än 500 kr och så vidare. Mycket trevligt system där det blir mer prisvärt i takt med priset på vinet.

Men...jag har förstått att det inte är så lätt för restauranger att gå runt på det viset. Mycket av marginalerna ligger på alkoholen, men ekonomi har jag ingen direkt uppfattning om - jag är bara en enkel vinnörd med tunn plånbok. :(
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Man när ju någon sorts romantisk dröm om att en krögare förutom sin vilja att tjäna pengar faktiskt vill att folk som uppskattar mat och vin skall besöka deras restaurang för att de själva brinner för mat och vin och vill dela den upplevelsen. (det tycker jag priset på Telegraphen på Djuret antyder)

Med en sådan prissättning på vinerna som på Dorsia känns det som det inte är ett sådant klientel man letar efter utan snarare någon som har för mycket pengar och skiter i vad det kostar bara för att få visa upp sig... Eller vad det nu kan vara, är man seriöst vinintresserad och har koll på priserna dricker man ju de där vinerna någon annanstans istället och får säkert lika bra mat...
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Man när ju någon sorts romantisk dröm om att en krögare förutom sin vilja att tjäna pengar faktiskt vill att folk som uppskattar mat och vin skall besöka deras restaurang för att de själva brinner för mat och vin och vill dela den upplevelsen. (det tycker jag priset på Telegraphen på Djuret antyder)

Med en sådan prissättning på vinerna som på Dorsia känns det som det inte är ett sådant klientel man letar efter utan snarare någon som har för mycket pengar och skiter i vad det kostar bara för att få visa upp sig... Eller vad det nu kan vara, är man seriöst vinintresserad och har koll på priserna dricker man ju de där vinerna någon annanstans istället och får säkert lika bra mat...
Jag håller med, men normen på de flesta ställen ligger nog runt 300 % minst ändå. Hur ser det ut när det gäller övriga viner på Djuret? Det verkar i vilket fall vara ett kalasställe vinmässigt om de lägger på såpass lite som i ditt exempel. That's how we like it!

Edit: Djuret verkar sannerligen vara ett STORT föredöme när det gäller påslag. I runda slängar så verkar jag inte hitta större påslag än ca 100 %, vilket är riktigt bra. Ett femhundrakronorsvin för en tusenlapp är helt ok för mig, men det verkar ju finnas vin med mindre påslag också.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Restaurangen Dorsia förtjänar Sverkers soptunna mer än de förtjänar gäster.
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Restaurangen Dorsia förtjänar Sverkers soptunna mer än de förtjänar gäster.
Visa bifogad bild 1446
Men om vi skall vara riktigt ärliga så kan nog Sverkers soptunna behövas för de flesta restauranger, inte bara Dorsia. Det positiva i hela kråksången är nog ändå Djuret som visar hur en slipsten skall dras. Även internationellt är ju påslagen orimligt höga vanligtvis.
 

kayaker

Cyklist
Även internationellt är ju påslagen orimligt höga vanligtvis.
Nu har jag inga aktuella erfarenheter från t.ex. Norge, men i alla länder - Danmark, Finland, Frankrike, Schweiz, Italien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Tjeckien - jag druckit vin på restaurang de senaste 10 åren så har jag definitivt inte sett lika bisarra påslag som i Sverige.
 

gece

Man vänjer sig.
Nu har jag inga aktuella erfarenheter från t.ex. Norge, men i alla länder - Danmark, Finland, Frankrike, Schweiz, Italien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Tjeckien - jag druckit vin på restaurang de senaste 10 åren så har jag definitivt inte sett lika bisarra påslag som i Sverige.
Jag tror att många konsumenter inte begriper att det är restaurangerna som gör påslaget. Vi har det ju så tryggt och fint här i Sverige med vårt monopol, inte kan det väl vara olika påslag på olika ställen?! Att sen en halvliter Falcon kan diffa femtio spänn mellan olika ställen är inget man tänker på.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även internationellt är ju påslagen orimligt höga vanligtvis.
Det är ofta så, men inte alltid.
Tex i Toscana är det vanliga att restaurangerna har så små påslag att man som svensk gäst nästan börjar oroa sig över hur de skall överleva som restaurang, dvs nära butikspriserna. I Japan varierar det mycket kraftigt kraftigt, med tex tidigare nämnda BISARRA påslag hos tex flera av de lite finare franska restaurangerna. Men, även japanska restauranger som serverar vin kan ta 800 kr för en petit Chablis. Det tycker jag är långt från okäj. Medan vissa high-end fra/ita restauranger i Tokyo kan ha modesta påslag om ca 50% från internationella priser (typ Wine-searcher).

Har fö ätit i California med otroligt rimliga påslag, samma i Barcelona, Madrid och Zaragoza.
Vid närmare eftertanke har jag stött på modesta påslag också i Paris, Melbourne, Shanghai (även om... annan historia) och London... Längs Medelhavskusten... Osv...

Det varierar ju med respektive restaurangs affärsmodell.
MAO: Var skall de plocka pengen från gästen och hur lönsam restaurangen skall vara.
Sverige tillhör sannolikt de mest konsekvent överprisade vinlanden... Det är så accepterat bland kunderna att man inte blinkar då man ser vinlistans priser, som skulle få en stor del av världens restaurantörer att skämmas ögonen ur sig, om de presenterade sådana listor för sina kunder.

Har hört ursäkter om "att täcka kapitalkostnader", vilket ju rimmar väldigt illa med inventarier som ökar i värde - även om de inte ökade i värde, så är ju kapitalkostnaden i Sverige inte mer än några små procentenheter för dem med goda relationer till sina kreditgivare.

Andra ord jag fått serverade är bla: "Hanteringskostnader"... "Administration"... "Risk"... ...vilket ju osökt för mig in i hela debatten om corkage. Men, det blir ju OT.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
I tråden här så framgår det tydligt hur påslaget ser ut generellt ur ett internationellt perspektiv:
wine-bottle-graph-10004150.jpg

Man kan ju förstå att det lönar sig att handla direkt av vinbonden om man vill ha riktigt bra marginaler...
 
Last edited:

mmh

Medlem
Nu har jag inga aktuella erfarenheter från t.ex. Norge, men i alla länder - Danmark, Finland, Frankrike, Schweiz, Italien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Tjeckien - jag druckit vin på restaurang de senaste 10 åren så har jag definitivt inte sett lika bisarra påslag som i Sverige.

Jag är lite förvånad över att se Finland i ovanstående lista. Jag tycker att prissättningen i finska restauranger är minst lika bisarr som i Sverige. Det finns vissa undantag, men majoriteten av restaurangerna har helt absurda påslag på hundratals procent. Det finns massor av restauranger jag helt bojkottar pga detta. T.ex restaurangruppen Royal Ravintolat, som har manga riktigt bra restauranger i Helsingfors (bla. Savoy, G.W Sundmans, Sasso etc), har så höga påslag att jag blir förbannad bara av att läsa vinlistorna.

Tur att jag bor i London :)
 
Toppen