Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S.

Medlem
Jag håller på och planerar en tillställning, närmare bestämt till mitten av Juni (jaaa.. jag vet, det är rätt så långt dit men tiden går fort...). Jag har fått lite idétorka vad gäller dryckesvalet :-\ Det är ca 70 personer bjudna och merparten av dessa är nog tyvärr rätt så boxtillvänjda, så därför tänkte jag nog inte offra mina bästa viner i källaren utan istället försöka hitta något vettigt rött och vitt vin som inte ska kosta mer än 100 lappen per flaska. Snälla, säg inte att jag ska köpa något på box :mad: för det kommer absolut inte innanför mina dörrar! ;) Tänkte börja med något trevligt bubbel och kollade in Crémant de Bourgogne (kan det va nåt?) Något annat förslag? Det kommer att serveras en medelhavsinspirerad buffé med tonvikt på det Turkiska köket. Tacksam för alla förslag! :)
 

EuphoniC

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Louis Bouillot Crémant de Bourgogne är nog det bästa icke-Champagne-bubblet som jag smakat, mer åt Champagne-hållet än andra mousserande som "lider" av för överdriven saftig fruktsmak eller bara märklig besk eftersmak som skär sönder smaklökarna ... IMO.

Vad är en budget till för om inte pressas så jag föreslår Chateau La Tour de By 134.- flaskan, riktigt bra så.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Tack för ditt svar EuphoniC.

Då är jag nog inte helt fel ute vad gäller bubblet :) Ska prova din Chateau La Tour och ta den under övervägande :-\ Några fler förslag på rött & vitt från övriga här på forumet?

Tack på förhand!
 

vintjej

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Och jag tycker att Geisweiler är bra. Men f ö så är cremant de bourgognerna de enda alternativen jag kan tänka mig. De andra är för läskiga.
Casal Di Serra är en en trevlig verdicchio som brukar funka bra till medelhavsmat.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Förresten, en liten brasklapp ang. Crémant de Bourgogne Rosé som jag ville bli positivt överraskad av efter att jag provat den vanliga men den är inte alls lika bra och utstickande från det vanliga mousserande startfältet.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Tack ska ni ha allihopa!

Jag får helt enkelt prova lite av era förslag :p Jag kommer även behöva lite hjälp med servering och disk etc, etc... Någon som vet var man kan hitta duktig personal?
 

Pomerol

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Har ni provat Perle de Vigne på länge? När den kom tyckte jag den var bättre, de senaste gångerna jag har provat den har den tappat väldigt mycket syra. Från frisk och fräscht mousserande till sötfruktig och jolmig. Tycker Geisweilern är bättre tacka vare sin stramare syra. Ändå håller jag nog på Rotari, upplever den som mer stilren än cremant bourgogne som jag ofta tycker är för fruktiga och generösa.

Håller med Vintjej om Casal di Serra men Ch la tour är nog för tuff för din mat. Skulle hellre gå på ett mindre strävt rödvin med mindre fatkaraktär. Personligen skulle jag nog valt ripasson Monti Garbi, men det är nog mest för att jag tycker att det är bland de bästa man kan få för under 100 kr. Det mest korrekta alternativet kanske är något betydligt fruktigare, med låg strävhet. Jag sticker ut hakan och föreslår en amerikansk zinfandel eller en nya zeeländsk pinot noir.
 

chambertin

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S. skrev:
Jag håller på och planerar en tillställning, närmare bestämt till mitten av Juni (jaaa.. jag vet, det är rätt så långt dit men tiden går fort...). Jag har fått lite idétorka vad gäller dryckesvalet :-\ Det är ca 70 personer bjudna och merparten av dessa är nog tyvärr rätt så boxtillvänjda, så därför tänkte jag nog inte offra mina bästa viner i källaren utan istället försöka hitta något vettigt rött och vitt vin som inte ska kosta mer än 100 lappen per flaska. Snälla, säg inte att jag ska köpa något på box :mad: för det kommer absolut inte innanför mina dörrar! ;) Tänkte börja med något trevligt bubbel och kollade in Crémant de Bourgogne (kan det va nåt?) Något annat förslag? Det kommer att serveras en medelhavsinspirerad buffé med tonvikt på det Turkiska köket. Tacksam för alla förslag! :)
J.S,
En buffé på sommaren med medelhavsinspirerad mat kan gott ha flera olika viner att att välja från. Du bör definitivt ha en bra rosé. Strax före sommaren brukar SS ha en eller flera lanseringar med många roséer. Många är undermåliga och enkla men det brukar alltid finnas några bra. Tavél är en av de mer kända appellationerna där man brukar hitta bra roséer för att ha till mat. Det finns även många bra från Coteaux d'Aix t.ex.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Pomerol skrev:
Har ni provat Perle de Vigne på länge? När den kom tyckte jag den var bättre, de senaste gångerna jag har provat den har den tappat väldigt mycket syra. Från frisk och fräscht mousserande till sötfruktig och jolmig. Tycker Geisweilern är bättre tacka vare sin stramare syra. Ändå håller jag nog på Rotari, upplever den som mer stilren än cremant bourgogne som jag ofta tycker är för fruktiga och generösa.

Håller med Vintjej om Casal di Serra men Ch la tour är nog för tuff för din mat. Skulle hellre gå på ett mindre strävt rödvin med mindre fatkaraktär. Personligen skulle jag nog valt ripasson Monti Garbi, men det är nog mest för att jag tycker att det är bland de bästa man kan få för under 100 kr. Det mest korrekta alternativet kanske är något betydligt fruktigare, med låg strävhet. Jag sticker ut hakan och föreslår en amerikansk zinfandel eller en nya zeeländsk pinot noir.

Pomerol,

Hmm...Rotari alltså! Jag har aldrig provat den faktiskt. Så du tycker den är lite vassare än Cremanten? Jag tror att jag får prova dom mot varandra och bestämma mig sen. Vad gäller rödvinsvalet så har du nog rätt i att Ch. La tour blir alldeles för stramt till den maten. Kom att tänka på Villa Puccini som jag drack för evigheter sen, har för mig att den var rätt fruktig och inte alls speciellt stram. Vad tror du om denna?


chambertin skrev:
J.S,
En buffé på sommaren med medelhavsinspirerad mat kan gott ha flera olika viner att att välja från. Du bör definitivt ha en bra rosé. Strax före sommaren brukar SS ha en eller flera lanseringar med många roséer. Många är undermåliga och enkla men det brukar alltid finnas några bra. Tavél är en av de mer kända appellationerna där man brukar hitta bra roséer för att ha till mat. Det finns även många bra från Coteaux d'Aix t.ex.

Chambertin,

Självklart ska jag ha en rosé oxå! Tackar och bockar för tipset :) Rosé är verkligen inte min starka sida men jag får kolla upp vilka som kan vara lämpliga. Det kan ju vara kul att ha lite olika viner faktiskt. Vem vet? Jag kanske blir helt torsk på rosé ;) hehe...
 

EuphoniC

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Rotarin är för mig en katastrof och jag skulle aldrig drömma om att köpa den igen ;D tänk att smaken kan vara så olika
 

Pomerol

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

EuphoniC skrev:
Rotarin är för mig en katastrof och jag skulle aldrig drömma om att köpa den igen ;D tänk att smaken kan vara så olika

Jag har aldrig köpt den, men druckit den vid ett flertal tillfällen. Det jag uppskattar den för är att den har viss brödighet och sin syra. Dessutom är den gjord på traditionell metod och med klassiska champagnedruvor. Även om cramanterna också är de så upplever jag Rotari som ett strå vassare. Dessutom brukar ju BGK ge den toppenbetyg!

Ytterligare en vit som kan vara aktuellt är Nottage Hill, en australiensk riesling med viss sötma. Fortfarande torr men med en sötma som döljer de flesta vinfientliga smaker som kan finnas på en bufé.

Visst, kan Villa Puccini bli bra. Oftast brukar man ju rekomendera mat och vin från samma regioner så jag vet inte varför jag valde USA och Nya Zeeland. Kanske för de är generöst fruktiga och på ett bra sätt passar in när vin inte alla gånger passar in - som på en bufé.
 

Jos

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S. skrev:
Snälla, säg inte att jag ska köpa något på box :mad: för det kommer absolut inte innanför mina dörrar! ;)

Haha... Du har inte hängt här så länge va...? Att få en allvarlig rekommendation på en box här inne blir svårt... :D

Vitt så funkar väl Louis Jadot för 109 eller vad det nu är och motsvarande röd eller sträcka dig lite till Finca Valpiedra(blev imponerad(med tanke på pris/ålder) av 97an som jag korkade i förrgår) som är helt ok eller kanske El Pedrosal.


Jag var på en fest där det dracks, hette den Irony Pinot Noir?, som enligt alla(ej vinnördar) var supergod. Jag provad lite och minns inte så mycket men har för mig att det var lite typisk nya världen PN. Typ lite fatad med kryddigare stuket.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jos skrev:
Haha... Du har inte hängt här så länge va...? Att få en allvarlig rekommendation på en box här inne blir svårt... :D

Vitt så funkar väl Louis Jadot för 109 eller vad det nu är och motsvarande röd eller sträcka dig lite till Finca Valpiedra(blev imponerad(med tanke på pris/ålder) av 97an som jag korkade i förrgår) som är helt ok eller kanske El Pedrosal.


Jag var på en fest där det dracks, hette den Irony Pinot Noir?, som enligt alla(ej vinnördar) var supergod. Jag provad lite och minns inte så mycket men har för mig att det var lite typisk nya världen PN. Typ lite fatad med kryddigare stuket.

Nopp! Inte så värst länge... :-[ Har väl hängt lite för mycket på andra forum där man gärna skulle ha rekommenderat en Gredos ;) Skönt att man äntligen har hittat ett forum där boxvin tycks vara ett gemensamt hatobjekt ;D Ska ta mig en funderare på Finca Valpiedra, såg att det fanns 2001:eek:r på SS för 129 pengar. 2001:an är ju en bra årgång oxå. Ska även ta Couvent des Jacobins Bourgogne Blanc (Louis Jadot) under betänkande.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Det är värre än så, omotoverade diskussioner om BIB (annat än i skrämmande nedlåtande ordalag) bestraffas obönhörligt med hot om våld, mobbing och i slutändan permanentbanning!
 

Jos

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Krug skrev:
Det är värre än så, omotoverade diskussioner om BIB (annat än i skrämmande nedlåtande ordalag) bestraffas obönhörligt med hot om våld, mobbing och i slutändan permanentbanning!

Ja just... det har jag hört någonstans också.. I en fråga om dryckesval så är ju *** högst omotiverat men du är väl snäll den här gången? ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S. skrev:
Nopp! Inte så värst länge... :-[ Har väl hängt lite för mycket på andra forum där man gärna skulle ha rekommenderat en Gredos ;) Skönt att man äntligen har hittat ett forum där boxvin tycks vara ett gemensamt hatobjekt ;D Ska ta mig en funderare på Finca Valpiedra, såg att det fanns 2001:eek:r på SS för 129 pengar. 2001:an är ju en bra årgång oxå. Ska även ta Couvent des Jacobins Bourgogne Blanc (Louis Jadot) under betänkande.

97an finns kvar på flera ställen och det måste vara svårt att hitta ett helt ok, moget och lite modernt stylat Rioja-vin för det priset!

Faktum är att det låg i BS för länge sen och jag kommer ihåg att jag beställde ett gäng 97or för 119/styck runt 2004-2005 och skulle aldrig gissat att det fortfarande skulle finnas kvar i dag.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Krug skrev:
Det är värre än så, omotoverade diskussioner om BIB (annat än i skrämmande nedlåtande ordalag) bestraffas obönhörligt med hot om våld, mobbing och i slutändan permanentbanning!

:eek: Okey! jag har förstått budskapet! Tänker aldrig mer ta upp *** i någon omotiverad diskussion i sådana fall bara i nedsättande ordalag ;) Tyvärr finns det en och annan i min umgängeskrets som ängnar sig åt dylika perversioner som att dricka ***viner ;D Egentligen borde man säga upp bekantskapen med dessa perversa element, men jag är av den förlåtande typen, "ty de vet icke va de göra" ;)
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jos skrev:
97an finns kvar på flera ställen och det måste vara svårt att hitta ett helt ok, moget och lite modernt stylat Rioja-vin för det priset!

Faktum är att det låg i BS för länge sen och jag kommer ihåg att jag beställde ett gäng 97or för 119/styck runt 2004-2005 och skulle aldrig gissat att det fortfarande skulle finnas kvar i dag.

Jag ska kolla upp hur det ser ut i BS. Det låter faktiskt som ett riktigt bra pris! Fan...nu blev törstig oxå! Får nog ta fram något gott från källaren när jag kommer hem :p
 

Jos

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S. skrev:
Jag ska kolla upp hur det ser ut i BS. Det låter faktiskt som ett riktigt bra pris! Fan...nu blev törstig oxå! Får nog ta fram något gott från källaren när jag kommer hem :p
Det var alltså flera år sen den låg i BS, nu finns 97an i butikerna i den mån den finns kvar och den kostar väl som 01an tror jag.
 
Toppen