Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jos skrev:
Det var alltså flera år sen den låg i BS, nu finns 97an i butikerna i den mån den finns kvar och den kostar väl som 01an tror jag.

Kan inte se att den finns kvar i det ordinarie sortimentet, däremot 2001:an. Kanske kan va nåt ??? Tog en sväng förbi SS idag och införskaffade en flarra Louis Jadot. Ska testa den någon kväll i veckan så får vi se... I kväll blev det en Pouilly-Fumé 2007 (Henri Bourgeois). Inte sådär jätteupphetsande men helt ok till middagen.
 

Jos

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S. skrev:
Kan inte se att den finns kvar i det ordinarie sortimentet, däremot 2001:an. Kanske kan va nåt ??? Tog en sväng förbi SS idag och införskaffade en flarra Louis Jadot. Ska testa den någon kväll i veckan så får vi se... I kväll blev det en Pouilly-Fumé 2007 (Henri Bourgeois). Inte sådär jätteupphetsande men helt ok till middagen.
Finns som sagt ute i butikerna, du kan inte se det på SSs hemsida. Jag plockade senaste från Sickla i lördags men har för mig att jag sett dem på Regeringsgatan också.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jos skrev:
Finns som sagt ute i butikerna, du kan inte se det på SSs hemsida. Jag plockade senaste från Sickla i lördags men har för mig att jag sett dem på Regeringsgatan också.

Aha! Då förstår jag :) Ska kolla på regeringsgatan i morrn!
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jag tror iaf att jag har löst bubbelproblematiken :) Det blir helt "enkelt" champagne, även om det blir en smula dyrare, men det är ju trots allt roligare att bjuda på nåt som man kan stå för ;) Dock en billigare sådan, typ 200-250 per st. Någon som vet om Pannier kan vara nåt? Såg att den hade fått hyfsade recensioner, dessutom, riktigt billig... 179 pix för en helflaska ;) Annars får det väl bli André Clouet eller nåt annat kul ???
 

Pomerol

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

André är hästlängder bättre än Pannier.

Dock; senast jag provade igenom de billigare champagnerna slog det mig att de är bra mycket bättre än de flesta bättre mousserande. Dessutom känns det som de har blivit mer designade i smaken; bättre mousse, tydligare brödighet osv. Detta gäller även Pannier, som jag tycker är helt ok för 179 kr.

Nedan en jag inte provat men som fick många goda omdömen inför nyår:

Jacquart Brut Mosaïque (nr 7702)

Färg Gul färg.

Doft Diskret, något fruktig doft med liten brödighet, inslag av gula äpplen, kex och mandel.

Smak Torr, aningen brödig smak med inslag av äpplen, citrus och mandel.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

I ungefär samma prisklass som André Clouet finns ju även Pierre Peters.
 

Helen

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

J.S. skrev:
Jag tror iaf att jag har löst bubbelproblematiken :) Det blir helt "enkelt" champagne, även om det blir en smula dyrare, men det är ju trots allt roligare att bjuda på nåt som man kan stå för ;) Dock en billigare sådan, typ 200-250 per st. Någon som vet om Pannier kan vara nåt? Såg att den hade fått hyfsade recensioner, dessutom, riktigt billig... 179 pix för en helflaska ;) Annars får det väl bli André Clouet eller nåt annat kul ???

Pannier är inte drickbar!!! fy fy fy vad äcklig den var.
Kanske du och jag ska ta och prata lite ang din fest, jag kan kanske hjälpa dig
 

Helen

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Pomerol skrev:
Äcklig? ...eller bara tråkig?

Äcklig, tråkig,sur, jag får halsbränna bara jag tänker på den.
Vi tog ett glas ur flaskan och hälde ut resten, jag anser den vara odrickbar, men det är bara min åsikt.
Graham beck är då att föredra.
 

Öhman

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

1CRU skrev:
Pannier är inte drickbar!!! fy fy fy vad äcklig den var.
Kanske du och jag ska ta och prata lite ang din fest, jag kan kanske hjälpa dig

Pannier är en typiskt publik champagne som går hem hos väldigt många. Enkel, visst, men ren och med en dosage som gör den lättdrucken.
Har den ofta med som billig referens i champagneprovingar och den blir förvånansvärt uppskattad. Definitivt mycket bättre än M&C, vilket iofs inte säger så mycket.
André Clouets "billiga" tilltalar också många men väcker också lite aversion hos andra.
På en så stor tillställning skulle jag ta något väldigt mainstream.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Håller med om att Pannier inte är något att hänga i granen, den är vattnig i smaken, det enda som gör sig påmint är en märklig eftersmak.

Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut? För att kosta så lite tycker jag den vad rätt bra, 225 kr.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jag lägger min röst på André Clouet!
Vi har haft den som buffévin på ett par fester de senaste åren och det har funkat kanon!
 

CH

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jag håller med om Andre. Köp den på magnum helst. Priset är det samma men magnum är så mycket festligare.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Sjödin skrev:
Jag lägger min röst på André Clouet!
Vi har haft den som buffévin på ett par fester de senaste åren och det har funkat kanon!

Apselut! Intet å snacka om, André Clouet är det mest prisvärda du kan få till (hångelchampagne). Skulle möjligen vara PP om du vill ha ngt lite lättare. Men Clouet har fått många av mina, tididgare champagneoinvigda, vänner att börja uppskatta champagne.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Bubblaren skrev:
Apselut! Intet å snacka om, André Clouet är det mest prisvärda du kan få till (hångelchampagne). Skulle möjligen vara PP om du vill ha ngt lite lättare. Men Clouet har fått många av mina, tididgare champagneoinvigda, vänner att börja uppskatta champagne.

PP, visst.
Men, till buffémat tycker jag Clouets Pinotinnehåll passar bättre.
 
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Jag har inte druckit mycket champagne i det lägsta prissegmentet. Under 300 kr har jag sällan gått. Men, André Clouet är väl OK. Jeanmaire är värdelöst. Pannier har jag inte druckit, men läste just att den skall ha fått ett jättelyft. Kan 1CRU ha druckit den innan dess? Troligtvis, med tanke på beskrivningen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Sjödin skrev:
PP, visst.
Men, till buffémat tycker jag Clouets Pinotinnehåll passar bättre.

Ja, skulle jag välja skulle jag ta AC till buffén. Skulle jag ha champagnen som aperitif en het sommardag, utomhus i trädgården så skulle jag överväga PP.

Drack Bonnet för ett par år sedan, har för mig den då kostade under 200 balubas, upplevde den som prisvärd.
 

Öhman

Medlem
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Darth Angelus skrev:
Jag har inte druckit mycket champagne i det lägsta prissegmentet. Under 300 kr har jag sällan gått. Men, André Clouet är väl OK. Jeanmaire är värdelöst. Pannier har jag inte druckit, men läste just att den skall ha fått ett jättelyft. Kan 1CRU ha druckit den innan dess? Troligtvis, med tanke på beskrivningen.

Den tidigare cuvéen som fanns för ett par år sedan var inte så kul. Den nya (billigare) som kom i våras är betydligt bättre.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idétorka dryckesvalet (hjälp efterlyses!)

Gustibus skrev:
Den tidigare cuvéen som fanns för ett par år sedan var inte så kul. Den nya (billigare) som kom i våras är betydligt bättre.
Om jag inte missminner mig så får du medhåll av Juhlin på den punkten.
 
Toppen