Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, behålla eller göra om

Ska "idag dricker vi .... " brytas upp i flera ämnen

  • Absolut, det är rätt väg att gå

    Votes: 5 21,7%
  • Icke, som det ser ut idag är det bästa alternativet

    Votes: 16 69,6%
  • Har ingen synpunkt

    Votes: 2 8,7%

  • Total voters
    23
Vi har tidigare haft en diskussion om att bryta upp ämnet Idag dricker vi ..... i mindre ämnen. Dvs vi startar ett ämne per vin. per provningstillfället eller liknande.

Fördelen med det är att det är lättare att få översikt, man kan se ämnen man inte läst och det är lättare att söka. Nackdelen är att det blir fler ämnen och att kanske "korsdiskussioner" minskar. Vill höra med forumet, nu med vår nya programvara vad ni tycker. Från och med nästa version (ca 2-3 veckor bort) kommer det bli lättare att citera från flera ämnen så korsdiskussioner kan förenklas.

De gamla ämnena kommer naturligtvis finnas kvar som referens.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har tidigare haft en diskussion om att bryta upp ämnet Idag dricker vi ..... i mindre ämnen. Dvs vi startar ett ämne per vin. per provningstillfället eller liknande.

Fördelen med det är att det är lättare att få översikt, man kan se ämnen man inte läst och det är lättare att söka. Nackdelen är att det blir fler ämnen och att kanske "korsdiskussioner" minskar. Vill höra med forumet, nu med vår nya programvara vad ni tycker. Från och med nästa version (ca 2-3 veckor bort) kommer det bli lättare att citera från flera ämnen så korsdiskussioner kan förenklas.

De gamla ämnena kommer naturligtvis finnas kvar som referens.
Kanske kan man dela in det i några kategorier, typ: röda, vita, mousserande, söta och övriga? På så vis blir det mer indelat, med bättre översikt och lättare att hålla koll på det som intresserar en mest. Blir dock problem om det är flera typer som avses i samma inlägg, men det kanske skulle lösa sig med en "multivinskategori".

Men jag vet inte, det kanske faktiskt är bra som det är också...blir osäker då jag skriver medans jag tänker. ;)
 

chambertin

Medlem
Tycker det är ganska bra så här med motiveringarna att "korsdiskussioner" som @Anders Landström kallar det automatiskt triggas av bättre i en blandad tråd samt att det blir klart krångligare att ha notfieringar för massor med olika trådar i stället för som nu bara en.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är mot detta. Det är skönt att följa vad andra dricker. Tex skulle jag (nästan) aldrig klicka på "burgh heads" och "Champagne". CT har bara en tråd för detta ämne och det DRÖÖÖÖSER in meddelanden i det forumet. Men det är ok. Jag tycker alltså det är enkelt att få allt i en tråd.

Mina 2 öre.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tycker det är okej som det är nu. Som @StefanAkiko skriver så blir det att man läser provningsanteckningar som man annars inte skulle ha brytt sig om.

Om det skall brytas upp, vilket också kanske kan ha sina fördelar (bättre översikt, att man just slipper läsa sånt man inte bryr sig om :)) så tycker jag att det borde ligga i ett eget underforum.

Jag har dock inte hängt runt här så länge så har ännu inte vant mig vid det ena eller det andra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hmm...har funderat lite. Det som är nackdelen med att ha allt samlat i en och samma tråd är såklart när intressanta diskussioner dyker upp kring vinet ifråga. I just dessa lägen hade ju en separat tråd smakat fågel, helt klart. Vill även minnas att just detta gjordes med Chateau Musar relativt nyligen, vilket var ett klart passande tillfälle.

Liknande utbrytningar kanske kan göras oftare? Den enda nackdelen med detta är dock att det enbart är redaktionen som kan göra det, vilket ställer en del krav på @Anders Landström och @Jimmy Forsman i dagsläget, vilket fungerar utmärkt för mig, så länge det inte enbart är vita C-viner och röda B-viner som anses intressanta såklart...eller Hof. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Svår råga det där. Att ha allt samlat i en tråd är kul för det kan gå väldigt skevt, såklart. Och det är alltid bra att bryta ut ämnen som har en potential att bli någonting "mer". Jag skulle föreslå att man bryter ut en tråd/vin och skapar en tråd där man kan ta diskussionen, men att man kanske döper om den och sedan kan använda den för vidare diskussioner om samma producent.

Man behöver alltså inte begränsa till det specifika vinet även om det är det som är "grunden" till diskussionen. Det är lite så det brukar bli ivfsh, så varför inte börja i den änden?
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tycker oftast att det är lättare att använda ett forum om man organiserar lite för lite än lite för mycket. Två problem som jag ser med uppdelning (inte oöverkomliga, förstås):

För det första, tröskeln. Krug- och Selossetrådarna går säkert varma, men har jag druckit, låt säga, ett bra men kanske inte överdrivet speciellt vin från någon producent ingen hört talas i ett distrikt ingen riktigt bryr sig om är det klart större chans att jag inte skriver om det, "orka dra igång en ny tråd för det här sketna vardagsplonket..." Samma sak om man varit på provning och druckit tio olika viner, orka rota fram tio olika trådar.

För det andra, folk kommer posta i fel tråd eller starta dubletter titt som tätt. Ingen katastrof, men antingen får moderatorerna jobba mer, eller så blir det ungefär samma situation som idag fast jämnt utsmetat i fler trådar.

Hur man än vrider på't, är det verkliga problemet är att forum inte är jättebra för smaknoteringar. Finns en anledning till att Cellartracker är utformat som det är :)
 
Trådskapare
A
En bra diskussion.

För det första, ni ska inte tänka allt för mycket på @Jimmy Forsman och mig. Om det behövs kommer vi tvångsrekrytera en moderator till men just nu är det inga problem.

Tanken är att en ämne, oavsett om man startar en för en 10 viners provning eller enstaka vin (och @gece inga problem med ett ämne, oavsett vin) så blir diskussionen mer fokuserad kring det. Jag upplever att vissa provningsanteckningar och synpunkter försvinner. därför i det nuvarande systemet är det lätt att missa ett inlägg. Men det kan vara bara jag som tycker det.

Sedan tycker jag att det är mer intressant att läsa provningsanteckningar här. CT är bra för egna anteckningar men leder sällan till en diskussion. Jag ser det som komplement till varandra.

Låt diskussionen fortsätta. Med den nya versionen som kommer snart så blir det enklare att citerar också så jag kanske har idéer som ni inte ser.

För de av er som är intresserade så kan ni se några av nyheterna i editorn samt funktionen att citera från flera inlägg beskrivna i videon nedan

 

gece

Man vänjer sig.
Tanken är att en ämne, oavsett om man startar en för en 10 viners provning eller enstaka vin (och @gece inga problem med ett ämne, oavsett vin) så blir diskussionen mer fokuserad kring det. Jag upplever att vissa provningsanteckningar och synpunkter försvinner. därför i det nuvarande systemet är det lätt att missa ett inlägg. Men det kan vara bara jag som tycker det.
Bara för att förtydliga, jag vet att man får skriva om lite mer "oansenliga" grejer, frågan är om man orkar när det är en massa arbete i vägen :) Jag tycker heller inte att vi ska försöka vara Cellartracker, det gör Cellartracker bättre.

Men jag är alltid tveksam till att välja en lösning när det inte är helt klart vad det verkliga problemet är. Jag håller med om att tråden är lite svåranvänd, men jag är inte säker att den allmänna situationen hjälps av de lösningar som föreslagits.

Är problemet att vi har en tråd med en massa parallella diskussioner? En intressant feature som finns i Discourse som ett grepp på detta är "Reply as a linked topic", dvs att man enkelt kan starta en ny tråd som ett svar till ett inlägg i en annan tråd (och programvaran visar sedan på ett begripligt sätt upp detta). Exempelvis skulle man kunna skriva sina smaknoter i en tråd ungefär som den vi har idag, och känner man att man vill diskutera, fråga eller lägga till, är det lika enkelt skapa en ny tråd som att svara i en existerande. Finns det nånting i XF som funkar liknande, tro?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hoppsan så off-topic man plötsligt finner sig vara...
Jag kan väl tycka att det bara är att tuta på! Testa för rackarn. What could possibly go wrong?
Det går ju alltid backa, göra om, göra bättre.
 
Trådskapare
A
Bara för att förtydliga, jag vet att man får skriva om lite mer "oansenliga" grejer, frågan är om man orkar när det är en massa arbete i vägen :) Jag tycker heller inte att vi ska försöka vara Cellartracker, det gör Cellartracker bättre.

Men jag är alltid tveksam till att välja en lösning när det inte är helt klart vad det verkliga problemet är. Jag håller med om att tråden är lite svåranvänd, men jag är inte säker att den allmänna situationen hjälps av de lösningar som föreslagits.

Är problemet att vi har en tråd med en massa parallella diskussioner? En intressant feature som finns i Discourse som ett grepp på detta är "Reply as a linked topic", dvs att man enkelt kan starta en ny tråd som ett svar till ett inlägg i en annan tråd (och programvaran visar sedan på ett begripligt sätt upp detta). Exempelvis skulle man kunna skriva sina smaknoter i en tråd ungefär som den vi har idag, och känner man att man vill diskutera, fråga eller lägga till, är det lika enkelt skapa en ny tråd som att svara i en existerande. Finns det nånting i XF som funkar liknande, tro?

Någon sådan funktion finns inte. Tittade lite på Discourse innan vi valde Xenforo men det är en relativt ny plattform, saknar möjlighet att importera data från exvis SMF och är relativt långsamt på mobil då den bygger mycket på Javscript. Men intressant som koncept.

Inte problem att ha en tråd men som jag skrev upplever jag att det försvinner diskussioner. Med nya versionen kan man ju faktiskt lösa det lite som Discourse via multi-quote funktionen. Dvs, man kan starta ett nytt ämne.
 

Swedish

Medlem
I grund och botten en bra idé att dela upp. Gillar som "La Passion du Vin" har det (http://lapassionduvin.com/phorum/index.php), klart och koncist. Dock kräver det flera hundratals (tusentals?) aktiva medlemmar så att det blir lite "critical mass" annars rätt poänglöst...
Mao föredrar jag som det är nu, det blir lite slumpmässigt och man stöter alltid på något otippat och kul...
 
Toppen