Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Sigdarve

Medlem
Även GT funkar bra i RVNW
 

Attachments

  • Skärmavbild 2021-02-10 kl. 21.15.11.png
    Skärmavbild 2021-02-10 kl. 21.15.11.png
    375,5 KB · Visningar: 176
Last edited:

LarsW

Medlem
Är inte ofta jag dricker brun sprit men när det är gott så är det gott!

Brora Single Malt, 20-åring och cask strength
Blandad 60/40 med vatten.
Mjuuuuk i både doft och smak. Lite alkoholstick kvar i näsan men inte mycket. Vanilj, lite tjärpastill och rostade nötter.
Riktigt läcker om man nu ska dricka sprit!

thumbnail_20210829_214424.jpg
 

Bastardo

Medlem
Är inte ofta jag dricker brun sprit men när det är gott så är det gott!

Brora Single Malt, 20-åring och cask strength
Blandad 60/40 med vatten.
Mjuuuuk i både doft och smak. Lite alkoholstick kvar i näsan men inte mycket. Vanilj, lite tjärpastill och rostade nötter.
Riktigt läcker om man nu ska dricka sprit!

Visa bifogad bild 24106
Wow! Måste ha kostat ganska mycket pengar, men kanske man ska unna sig något väldigt gott alla fall en gång i livet. :) Det är sunt att du vattnar den lite neråt, för annars är det för starkt och det är inte heller meningen att dricka den rent.
Intressant att det är så gammal buteljering, på den tiden var flaskorna fortfarande 75 cl. De här växer inte på träd, alla fall.
 

Emvima

Medlem
Är inte ofta jag dricker brun sprit men när det är gott så är det gott!

Brora Single Malt, 20-åring och cask strength
Blandad 60/40 med vatten.
Mjuuuuk i både doft och smak. Lite alkoholstick kvar i näsan men inte mycket. Vanilj, lite tjärpastill och rostade nötter.
Riktigt läcker om man nu ska dricka sprit!

Visa bifogad bild 24106
Wow! Måste ha kostat ganska mycket pengar, men kanske man ska unna sig något väldigt gott alla fall en gång i livet. :) Det är sunt att du vattnar den lite neråt, för annars är det för starkt och det är inte heller meningen att dricka den rent.
Intressant att det är så gammal buteljering, på den tiden var flaskorna fortfarande 75 cl. De här växer inte på träd, alla fall.
Rare malts serien finns i både 70cl och 75cl. 75cl är buteljerad för den amerikanska marknaden. Serien var inte så dyr när den kom, har själv ett antal olika. Men dom har blivit riktiga samlarobjekt så priserna på auktionerna stiger, just denna Brora brukar ligga runt 15000-20000kr.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Wow! Måste ha kostat ganska mycket pengar, men kanske man ska unna sig något väldigt gott alla fall en gång i livet. :) Det är sunt att du vattnar den lite neråt, för annars är det för starkt och det är inte heller meningen att dricka den rent.
Intressant att det är så gammal buteljering, på den tiden var flaskorna fortfarande 75 cl. De här växer inte på träd, alla fall.
I slutet av 90-talet såldes Rare Malts serien på Heathrow för runt £30 per flaska. Har man sparat sin flaska blir det inte så dyrt.
Vi skrev samtidigt:
Rare malts serien finns i både 70cl och 75cl. 75cl är buteljerad för den amerikanska marknaden. Serien var inte så dyr när den kom, har själv ett antal olika. Men dom har blivit riktiga samlarobjekt så priserna på auktionerna stiger, just denna Brora brukar ligga runt 15000-20000kr.
De på Heathrow var också 75 cl. Tyvärr har jag druckit ut alla mina utom en Glenlochy 1969.
 

LarsW

Medlem
Om jag minns det rätt köptes denna Brora på Arlanda för ca 370 kr för runt 20 år sen.

Den bästa jag fick tag på var en Dallas Dhu, tyvärr uppdrucken för länge, länge sen.
 

Magikern

Medlem
Om jag minns det rätt köptes denna Brora på Arlanda för ca 370 kr för runt 20 år sen.

Den bästa jag fick tag på var en Dallas Dhu, tyvärr uppdrucken för länge, länge sen.

Jag antar att den stått i en sval och mörk källare eller dyl. hela tiden eller? Mogen Whiskey kan ofta vara lika värmekänsligt som rödvin.

Själv har jag provat och älskar https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bunnahabhain-8460002/ kommer den att sticka iväg till 15-20 papp i framtiden är det ju värt att slå till. Vissa tror ju att tåget för denna typ av whiskey gått redan och producenterna som inte hann med tåget kommer aldrig att vara med i den högre ligan (Skottland och Japan då främst) men det kanske inte alla håller med om här. :)
 

LarsW

Medlem
Jag antar att den stått i en sval och mörk källare eller dyl. hela tiden eller? Mogen Whiskey kan ofta vara lika värmekänsligt som rödvin.

Själv har jag provat och älskar https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bunnahabhain-8460002/ kommer den att sticka iväg till 15-20 papp i framtiden är det ju värt att slå till. Vissa tror ju att tåget för denna typ av whiskey gått redan och producenterna som inte hann med tåget kommer aldrig att vara med i den högre ligan (Skottland och Japan då främst) men det kanske inte alla håller med om här. :)
Stämmer.
Stått i sin låda i vinkällaren hela tiden.
 

Bastardo

Medlem
Jag antar att den stått i en sval och mörk källare eller dyl. hela tiden eller? Mogen Whiskey kan ofta vara lika värmekänsligt som rödvin.

Själv har jag provat och älskar https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bunnahabhain-8460002/ kommer den att sticka iväg till 15-20 papp i framtiden är det ju värt att slå till. Vissa tror ju att tåget för denna typ av whiskey gått redan och producenterna som inte hann med tåget kommer aldrig att vara med i den högre ligan (Skottland och Japan då främst) men det kanske inte alla håller med om här. :)
Märk väl att amerikansk och irländsk whisky stavas whiskey, maltwhisky och blended etc. stavas whisky. Man kan INTE kalla det generellt för whiskey, för då begår man ett kardinalfel. :) Capisci?
 

Sigdarve

Medlem
Vilken är den bästa cognacen för runt 500? Köpte RM VSOP för tredje gången igår. Första gången var nog på taxfree runt 80.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2021-08-30 kl. 22.25.22.png
    Skärmavbild 2021-08-30 kl. 22.25.22.png
    247,7 KB · Visningar: 93
Toppen