Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

importera från USA

Andreas

Medlem
Någon som har koll på hur det fungerar med privatimport från USA?
Är det vanliga alkoholskatten samt tillkommande moms p.g.a. ej EU land?
Eller måste det gå genom SB och deras skit tillkommer dessutom?
Några andra skatter?

A
 

Per Stade

Lege artis
SV: importera från USA

Andreas skrev:
Någon som har koll på hur det fungerar med privatimport från USA?
Är det vanliga alkoholskatten samt tillkommande moms p.g.a. ej EU land?
Eller måste det gå genom SB och deras skit tillkommer dessutom?
Några andra skatter?

A

Observera att det inte är tillåtet att beställa alkohol via internet från ett land utanför EU.

Vad som är helt obegripligt är att champagne likställs med starkvin vid resa från USA.
Tur att jag inte hade en aning om det när jag kom hem med en låda DP Oenoteque -96
i resväskan. ::)
 
SV: importera från USA

g
Per Stade skrev:
Andreas skrev:
Någon som har koll på hur det fungerar med privatimport från USA?
Är det vanliga alkoholskatten samt tillkommande moms p.g.a. ej EU land?
Eller måste det gå genom SB och deras skit tillkommer dessutom?
Några andra skatter?

A

Observera att det inte är tillåtet att beställa alkohol via internet från ett land utanför EU.

Vad som är helt obegripligt är att champagne likställs med starkvin vid resa från USA.
Tur att jag inte hade en aning om det när jag kom hem med en låda DP Oenoteque -96
i resväskan. ::)
67 kronor litern, blir väl en 75000 i skatt för dig då Andreas.

Vad händer om man skeppar det till Frankrike (om man typ bor där) och sedan lite senare till Sverige? Vet inte om man får prösja skatt där på samma sätt
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: importera från USA

När man bor i Frankrike, då vill man skeppa sitt vin til Sverige, därförr att? ;D
 

Jos

Medlem
SV: importera från USA

Har beställt några gånger men valde att inte blanda in tull, etc.. Det har gått bra men det har aldrig rört sig om mer än 3 flaskor åt gången.

Eller blanda in... Jag beställde och betalade varpå vinet kom hem till mig, - that´s it.
 

Keen

slan
SV: importera från USA

Har också ett gäng flaskor liggandes i usa som jag inte riktigt vet hur jag ska få hem.
 
Trådskapare
A

Andreas

Medlem
SV: importera från USA

67:- litern är väl helt ok, på tusenkronorsflaskor...
men det blir väl moms och tull också? Och det grundar sig på inköpspriset antar jag...
 
SV: importera från USA

Det är inte helt klart skrivet men jag läser det som att du maximalt får betala 69 kronor per liter (eller 30 om den skattas som vin). Det är väl bara att ringa tullen och fråga? Det som är mest oklart är om du kan ta in via transport som du inte personligen följer med. Det står uttryckligen att du inte får beställa från annan land. Jag skulle som sagt ringa och kolla. Du har ju bott där, så att du har 10-15 flaskor som du nu vill ta hem, är väl en helt ok fråga :)

Den tull- och skattefria privatinförseln av alkohol från länder utanför EU till Sverige är dock begränsad till vissa kvantiteter av varor. För alkoholvaror du för in utöver resanderansonen måste tull och svensk punktskatt betalas.

Så här mycket tull och punktskatt måste du betala för alkoholvaror som överstiger resanderansonen:

Spritdryck, tull 4 kr/liter, skatt 253 kr/liter
Starkvin, tull 2 kr/liter, skatt 67 kr/liter
Vin, tull 1 kr/liter, skatt 30 kr/liter
Starköl, tull 3 kr/liter, skatt 16 kr/liter
 

Krug88

Medlem
SV: importera från USA

En god van kopte en del flaskor pa en auktion i USA.
Han bestallde sedan hem dem till Stockholm...

De blev stoppade i tullen i Goteborg dar de vagrade slappa dem...

En van har pa forumet ordnade sa att de skrevs over pa hans vinimportsforetag och skickades till Tyskland.
Darefter fick de ta hem dem till Stockholm via hans foretag, och det kostade min van multum...

Allt detta vet du Andreas, du far gora som alla andra, smuggla eller ta det via nagon som flyttar hem fran USA eller liknande...
 
Toppen