Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Illamående av vin?

God kväll!
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Blir illamående av vin och framförallt rött. Detta är något som kommit nu på senare tid och vet inte vad det beror på. Har någon här varit med om detta och kan ge några tips? Är det histaminer eller sulfiter som ställer till det för magen?

Hoppas någon vet något om detta problem :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej! Välkommen till forumet. Tråkigt att höra om illamåendet. Är det bara när du dricker rött vin som du får illamåendet? Jag såg att du skrev mestadels iofs..

Jag skulle gissa på histaminer, men hoppas att någon mer kunnig kan fylla på med mer information.
 

Poussard

Medlem
Vad är det för vin? Alltså info som prisklass, druvor, ekfatshantering, litet/mycket tanniner mm? Du kan ju prova lite olika och se om nåt funkar bättre. Kan ju även prova några lågsvavlade/osvavlade om du vill testa den teorin.
 

chambertin

Medlem
God kväll!
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Blir illamående av vin och framförallt rött. Detta är något som kommit nu på senare tid och vet inte vad det beror på. Har någon här varit med om detta och kan ge några tips? Är det histaminer eller sulfiter som ställer till det för magen?

Hoppas någon vet något om detta problem :)
Om det är histaminer du reagerar på så är det ganska enkelt att testa genom att ta ta lite allergimedicin innan och sedan prova att dricka vin i lagom mängder och se om du får en lindrigare reaktion eller ej.
 

Trydebull

Medlem
God kväll!
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Blir illamående av vin och framförallt rött. Detta är något som kommit nu på senare tid och vet inte vad det beror på. Har någon här varit med om detta och kan ge några tips? Är det histaminer eller sulfiter som ställer till det för magen?

Hoppas någon vet något om detta problem :)

jag tror också att det är din egen kropp som överreagerar på vinet. Dvs din kropp tror att du blir angripen av något väldigt skadligt (som Sven Melanders karaktär i Sällskapsresan sa: vem fan tål sprit) - i det här fallet en överkänslighet mot stenfrukt eller någon bisubstans.
Testa att köpa först bästa Loratadin-preparat (fråga på apotek) ock se om det blir bättre vid en mindre konsumtion.
 
Toppen