Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Vingubben

Medlem
1FB787EF-4F9A-493E-911F-3314042C1DB0.jpeg


Kan det bli värre?
 

Emvima

Medlem
Är inte ofta jag dricker brun sprit men när det är gott så är det gott!

Brora Single Malt, 20-åring och cask strength
Blandad 60/40 med vatten.
Mjuuuuk i både doft och smak. Lite alkoholstick kvar i näsan men inte mycket. Vanilj, lite tjärpastill och rostade nötter.
Riktigt läcker om man nu ska dricka sprit!

Visa bifogad bild 24106
På tal om Rare malts så säljer Ulf Buxrud sin kompletta samling just nu.
https://whiskyauctioneer.com/current-auction
 

Emvima

Medlem
Är inte ofta jag dricker brun sprit men när det är gott så är det gott!

Brora Single Malt, 20-åring och cask strength
Blandad 60/40 med vatten.
Mjuuuuk i både doft och smak. Lite alkoholstick kvar i näsan men inte mycket. Vanilj, lite tjärpastill och rostade nötter.
Riktigt läcker om man nu ska dricka sprit!

Visa bifogad bild 24106
Dubbel post, sorry
 

Bastardo

Medlem
Är inte ofta jag dricker brun sprit men när det är gott så är det gott!

Brora Single Malt, 20-åring och cask strength
Blandad 60/40 med vatten.
Mjuuuuk i både doft och smak. Lite alkoholstick kvar i näsan men inte mycket. Vanilj, lite tjärpastill och rostade nötter.
Riktigt läcker om man nu ska dricka sprit!

Visa bifogad bild 24106
Det är för mycket vatten, tycker jag. Du kanske inte gillar hur riktig maltwhisky ska smaka? :) Jag har sällan läst eller hört att någon skulle vattna sin cask strength så pass mycket! Alkoholhalten blir då bara cirka 35%.
Men när du kallar även maltwhisky lite nedsättande för brunsprit, så kanske du är inte så mycket för starksprit över huvud taget? Eller är det bara ett sätt att skämta på bekostnad av alla spritsorter som är bruna? ;) Vad kallar du i så fall de sorter som är t.ex. färglösa?
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det är för mycket vatten, tycker jag. Du kanske inte gillar hur riktig maltwhisky ska smaka? :) Jag har sällan läst eller hört att någon skulle vattna sin cask strength så pass mycket! Alkoholhalten blir då bara cirka 35%.
Men när du kallar även maltwhisky lite nedsättande för brunsprit, så kanske du är inte så mycket för starksprit över huvud taget? Eller är det bara ett sätt att skämta på bekostnad av alla spritsorter som är bruna? ;) Vad kallar du i så fall de sorter som är t.ex. färglösa?
Brunsprit för mig är all typ av sprit som lagrats på fat och fått någon nyans av brun färg. För mig har det varken positiv eller negativ klang. Kan användas i sammanhanget ”kan någon ta med sig lite brunsprit på fjällresan så att vi har något till kaffet på kvällen” eller liknande. De sorter jag då åsyftar är bland annat men inte uteslutande whisky, cognac, calvados samt de ”bruna” (alltså fatlagrad med trolig inblandning av någon typ av färgämne) varianterna av grappa, rom, tequila mm.

Den andra typen av sprit kallar jag klar eller vit tex vodka, renat, gin, vissa rom, tequila mm mm
Jämför med uttrycket ”två klara och en brun”

184B00DE-49E1-4B21-AAFC-575578CE857F.png
 

Bastardo

Medlem
Brunsprit för mig är all typ av sprit som lagrats på fat och fått någon nyans av brun färg. För mig har det varken positiv eller negativ klang. Kan användas i sammanhanget ”kan någon ta med sig lite brunsprit på fjällresan så att vi har något till kaffet på kvällen” eller liknande. De sorter jag då åsyftar är bland annat men inte uteslutande whisky, cognac, calvados samt de ”bruna” (alltså fatlagrad med trolig inblandning av någon typ av färgämne) varianterna av grappa, rom, tequila mm.

Den andra typen av sprit kallar jag klar eller vit tex vodka, renat, gin, vissa rom, tequila mm mm
Jämför med uttrycket ”två klara och en brun”

Visa bifogad bild 25008
Tack för en saklig och mycket bra förklaring, m_trobeck! :) Jag hade funderat en tid vad man ansågs med det uttrycket. Det är mycket man inte vet, därför är det bäst att fråga. Det klingar lite konstigt i mina öron, men det är nog bara därför att jag har nästan aldrig hört det användas i mina kretsar.
 

Bastardo

Medlem
Frågar för en kompis, har aldrig varit ens i närheten av så fin whisky … :)

1959 Gordon & MacPhail Private Collection Linkwood Single Malt Scotch Whisky, köptes på bolaget omkring år 2010. Nu undrar jag hur mycket kostade whiskyn då och vad kan man förvänta sig att få betalt på en auktion i dag ordnad av Systebolaget?

Jag är mycket medveten att det här är ett vinforum, men det kanske inte hindrar att en och annan whiskynörd är här med ändå. Likväl är jag också medveten att det är frågan om väldigt sällsynt raritet som bara ett fåtal människor har fått provsmaka eller äga.
Ringde till kundtjänst på bolis och hon kunde inte hjälpa mig. Eventuella prisuppgifter på nätet är så knapphändiga och det skiljer enormt mycket sins emellan, så det går inte ens gissa vad whiskyn kunde vara värt i dag. Jag gissar dock att det rör sig om flera tusenlappar och förmodligen även över 15 000 riksdaler, men intresset för sådana dyrgripar är inte kanske så enormt stor i Svedala.

Han har alla fall tagit kontakt med SB för att kolla lite mer om auktioner etc. Jag berättade för honom att i och med att han är ingen whiskykännare, så kommer han troligtvis inte värdera dessa droppar så högt som priset antyder. Så därför är det klokast att sälja flaskan till någon annan som verkligen kan uppskatta innehållet och använda pengarna till någon trevlig resa etc. Jag skulle inte heller personligen kunna uppskatta så dyra drycker för deras rätta värde och skulle också sälja om jag var i hans sits.
 

Wintermute

Medlem
Frågar för en kompis, har aldrig varit ens i närheten av så fin whisky … :)

1959 Gordon & MacPhail Private Collection Linkwood Single Malt Scotch Whisky, köptes på bolaget omkring år 2010. Nu undrar jag hur mycket kostade whiskyn då och vad kan man förvänta sig att få betalt på en auktion i dag ordnad av Systebolaget?

Jag är mycket medveten att det här är ett vinforum, men det kanske inte hindrar att en och annan whiskynörd är här med ändå. Likväl är jag också medveten att det är frågan om väldigt sällsynt raritet som bara ett fåtal människor har fått provsmaka eller äga.
Ringde till kundtjänst på bolis och hon kunde inte hjälpa mig. Eventuella prisuppgifter på nätet är så knapphändiga och det skiljer enormt mycket sins emellan, så det går inte ens gissa vad whiskyn kunde vara värt i dag. Jag gissar dock att det rör sig om flera tusenlappar och förmodligen även över 15 000 riksdaler, men intresset för sådana dyrgripar är inte kanske så enormt stor i Svedala.

Han har alla fall tagit kontakt med SB för att kolla lite mer om auktioner etc. Jag berättade för honom att i och med att han är ingen whiskykännare, så kommer han troligtvis inte värdera dessa droppar så högt som priset antyder. Så därför är det klokast att sälja flaskan till någon annan som verkligen kan uppskatta innehållet och använda pengarna till någon trevlig resa etc. Jag skulle inte heller personligen kunna uppskatta så dyra drycker för deras rätta värde och skulle också sälja om jag var i hans sits.
Här finns en indikation på vad de har kostat i GB.
 

Bastardo

Medlem
Här finns en indikation på vad de har kostat i GB.
Mycket starkt jobbat Wintermute, jag skulle aldrig hittat de här upgifterna själv!
Nu kommer min kompis bli jätteglad för att han har inte öppnat sin flaska. Jag ringde till Systembolagets kundtjänst och på andra gången fick jag uppgiften om vad whiskyn hade kostat då, år 2010 i Göteborg. Då gick en sån butelj för 4475 kronor och benämningen då var bara 1959 Gordon & MacPhail Private Collection, utan Linkwood i titeln.
Helt galet utveckling av priset! :)
 

LarsW

Medlem
A.E. Dor Vieille Réserve No 6

Efter Delamain min favoritproducent i Cognac.

Apelsin, mandelmassa, vanilj och mjölkchoklad i näsan, Lite alkoholstick men absolut inte farligt.
Rundafat och karamell i munnen. Det är romerska bågar (apelsinen och mjölkchokladen tänker jag...) och svart, lite rökt, te. Lång eftersmak. Lite stickig men härligt mjuk för 40+%.

Ibland är det helt rätt med brun sprit!

20220423_182404.jpg
 

matage

Medlem
Beccaris Barbera och Barolo Grappa inköpta runt hedenhös på Systembolaget.
Vansinnigt bra båda två och men verkar inte gå att uppbringa i Sverige längre. Stark köprekommendation för den som springer på dem.
Logiskt nog är Barolo med silver-etikett en lagrad mörk grappa medan Barbera med guldetiketten är ljus, lite vassare variant.
C92406BF-1438-4492-AE55-1F5864655B15.jpeg
 

Uncle_Bob

Medlem
Ny erfarenhet i veckan: korkskadad starksprit. Såhär i efterhand tänker man ju givetvis att det måste kunna ske där med men har aldrig tidigare ens hört någon nämna det och litade först inte på mina sinnen när jag fick en bekant men illavarslande doft när jag öppnade flaskan... Men eftersmaken var tydlig och la sig som en hinna i gommen, smakade som en kork luktar. Flaskan i fråga var en Buffalo Trace Bourbon, stapelvara i drinkskåpet och jag hade en oöppnad flaska till som poppades för referens, testade även blint på gäster igår som efter visst grubblande kom till samma slutsats. Två i sällskapet sa dock att de aldrig hade kommit på det om de inte haft ett oskadat glas bredvid som referens, samtidigt individer som inte är några stora brunspritkonsumenter.

Någon som vart med om detsamma, alltså korkskadad starksprit?

Kommer att behålla flaskan som en kul referens och kanske cocktails till svärfar ;-)
 

Johan L

Medlem
Har själv varit med om korkskadad cider och har bekanta som fått korkskadad öl och andra bekanta har fått korkskadad sprit (Gammeldansk om jag inte minns fel).

Fyll upp tillräckligt många flaskor med vatten och korka igen så kommer du säkert få uppleva korkskadat vatten också :)
 

Ozric

Medlem
Ny erfarenhet i veckan: korkskadad starksprit. Såhär i efterhand tänker man ju givetvis att det måste kunna ske där med men har aldrig tidigare ens hört någon nämna det och litade först inte på mina sinnen när jag fick en bekant men illavarslande doft när jag öppnade flaskan... Men eftersmaken var tydlig och la sig som en hinna i gommen, smakade som en kork luktar. Flaskan i fråga var en Buffalo Trace Bourbon, stapelvara i drinkskåpet och jag hade en oöppnad flaska till som poppades för referens, testade även blint på gäster igår som efter visst grubblande kom till samma slutsats. Två i sällskapet sa dock att de aldrig hade kommit på det om de inte haft ett oskadat glas bredvid som referens, samtidigt individer som inte är några stora brunspritkonsumenter.

Någon som vart med om detsamma, alltså korkskadad starksprit?

Kommer att behålla flaskan som en kul referens och kanske cocktails till svärfar ;-)

Jag var med om en korkskadad flaska Loch Lomond för ett antal år sedan.
 

Magikern

Medlem
Plantation Xaymaka Special Dry

Visst är det exotiska frukter och bra balans i denna romen. Den är säkert gjord på melass men det är inget som stör. Jag hade gett upp tanken på att hitta bra destillat för under 500 på bolaget med dagens usla valutakurs men denna är faktiskt rätt bra. 90 poäng kan den få.

Någon som provat?
 

Bastardo

Medlem
Plantation Xaymaka Special Dry

Visst är det exotiska frukter och bra balans i denna romen. Den är säkert gjord på melass men det är inget som stör. Jag hade gett upp tanken på att hitta bra destillat för under 500 på bolaget med dagens usla valutakurs men denna är faktiskt rätt bra. 90 poäng kan den få.

Någon som provat?
Jag gillar inte torra romsorter alls, den innehåller mindre socker än 3 g/l, så jag är kanske fel person att svara, men om man anser att bara 2–4 års lagringstid berättigar så pass högt pris, så go ahead, men jag köper hellre rom i spansk stil med lite mer sötma som är lagrad alla fall minst 10–12 år, men alla har olika smak.
 
Toppen