Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Bastardo

Medlem
Bra funderingar! Om du tittar nog på bilden i mitt inlägg, ser du att flaskan är en magnum. När den är omsatt blir det kanske en Valkyria. Men det är troligen inte i år. Eller nästa år. 😎
Då dricker du inte för mycket starksprit, i alla fall … Inte jag heller; numera. Knappast några starkvaror över huvud taget, inte jag heller.
Jag skulle själv köpa antingen Jade Nouvelle-Orléans Absinthe Supérieure, Jade Esprit Edouard Absinthe Supérieure eller Jade 1901 Absinthe Supérieure, men Valkyria är också mycket gott, fast enligt mig ska Absint komma från Frankrike. :D
Obs! Jag har inte druckit Combier Distillery’s Absinth, men litar på mina källor; sök gärna även själv för att skaffa information om drycken. Och det finns hundratals fina cocktails också att experimentera med, om man är wild at heart … 🥰

Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
För oss som inte har fastnat i starkspritträsket, berätta mer. Är detta något speciellt?

Det är rökigt,nytt och levererar riktigt bra för vettiga pengar. Många som gillar rökigt hyllar dom. Blir min första flaska.

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu blev jag lite sugen på whisky även om jag nästan enbart dricker konjak om det är rent.

Någon som har tips på icke svennerökig whisky?

Jag gillar fruktdrivana, typ Dalwhinnie och Balvenie. Har inget emot sherryfat heller.

Mexikanaren

Medlem
Nu blev jag lite sugen på whisky även om jag nästan enbart dricker konjak om det är rent.

Jag gillar fruktdrivana, typ Dalwhinnie och Balvenie. Har inget emot sherryfat heller.
Även Arran har en trevlig whisky som lagrats på sherry fat, dock inte överdrivet rökig om det är det du letar efter(?)
Finns både som rökig och "normal" dock, så bara att välja (dock aldrig testat den som är peated)

Enligt utsago så verkar det som att sherryfaten som används kommer från Gonzalez Byass, iaf enligt länk nedan.

1764617753300.png

Johan L

Medlem
Jag slår då ett slag för bourbon. Maker's Mark 46 (699 kr), Michter's US*1 Kentucky Straight Bourbon (599 kr) och Elijah Craig Small Batch Kentucky Straight Bourbon (479 kr) är trevliga bekantskaper. Mycket stor kvalitetsskillnad på dessa och en valfri billig bourbon, typ Jim Beam, på samma sätt som det är stor skillnad på de skottar som nämnts här ovan och en Famous.

Magikern

Medlem
Någon speciell whisky på monopolet som du rekomenderat? I mitt tycke är det lite av ett minfält när man skall välja denna dryck. Man har blivit besviken några gånger onekligen.
Jag har förvisso en tunna liggandes hos Bruichladdich, men har inte druckit mycket på senare år (skyller på vinet) så har lite dålig koll. Tycker deras Bere Barley 2013 ser lovande ut. Vad kan gå fel när den legat på tunnor från Pauillac liksom? 😅

Bastardo

Medlem
Arran Sherry Cask är riktigt trevlig till ett bra pris. Aberlour a'bunadh är en annan trevlig bekantskap.
Tack för fina tips, Pär!
Man hittar många intressanta fakta om den första whiskyn … och för en gångs skull ligger den inom räckhåll även för mig … Fast jag ’får’ inte hinka i mig så värst mycket. Då ska det vara hög kvalitet man dricker, utan att behöva råna banken. :)

Uncle_Bob

Medlem

Sen på bollen kanske men Arran som de nämner ovan, deras 10-åriga standardbuteljering är fin i kategorin likaså Aultmore 12-årig även om det är lite oklart vad som här med den buteljeringen på senaste tid, verkar finnas originalet i UK och sen i några mer fancy 500cl-flaskor tax free. Aberlour 12-årig om du får tag på den icke kallfiltrerade buteljeringen på 48%, standard 12-årig @ 40% är rätt platt imho. AnCnoc 12-årig (kanske i lättaste laget), 18-årig ifrån samma destilleri är superfin, 24-årig en av mina all time top 5 men var ett tag sedan jag såg till salu någonstans. Craigellachie 13-årig är också en stark rek i kategorin. Favoriter med lite mer sherry har historiskt vart det mesta ifrån Glendronach som även de nämnts ovan, dock inte helt säker om jag älskar dem lika mycket efter bytet av Master blender även om de fortfarande håller en mycket hög kvalitet, tidigare blendern gick till GlenAllachie där jag också gillar i princip hela lineup'n. Säkert glömt massor men det är mina fem cent för tillfället.
https://berlinbottle.de/Craigellachie-13-Years-Box-700ml-46-Vol

Toppen