Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Importera vin som företag till representation

Bar57

Medlem
Hej alla törstiga.

Nu har jag googlat i ett par timmar utan framgång och eftersom jag befinner mig i Frankrike vill jag inte gärna ringa Skatteverket.

Min fråga: Ifall ett företag vill importera vin (från handlare i Bordeaux/London etc) för att bygga upp en vinkällare till representationstillfällen, vilka regler gäller då? Är det samma som för privatpersoner för privatburk?

Är det bara att importera, betala alkoholskatt etc och sen dricka och vara glad? Eller är det speciella företelser eftersom det är ett företag? Någon som vet vad som händer med momsen?

Tacksam för svar/hjälp!
 
Sv: Importera vin som företag till representation

Tyvärr kan iallafall inte jag hjälpa dig. Tror det här är en riktig gråzon då du ju inte ska sälja men det är ändå ett företag med allt som kommer kring det.

Ring skattekontoret i Ludvika, de har ju hand om alkoholskatten och brukar vara hjälpsamma
 

sunqan

Vinös
Sv: Importera vin som företag till representation

Kan inte tänka mig nåt annat äb att man som företag måste ha utskänkningstillstånd för att få handla och/eller förvara alkohol. Utöver det så kan jag tänka mig att man måste ha importtillstånd... Herregud, det är ju Sverige vi pratar om :eek:

Skickat från min GT-I9100
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Importera vin som företag till representation

Mig veterligen så gäller privatimporten bara för just privatpersoner. Å andra sidan kan detta mycket väl ha ändrats och skatteverket borde inte klaga så länge de får sina skattepengar.

Ett sätt kan vara att du tar in vinera som privatperson och sen låter företaget ersätta dig som utlägg och sedan för du in det i företaget som tillgångar. Kanske?
 

Guayabera

Medlem
SV: Importera vin som företag till representation

Fast rent tekniskt innebär väl det att man som privarperson då idkar otillåten försäljning av alkohol?
 
Toppen