Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inköpare på systembolaget.

Efter att ha genomlidit de senaste släppen (ur ett Champagneperspektiv) så känns det som att inköparen på systembolaget totalt tappat fokus på detta distrikt. Jag är inte i branschen men jag hör att en ny inköpare för Frankrike kom på plats för ca 2 år sedan. Vi är ju inte tillbaka i mitten på 80-talet men vi är med snabba steg på väg åt det hållet. 2009 är ju helt den nya inköparens domän och året är väl att betrakta som en katastrof.

För en jämförelse, gå in och titta på Vinmonopolets hemsida, mindre land men mer intressanta viner. http://www.vinmonopolet.no/

Synpunkter någon!
 
SV: Inköpare på systembolaget.

shorepower skrev:
Efter att ha genomlidit de senaste släppen (ur ett Champagneperspektiv) så känns det som att inköparen på systembolaget totalt tappat fokus på detta distrikt. Jag är inte i branschen men jag hör att en ny inköpare för Frankrike kom på plats för ca 2 år sedan. Vi är ju inte tillbaka i mitten på 80-talet men vi är med snabba steg på väg åt det hållet. 2009 är ju helt den nya inköparens domän och året är väl att betrakta som en katastrof.

För en jämförelse, gå in och titta på Vinmonopolets hemsida, mindre land men mer intressanta viner. http://www.vinmonopolet.no/

Synpunkter någon!
Nu är jag rädd för att du har helt fel.
Ordinarie inköpare för Frankrike inkl Champagne har varit pappaledig i två omgångar ganska tätt inpåvarandra. Dessutom har han vikarierat som gruppchef för inköparna när den ordinarie gruppchefen varit pappa ledig, under denna tiden har det funnits två vikarier för ordinarie inköpare. Sedan en tid tillbaka är ordinarie inköpare på sin ordinarie plats igen.
Obeserviera också att det är aldirg inköparna som bestämmer vad som skall köpas in. Den processen är långt mycket mer komplicerad än så.

Vad gäller Norge och vinmonopolet så inkluderas både beställningssortiment och ordinarie sortiment när man söker på drycker där. Exempelvis får man upp 695 poster när man söker på mousserande vin inklusive champagne.
Gör du samma sak på Systembolaget så måste du först söka i ordinarie sortiment och sedan i beställningssortiment för att få upp en jämförande siffra. Då har systembolaget 780 poster. Alltså knappt hundra fler än i Norge.

Hoppas du fått lite bättre koll på läget och gör lite noggrannare efterforskningar innan du börjar gnälla nästa gång.
 
Trådskapare
A
SV: Inköpare på systembolaget.

Då hade väl jag rätt då. I och med att inköparen har varit borta i omgångar så har sortimentet blivit lidande. Tyckte jag var ganska tydlig på att att jag inte var i branschen. Låter på dig som du tycker att året varit riktigt bra eller ska jag som konsument tycka att det är ok att inköparen tappar fokus på ett område av någon anledning.

Vad gäller att gnälla på ett monopol så finns det en ganska tydlig oskriven regel, sitter man på monopolet så får man vara beredd på att vara väldigt ödmjuk. För om inte monopolet fanns så hade jag som konsument haft valet att köpa av någon annan.

PS. Sedan skrev jag mer INTRESSANTA viner, inte fler DS
 
SV: Inköpare på systembolaget.

shorepower skrev:
Då hade väl jag rätt då. I och med att inköparen har varit borta i omgångar så har sortimentet blivit lidande. Tyckte jag var ganska tydlig på att att jag inte var i branschen. Låter på dig som du tycker att året varit riktigt bra eller ska jag som konsument tycka att det är ok att inköparen tappar fokus på ett område av någon anledning.

Vad gäller att gnälla på ett monopol så finns det en ganska tydlig oskriven regel, sitter man på monopolet så får man vara beredd på att vara väldigt ödmjuk. För om inte monopolet fanns så hade jag som konsument haft valet att köpa av någon annan.

PS. Sedan skrev jag mer INTRESSANTA viner, inte fler DS
Du verkar inte ha läst mitt inlägg tillräckligt noga för att ha förstått vad det står. Inköparen har mycket lite med att göra vad och hur mycket som köps in. Det är inte inköparens ansvar att sätta sortimentet. Därför är dina beskyllningar på inköparna grundlösa. Om du tycker att sortimentet suger så har det ytterst lite med inköparen att göra. Att du tycker att sortimentet blivit lidande den senaste tiden har alltså inget att göra med att ordinarie inköpare haft ett par vikarier under en viss period. Är det tillräckligt tydligt nu?

Sedan skriver du mer INTRESSANTA viner utan att ge ett exempel på vad du subjektivt anser vara just detta. Du bara länkar till norska vinmonopolets startsida. Kan du inte istället ge exempel på vad som är intressant och inte inte och göra några jämförelser mellan Norge och Sverige, det hade gjort ditt inlägg en aning mera seriöst.
 
Trådskapare
A
SV: Inköpare på systembolaget.

Då är vi väl två som inte läser. Vet inte om du är upprörd över att jag skriver inköpare eller om du tycker att Systembolaget gör ett utmärkt jobb.
Som jag skrev så är jag inte i branschen men jag har jobbat mycket med dagligvaruhandeln som leverantör av it-system.

Det var alltid fascinerande att prata med kunder som COOP, ICA, Lidl, Axfood samt i Sverige ej verksamma företag som Tesco, Sainsbury's, Carrefour etc. Har också jobbat en hel del med fackhandelsföretag som IKEA, H&M etc. Genomgående har dessa företag utmaningar på logistik och inköpsidan. De jobbar hårt med att optimera inköp för att nå kunder på bästa sätt och de var stolta över att ge kunderna bästa möjliga produkter till lägsta pris.

En större ICA butik har runt 45-50-tusen artiklar varav många med kort livslängd. Vad jag kommer ihåg så har en systembolagsbutik runt 3-4 tusen artiklar men kan ha fel om det absoluta antalet där. Då jag arbetade med Systembolaget som kund, oftast på högre chefsnivå (det är några år sedan) var inställningen annorlunda. Där fick jag lära mig om alla problem det enorma sortimentet innebar, hur unika och svåra alla problem var och vilka onödiga krav som kom från konsumenter.

Jag tyckte mig se en uppryckning de senaste åren men nu känns det som vi är på väg tillbaka till ett monopol som betraktar mångfald och utbud som problem. Jag grundar det på det senaste årets lanseringar men tar gärna synpunkter på det.

Så om jag har fel om vad inköparna gör (och det kan jag mycket väl ha då jag inte är i branschen) och att det är en komplex process (som enligt min uppfattning oftast skapas i monopolföretag då man ej behöver ta hänsyn till konkurrenter) vad anser du, har jag fel om sortimentet eller inte?


Hittade för övrigt Systembolagets inköpsprocess. Vore intressant att veta hur många som är involverade och vem som egentligen fattar besluten
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/D2FAC7C4-9311-4568-9A94-FE959B3D5972/0/sb_inkopsprocess.pdf%3Cbr%3E
 
Trådskapare
A
SV: Inköpare på systembolaget.

Och du har rätt om Vinmonopolet, det var inte mycket bättre när jag insåg att de listade allt och inte bara vad som fanns i butik. Fanns en del där de verkar ha släppt fler nya årgångar men å andra sidan listas inte årgångar för en del på det svenska beställningssortimentet (vilket är ett ofog tycker jag).

Det ändrar dock inte min syn på att det svenska champagnesortimentet försämrats de senaste året. För en grafisk bild, gå in på Regeringsgatan eller Hansa och titta. Där gapar hyllorna rätt så tomma just nu,
 

anders

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Jag har en fråga till El Burro som har hygglig koll på SS. Vem/vilka är det som bestämmer vad som ska köpas in. Om jag föstår dig rätt är det så att inköparna endast är ansvariga för att köpa in det antalet flaskor från ett utpekat distrikt som någon annan avdelning har beslutat om.

En tanke vad gäller skumpautbudet kan vara att vi just nu befinner oss i ett mellanår. Kvaliteten på det som lanserats från Champagne har varit för låg. Alltså avvaktar SS tills roligare saker lämnar kalkgrottorna under Ay et al.
 
SV: Inköpare på systembolaget.

anders skrev:
Jag har en fråga till El Burro som har hygglig koll på SS. Vem/vilka är det som bestämmer vad som ska köpas in. Om jag föstår dig rätt är det så att inköparna endast är ansvariga för att köpa in det antalet flaskor från ett utpekat distrikt som någon annan avdelning har beslutat om.

En tanke vad gäller skumpautbudet kan vara att vi just nu befinner oss i ett mellanår. Kvaliteten på det som lanserats från Champagne har varit för låg. Alltså avvaktar SS tills roligare saker lämnar kalkgrottorna under Ay et al.
Det ligger en del i vad du säger Anders.
Men det gäller tillfälliga listningar och exklusiva mindre släpp i de tre vinkällarbutikerna.

För det ordinarie sortimentet gäller lite andra villkor, men i champagnes fall så är de tillgängliga årgångarna inte oviktiga när det kommer till de ytterst få strategiska inköp av årgångschampagne som sker. Dock är dett inte av avgörande betydelse. Då är det mera viktigt för SB att försäkra sig om en långsiktig prisstrategi och leveranssäkerhet från leverantör/producent.

För tillfälliga och exklusiva listningar så är det även mycket upp till respektive importör att presentera vad som är på gång.
Just nu är det lite stiltje hos importörerna som på grund av Eurons ställning gentemot kronan kapat en stor del av importörernas marginaler, och då har man inte råd att lägga ner en massa tid på små, ofta kostsamma, lanseringar.
Dels finns det inte så mycket färdigt i källarna i champagne av riktigt bra årgångar som 02 och 04 exempelvis som du så klarsynt konstaterar Anders.
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Skulle vara intressant i sammanhanget och se vad norrmännen har för försäljningsstatistik. I Sverige t ex så stå flaskor för över 100 kr för bara 9,2 % av vinförsljningen, medan viner som kostar under 39 kr är de som ökar allra mest som enskild grupp, 169,6%. Allt enligt statisktik från januari 2009.
Konsumtionsmönstret lär ju prägla Systembolagets inköpsstrategi, liksom kronkurs och allmän konjunktur kan man misstänka.
En väninna till mig jobbade som inköpare under många år. Men hon var mest ute och letade efter viner som man redan bestämt skulle köpas in. Ex "X antal fatad chardonnay i prisklass Y."
 

Elvis

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

vintjej skrev:
medan viner som kostar under 39 kr är de som ökar allra mest som enskild grupp, 169,6%. Allt enligt statisktik från januari 2009.

Viner under 39 kr? Det finns väl bara halv- och kvartsflaskor i det segmentet? Det är iofs lite märkligt om det segmentet ökar, men det lär väl vara från en väldigt låg nivå (och stanna på en låg nivå).
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Elvis skrev:
Viner under 39 kr? Det finns väl bara halv- och kvartsflaskor i det segmentet? Det är iofs lite märkligt om det segmentet ökar, men det lär väl vara från en väldigt låg nivå (och stanna på en låg nivå).

Upp till 39 kr skulle jag ha skrivit.
Men visst hajar man till?
Vad är det för viner egentligen? Måste väl vara BIB o tetra?
Fast nu såg jag statistiken för augusti, då har de bara ökat 83,9%
 

Bubblaren

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

vintjej skrev:
Upp till 39 kr skulle jag ha skrivit.
Men visst hajar man till?
Vad är det för viner egentligen? Måste väl vara BIB o tetra?
Fast nu såg jag statistiken för augusti, då har de bara ökat 83,9%

Låter märkligt. Är det exkl moms?
Vart hittar du nuffrorna?
 

Krug88

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Smått fantastiskt att mer än hälften av allt som säljs går på 69kr eller mindre...
Sen recenseras de på vinklubben.se.
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Krug88 skrev:
Smått fantastiskt att mer än hälften av allt som säljs går på 69kr eller mindre...
Sen recenseras de på vinklubben.se.

Ja, så lever den andra halvan.
Själv tillhör man ju den övre kvartilen, som vanligt.:D
Men, som sagt, det är väl utifrån det konsumtionsmönstret inköpen görs, kan man misstänka.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Inköpare på systembolaget.

vintjej skrev:
Skulle vara intressant i sammanhanget och se vad norrmännen har för försäljningsstatistik. I Sverige t ex så stå flaskor för över 100 kr för bara 9,2 % av vinförsljningen, medan viner som kostar under 39 kr är de som ökar allra mest som enskild grupp, 169,6%. Allt enligt statisktik från januari 2009.

Finns det vin som kostar under 39kr?

vintjej skrev:
Konsumtionsmönstret lär ju prägla Systembolagets inköpsstrategi, liksom kronkurs och allmän konjunktur kan man misstänka.

Har för mig att jag såg någon statistik att viner över 300:- hade ökat sin andel de senaste 10 åren.
Kan det bero på att svenskarna dricker mer champagne? I så fall lär väl lågkonjukturen göra att
försäljningen minskar i det prissegmentet också.
Annars var det i prisintervallet 100-300:- som försäljningen hade minskat under Anita Steens tid.
 

kayaker

Cyklist
SV: Inköpare på systembolaget.

vintjej skrev:
Men, som sagt, det är väl utifrån det konsumtionsmönstret inköpen görs, kan man misstänka.
Tidigare trodde jag att huvudargumentet för att ha kvar detaljhandelsmonopolet var att försöka styra konsumtionsmönstret. Dumma mig... ;)

Edit: Förtydligade
 

Elvis

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Krug88 skrev:
Smått fantastiskt att mer än hälften av allt som säljs går på 69kr eller mindre...

Dessutom är inte boxarna med i den här statistiken, så till att börja med köper svenskarna 50-60 % av sitt vin på box, och av de (få) viner som säljs på flaska kostar hälften under 70 kr.

Sjukt!
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Elvis skrev:
Dessutom är inte boxarna med i den här statistiken, så till att börja med köper svenskarna 50-60 % av sitt vin på box, och av de (få) viner som säljs på flaska kostar hälften under 70 kr.

Sjukt!

Nu fattar jag ingenting. Vad är det för viner som kostar upp till 39 kr?
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

kayaker skrev:
Tidigare trodde jag att huvudargumentet för monopolet var att försöka styra konsumtionsmönstret. Dumma mig... ;)

Well, när jag jobbade på Systembolagets första vinbutik så sades det ju vara en satsning för att gå mot kvalitet istället för kvantitet. Men vår butikschef fick ständigt på tafsen av sina chefer för att vi inte hade lika höga enheter (antal flaskor över disk) som andra butiker. Vi måste bli mer effektiva, höja antalet enheter. Vi skulle alltså helt enkelt kränga fler flaskor. Att ha några minuters diksussion med kunderna om vilket vin var alltså inget som sågs med blida ögon av Systembolagets ledning.
 
Toppen