Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Indien det nya Kina?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det här plingade precis till på twitterradarn:


Bordeaux Wine Co.@BordeauxWineCoSvarRetweetadFavoritmarkera· Öppna#India are reducing their import tax from 150% to 50% just like#China & #HongKong did in 08 with their alcohol import tax from 40% to 0%

retweetad av Jancis Robinson


Jag har tidigare lite försynt frågat en ytlig bekant på Groupe Duclot om deras beredskap för övriga BRIC-länder och deras steg in på vinmarknaden. Svaret jag fått är att de naturligtvis bevakar vad som händer och att de precis anställt en person för att dra till Brasilien för att bevaka och utveckla marknaden. Det här var cirkus ett år sedan. Då verkade det som att Brasilien och Sydamerika var ställena att hålla koll på och som kommer indierna och gör det här.

Det ska bli intressant och se om det här får saker och ting att börja rulla på mer. Förändringarna i Hong Kong, om än betydligt mer drastiska, sparkade ju verkligen igång vinhandeln i Asien.

Spännande tider!
 

Silenos

Medlem
SV: Indien det nya Kina?

Det var då själva... de kan väl se till att odla sitt eget tjut (det är lite förmätet att säga som svensk kanske)!

kayaker skrev:
Vi får väl hoppas att de är ute efter Gredos.

Ja antingen det, eller att de bara är ute efter vinerna som redan befinner sig i stratosfären. Om Lafite och DRC säljs för 10 eller 15 tusen, det är mig egalt. Det här däremot, det är det värsta som kan hända. Observera hur det normalt så hjälpsamma forumet plötsligt blev knäpptyst och den enda respondenten, som svarade två veckor efteråt, även han är asiat, haha, mobbing! Ibland har jag då och då stött på kommentarer i stil med: "Nä då, det är lungt, det är bara Leroy/motsvarande som får igång de där grabbarna, de kommer lämna Pernand-Vergelesses/motsvarande i fred". Det kanske håller på att ändras.

Jag får allt mer känslan av att jag, efter en mycket kort sejour bland vinerna, snart måste byta jaktmarker till mindre illustra sådana. Man var för sen in helt enkelt.
 

moos

Medlem
SV: Indien det nya Kina?

1,2 miljarder törstiga Indier.....
20% är muslimer och dom rör inte tjut.
950 miljoner törstiga Indier.....
65% har inte råd till tjut.
332 miljoner törstiga Indier.....
Sen tar dom nog efter kineserna....

Det kommer att bli brist på Coca Cola!
 

chambertin

Medlem
SV: Indien det nya Kina?

Silenos skrev:
Ja antingen det, eller att de bara är ute efter vinerna som redan befinner sig i stratosfären. Om Lafite och DRC säljs för 10 eller 15 tusen, det är mig egalt.

Tycker detsamma som du men tyvärr brukar efterfrågetryck på toppsegmentet ha en motsvarand effekt på vinerna strax under vad gäller pris. Det positiva med prisökningar är dock att det blir fler som producerar bra viner från områden och mark som förut bara gjorde skräp. Dyr och värdefull mark byter ägare från gamla och trötta druvproducenter till unga ambitiösa vinmakare och vips har vi nya domäner på kartan med finfina viner.
 

Jos

Medlem
SV: Indien det nya Kina?

Jimmy Forsman skrev:
Det ska bli intressant och se om det här får saker och ting att börja rulla på mer. Förändringarna i Hong Kong, om än betydligt mer drastiska, sparkade ju verkligen igång vinhandeln i Asien.
It's all good!
 
Toppen