Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Magikern

Medlem
Jag gillar inte torra romsorter alls, den innehåller mindre socker än 3 g/l, så jag är kanske fel person att svara, men om man anser att bara 2–4 års lagringstid berättigar så pass högt pris, så go ahead, men jag köper hellre rom i spansk stil med lite mer sötma som är lagrad alla fall minst 10–12 år, men alla har olika smak.

Jag kan uppskatta både torra och söta men det är mycket sällan som jag kan uppskatta rom i denna prisklassen. Du kanske har några lågt prissatta tips?
 

matage

Medlem
Plantation Xaymaka Special Dry

Visst är det exotiska frukter och bra balans i denna romen. Den är säkert gjord på melass men det är inget som stör. Jag hade gett upp tanken på att hitta bra destillat för under 500 på bolaget med dagens usla valutakurs men denna är faktiskt rätt bra. 90 poäng kan den få.

Någon som provat?
Kul att höra - jag har kollat på den ganska länge men inte slagit till ännu. Efter din recension kanske det får bli en order. Det ligger redan en Havana Club Seleccion de Maestro i varukorgen som normalt är min favorit i rom under femhundringen.
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag var med om en korkskadad flaska Loch Lomond för ett antal år sedan.
Rätt lustigt för i helgen åkte jag på min andra korkskadade bourbon, Woodford Reserve den här gången, klart kraftigare korkad än Buffalo Trace-flaskan som var min första för ett par månader sedan, kändes direkt när jag drog korken, smakade på den och den var initialt fin men sen kom en väldigt stark eftersmak av blöt kock som jag upplevde var oerhört mycket svårare att bli av med än om man råkat ut för det med vin.
 

Bastardo

Medlem
Jag kan uppskatta både torra och söta men det är mycket sällan som jag kan uppskatta rom i denna prisklassen. Du kanske har några lågt prissatta tips?
Tyvärr, jag har slutat nästan helt och hållet med starkvaror ett tag sen, men kan tycka att El Dorado 8 Year Old rom är inte fy skam heller med tanke på priset och den innehåller 16 g/l socker. Kommer jag på någon annan rom som jag kan rekommendera ska jag addera det här i tråden.
Du skulle kunna prova även Havana Club Añejo 7 años, som är ännu billigare. Inte helt oäven den heller, men El Dorado 15 years är ett riktigt fynd för sitt pris, jag känner inte till någon rom som kan slå den för samma pengar. :D Men allting handlar om smakpreferenser.
Priset är inte särskild högt om du jämför lite med vad maltwhiskyn kostar i dag.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
C6108E34-A689-49E4-B977-EB8D87E42010.jpeg
C6108E34-A689-49E4-B977-EB8D87E42010.jpeg


Båda barnen hemma med vinterkräksjuka, då gäller det att mota Olle i grind!
 

Magikern

Medlem
Vet inte om någon på forumet planerar att gå på Öl & Whiskymässan på svenska mässan i Göteborg. Hur som helst är det bättre än någonsin i år. Jättebra deli med ost och viltsnacks av toppklass och bredare utbud av kvalitetsdestilat än någonsin. Bowmore 25 årig var nog den tristaste whiskyn i sin prisklass men Highland park 25 och Lagavulins bästa var desto bättre. En del rom av världsklass konsumerades också och priserna var humana. 150 spänn för 2 centiliter av en whisky som kostar 7 papp flaskan på bolaget är inte fel.
 

Magikern

Medlem
Vad jag glömde nämna när det gäller mässan är den mycket lätthittade Lagavulin 12 special release. Den är en av de bästa whisky jag någonsin provat. Ett rent fynd för under 1600 spänn på vårt monopol. Denna kommer att sticka iväg i pris i framtiden det är jag övertygad om så saknar någon destillat i källaren så slå till nu.

Jag kan även rekommendera den 30-åriga " It´s Hay Season " som är ytterligare ett strå bättre men då får man betala över 8 papp.
 
Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Vad jag glömde nämna när det gäller mässan är den mycket lätthittade Lagavulin 12 special release. Den är en av de bästa whisky jag någonsin provat. Ett rent fynd för under 1600 spänn på vårt monopol. Denna kommer att sticka iväg i pris i framtiden det är jag övertygad om så saknar någon destillat i källaren så slå till nu.

Jag kan även rekommendera den 30-åriga " It´s Hay Season " som är ytterligare ett strå bättre men då får man betala över 8 papp.
Är det 2022'an av Lagavulin 12, med Fenix på, som du testade?
 

Magikern

Medlem
Är det 2022'an av Lagavulin 12, med Fenix på, som du testade?

Jag tror faktiskt att det kan ha varit en tidigare upplaga när jag tänker efter. Det var troligen den bästa special release de gjort på ett bra tag åtminstone. Mycket marina toner med salt och tång och en fantastisk eftersmak.
 

Bastardo

Medlem
Bästa vodka som jag har någonsin smakat. Har en oöppnad flaska kvar. Fantastiskt god och len smak. Synd att det är lite svårt att få tag i den just nu. :cool:
 

Attachments

  • Gold II.jpg
    Gold II.jpg
    69,1 KB · Visningar: 115

Wintermute

Medlem
Uppskattar framförallt den pikanta blodsmaken.
Min filosofi är att det som är köpt före 2022-02-24 är mindre tveksamt. Det som är köpt före annekteringen av Krim är bara lite tveksamt. Men det är svårt att hålla reda på vilka varumärken som har vilken koppling till Ryssen. (Speciellt när jättarna Nestlé, Mondelez, Unilever och Pernod Richard är så dominerande på mat- och dryckmarknaderna). Det som är tillverkat i Ryssland är däremot synnerligen enkelt att undvika, för den som vill det.
 

Bastardo

Medlem
Min filosofi är att det som är köpt före 2022-02-24 är mindre tveksamt. Det som är köpt före annekteringen av Krim är bara lite tveksamt. Men det är svårt att hålla reda på vilka varumärken som har vilken koppling till Ryssen. (Speciellt när jättarna Nestlé, Mondelez, Unilever och Pernod Richard är så dominerande på mat- och dryckmarknaderna). Det som är tillverkat i Ryssland är däremot synnerligen enkelt att undvika, för den som vill det.
Tänk om man skulle bojkotta allting som är lite diffust av moraliska eller etiska orsaker etc., vad har man kvar då för att kunna handla? Inte ens svenska staten har rent mjöl i påsen i så fall.
Dessa löjliga påståenden ovanför ditt inlägg hör inte till på ett vinforum, anser jag. Håll er till sakfrågor och lämna politiken ifred. Särskilt när ingen av oss vet exakt vad som händer där borta IRL.
 
Toppen