Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idéer om en enkel Champagneprovning.

Lando

Medlem
Tänkte tvinga mina vänner att bli skumpafrälsta och tror att det bästa sättet vore att göra en liten provning. Förutsättningarna är:

10 pers.
5 flaskor.
Pris på ca 250-300 kr/person dvs. snittpris/flaska bör inte överstiga 600.

Dom jag funderar på att ha med är:

Vanliga Pol Roger 325kr.
1999 Bollinger La Grande Année 819 kr.
1989 Henriot Millésimé Brut 802 kr, eller någon annan god mogen Champagne, några tips?

Sen behöver jag alltså två till, med ett totalpris av ca 1000, vore kul med en BdB eller BdN. Någon som får några idéer?
 

anders

Medlem
SV: Idéer om en enkel Champagneprovning.

Många brukar tycka att det är intressant att jämföra dels en standard och dels en prestige från samma producent för att visa på vart pengarna går i mellanskillnad. Skulle i ditt fall innebära att du ska ta med Bollingers standardpava.
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Idéer om en enkel Champagneprovning.

Det var en kul idé, skulle kunna plocka bort Pållen till förmån för Bollinger, som jag dessutom tycker är godare. Tänkte mest att man skulle sprida så mycket som möjligt..
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Idéer om en enkel Champagneprovning.

Såg nu att 1996 Henriot Millésimé Brut finns i bestälningssortimentet, kanske skulle ta den istället för 89:an? Sorry för att jag spammar min egen tråd :D
 

MD

Medlem
SV: Idéer om en enkel Champagneprovning.

Två champagner i rimlig prisklass som jag själv kört på en del champagneprovningar är dessa två. En blanc de blancs och en blanc de noirs.

Comtesse Marie de France 1998 (nr 89617)

De Saint Gall Premier Cru Brut Millésime 2002 (nr 96997)



Henriot 89 är kanske inte så elegant men otroligt mumsig, som ett nygräddat wienerbröd i flytande form.
Pol är väldigt representativ för klassiskt standardbubbel av bra kvalité och GA 99 är kul för att få känna på en riktigt fyllig prestige.
 

ae

Medlem
SV: Idéer om en enkel Champagneprovning.

Varför inte ta med en enklare mousserande som referens? På så vis får man ju förutom standard/prestige skillnaden dessutom skillnaden mousserande/champagne. Om nu målet är att frälsa dina vänner kan det vara en tydlig illustration av smakskillnaden. alltid bra att servera blint så kan inte "vanligt mousserande är lika bra som champagne"-typerna ställa in sig på att de ska tycka så.

Ska du ha med en rosé finns en stående rekommendation på gosset rosé. kostar ca 450 så klarar sig under det tänkta snittpriset.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idéer om en enkel Champagneprovning.

Du kan ta med Clouet Silver - och berätta att denna prisvärda champagne finns på beställningsortimentet (så lär de sig att titta även där och att plåga SS lite) samt att det är en PN baserad champagne, elegant, vacker färg, smaklig och billig!

Jag var i höstas begränsad till att ha en provning med enkom 2 champagner, som jag velade än hit och dit. Kom sedan på att väldigt många olika preferenser kom med när jag valde Deutz 1996 och just nämnda Clouet Silver. Grabbgänget i Fjällbacka var väldans nöjda med provningen och jag förvånad över att det fanns så många områden att tala ikring just när vi hade dessa två champagner.

Printa gärna ut information (art nr, namn, pris, sortiment och ngr ord om champagnen) till dem, mitt gäng uppskattade det mycket.
Nämner du sedan en del om glasens påverkan på smakupplevelsen så kommer du bli deras guru.
Jag bad mitt gäng ta med sig ett glas av de som de själv använder hemma, tog själv med mig Juhlins glas som referensglas. Det blev en spännande upplevelse för alla.
 
Toppen