Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Bastardo

Medlem
Det ser ut att finnas 600 flaskor till salu den här gången, så det är inte säkert att den säljer slut på en och samma gång … och dessutom är mängden buteljer man får köpa begränsad till två flaskor per skalle, som hindrar hamstring.
Vem kunde ha anat några decennier tidigare, att den här likören skulle bli ett ultra hajpad alkoholdryck i framtiden? På en charterresa cirka 50 år sedan, delade jag ett rum med en fyllo, som var berusad nästan dygnet runt … och han drack då just den här likören ren, förmodligen därför att den var så billig där nere i värmen i Spanien och dessutom tog det skruv på en gång, på grund av styrkan.
P.S. Enligt mig är diffordsguide.com/ den bästa källan på nätet om ni gillar drinkar, men den är oerhört stor och bred och innehåller kanske nästan lite för mycket information om allt möjligt. Det finns nog många fina böcker om ämnet, som inte är lika omfattande.
Skärmavbild 2026-05-18 kl. 13.24.39.png

Last edited:

katho27

Medlem
Nån som har några tankar om varför en Vesper Martini på 4 Bombay, 2 Stoli, 1 Lillet Blanc och citronskal kan upplevas ha en lätt, men fett angenäm förnimmelse av sälta?
Eller utgörs det kanske endast av restsymtom av en (sannolik) Covid i månadsskiftet april/maj (eller möjligen en begynnande psykos..)? :rolleyes:

Hardolph

Medlem
Nån som har några tankar om varför en Vesper Martini på 4 Bombay, 2 Stoli, 1 Lillet Blanc och citronskal kan upplevas ha en lätt, men fett angenäm förnimmelse av sälta?
Eller utgörs det kanske endast av restsymtom av en (sannolik) Covid i månadsskiftet april/maj (eller möjligen en begynnande psykos..)? :rolleyes:
Psykoser hjälpes med ett intag av vitamin H. Tages med fördel i gluteus maximus.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kan citronskalet tidigare ha använts till citronklyftan i en tequila shot och fått salt på sig? :rolleyes:

Soignerad

Medlem
Svårt tro det har med spriten att göra... jag gör mina Vesper på Sipsmith och Grey Goose + Lillet eller ibland som variation på Mancino Secco (som den blandas och serveras på Cadierbaren) och har aldrig upplevt någon sälta...

Soignerad

Medlem
Det kanske redan är känt här och jag sparkar in en öppen dörr… men det går utmärkt att flambera i Chartreuse. Lammlägg, t ex. 👌

Bara ett tips i all välmening till de proffs som lyckades klicka hem någon flaska idag, jag misslyckades totalt.

Soignerad

Medlem
Ja, jag försökte klicka men hade inte tillräckligt snabb förbindelse. 600 flaskor på millisekunder.
Jag kanske är naiv som också faktiskt försöker klicka hem manuellt. Totalt osannolikt att alla de gånger jag varit snabb som en kobra (= under sekunden) så är flaskorna slut. SB säger de blockar autoclickers men fan tro’t.

Bastardo

Medlem
Blir de bättre med lagring?
’De’ säger det, och i det här fallet tror jag faktiskt att det kan stämma. Kommer inte ihåg källan just nu. Men då bör man nog lagra den ett antal år, ett par år hit och dit har nog inte så stor betydelse.

Obs! Ni som gillar tuffa drinkar, kan prova den här:
Snacka om en drink för en riktig ”hårding”, man eller kvinna … ;) Ni behöver inte ha så många drinkar av den här kalibern, innan man kan känna effekten.

Skärmavbild 2026-05-21 kl. 17.27.05.png

Källa: The Fine Art of Mixing Drinks 1948, David A. Embury

Last edited:

Bastardo

Medlem
Skumt det där med tilldelning.sitter vid poolen i spanien på wifi med telefonen och får mina 2 chartreuse
Grattis, Kolsyra! :) Jag anade lite att alla flaskorna skulle försvinna i rekordfart. Någonting måste ha hänt med vetskapen och förståelsen om hur god och prisvärd likör det egentligen är.
Den är inte ett måste för mig personligen, men så klart kunde jag köpa en flaska ibland, om den fanns att köpa här hos oss.
De flesta verkar föredra drycken ren, vilket är helt okej, men det finns många fina blandningar också som man kan göra med den.
Opalen skulle nog bli en fin highball också, om man skulle blanda den med någonting läskande. Vad tycker ni skulle passa i så fall?
P.S. I och med Chartreusefebern fick jag idén att börja samla lite fina likörer för att kunna mixa trevliga drinkar och cocktails. Vad sägs om
Elixir Combier, Grand Marnier, Strega, Maraschino, Sève Fournier, Becherovka, Cointreau, Southern Comfort, Drambuie, Sambuca, Licor 43 och Galliano, för att börja med? Man får ganska många flaskor prima likör vad en enda flaska fin cognac kostar. :D

Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Brukar gå att få tag på om man bevakar ett par EU-handlare, de flesta får in några lådor då och då och vill man verkligen ha den kan det ju vara värt administrationen eller risken.

Mycket god ren, som drinkingrediens går den framförallt åt till "The Last Word" och riffet "The Final Ward" i mitt hushåll.

Bastardo

Medlem
Brukar gå att få tag på om man bevakar ett par EU-handlare, de flesta får in några lådor då och då och vill man verkligen ha den kan det ju vara värt administrationen eller risken.

Mycket god ren, som drinkingrediens går den framförallt åt till "The Last Word" och riffet "The Final Ward" i mitt hushåll.
Det låter kanon, Uncle_Bob! Jag har ganska många drinkböcker hemma, men det är ingen bra idé att läsa dem för flitigt … för jag kan bli lite sugen att testa recepten även IRL. Men jag ska inte bli lika törstig, som jag var innan, de dagarna är förbi, men en och annan god cocktail och drink kunde man kanske unna sig ibland. Gärna med så dyra ingredienser, att man inte ’vågar’ eller ’har råd’ att bli för törstig. :D
Jag gillar mycket drinkar med konjak, men då duger det även lite billigare sorter, som en basic XO till exempel; även enklare konjak duger. Den måste ha lite karaktär, för annars ger den ingen stadga till skapelsen. Jag glömde bort Bénédictine D.O.M från min lista, eller som den gode advokaten, författaren och mixologisten, David A. Embury skrev:
”Whisky does combine quite well with the aromatic liqueurs such as Benedictine and Chartreuse. It also blends well with orange-flavored liqueurs—curaçao, Grand Marnier, and mandarine.”

Toppen