Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inköpare på systembolaget.

Per Stade

Lege artis
SV: Inköpare på systembolaget.

kayaker skrev:
Tidigare trodde jag att huvudargumentet för monopolet var att försöka styra konsumtionsmönstret. Dumma mig... ;)

Det har de lyckats med:
Jämför siffrorna från december 2000 med december 2008 och lägg ihop procentandelen
box med pappförpackning.
Totalsiffrorna för hela året finns på raden längst nere till höger.
Box + pappförpackning har gått från 30,24% år 2000 till 64,35% förra året.
Att argumenten om att det är praktiskt, lättare att bära o.s.v inte riktigt håller visas ju av att andelen
tetravin har minskat.

http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/OmSystembolaget/Statistik/bib.htm
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Per Stade skrev:
Det har de lyckats med:
Jämför siffrorna från december 2000 med december 2008 och lägg ihop procentandelen
box med pappförpackning.
Totalsiffrorna för hela året finns på raden längst nere till höger.
Box + pappförpackning har gått från 30,24% år 2000 till 64,35% förra året.
Att argumenten om att det är praktiskt, lättare att bära o.s.v inte riktigt håller visas ju av att andelen
tetravin har minskat.

http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/OmSystembolaget/Statistik/bib.htm

Box är ju det optimala ur enhetssyn. Stor kvantitet såld på så liten tid som möjligt.
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Elvis skrev:
Alkoholfria, kanske?

Det skulle ju vara en stor seger för monopolet isf. Men jag har ju svårt att tro att det är så. Äh, jag får ringa kundtjänst imorgon och fråga.
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

Per Stade skrev:
Efter mycket sökande hittade jag följande godsak:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... ruNr=12440

Numera slutsålt verkar det som.
Vilken otur.

Mr Rouge verkar ju också ha varit populärt. Men en tanke: Tetra räknas som flaska. Det finns tetror på 1000 ml. Och om de har samma literpris som en flaska på 750 blir tetrapriset 52 kr. Kan det tänkas att även de ingår och att priset räknats om till 750 ml?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Inköpare på systembolaget.

vintjej skrev:
Mr Rouge verkar ju också ha varit populärt. Men en tanke: Tetra räknas som flaska. Det finns tetror på 1000 ml. Och om de har samma literpris som en flaska på 750 blir tetrapriset 52 kr. Kan det tänkas att även de ingår och att priset räknats om till 750 ml?

I så fall borde 3 liters boxviner under 156 kronor också ingå i den statistiken.
Vet inte hur många sådana som finns, förmodligen för många.
 
Trådskapare
A
SV: Inköpare på systembolaget.

Efter att ha idiotförklarats av El Burro Grande (men han gör skäl för namnet ;D ) för att jag inte har stenkoll på systembolagets interna inköpsprocesser och en allmän diskussion om att eurokursen är för dyr för att importörer ska tjäna pengar (i en icke monopolsituation så hade lösningen varit enkel, höj priserna) så är jag fortfarande tillbaka till min fråga.

Kollade upp några viner som jag skulle kunna tänka mig köpa, som är lanserade i andra delar av världen, men inte i Sverige. Vad beror det på? Systembolaget eller annat? Visst kommer det komma ett gäng 2002, 2004 men kommer vi få dem till Sverige?

Exempel på viner som iallafall jag inte sett lanserade i Sverige

1999 Taittinger Comtes de Champagne Blanc de Blanc
1999 Bollinger V.V Francaises
Pommerey Cuvee Louise 1998
Philipponnat Clos des Goisses'1999
 

anders

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

shorepower skrev:
i en icke monopolsituation så hade lösningen varit enkel, höj priserna

Ber att få anföra en fullständingt avvikande åsikt där. Det finns det lilla bekymret att man ska hitta köpare också. Vi behöver bara titta på lagret av Bordeaux 05 som SS fortfarande sitter på. Köparna ger inte vad som helst. Det är möjligt att du och kanske någon till ger sig på att köpa någon av de flaskor som du nämner men för att det ska bli någorlunda lönsamt måste det finnas en rimlig volym. Det gäller i ännu högre grad för icke-monopol-butiker (utomlands alltså) som inte är så stora att de kan sitta med stora lager och trots det klara likviditeten.
 

vintjej

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

anders skrev:
Ber att få anföra en fullständingt avvikande åsikt där. Det finns det lilla bekymret att man ska hitta köpare också. Vi behöver bara titta på lagret av Bordeaux 05 som SS fortfarande sitter på. Köparna ger inte vad som helst. Det är möjligt att du och kanske någon till ger sig på att köpa någon av de flaskor som du nämner men för att det ska bli någorlunda lönsamt måste det finnas en rimlig volym. Det gäller i ännu högre grad för icke-monopol-butiker (utomlands alltså) som inte är så stora att de kan sitta med stora lager och trots det klara likviditeten.

Precis så är det. Att lagerhålla mycket och länge är inte lönsamt, men det svider mer för småhandlare.
 

Elvis

Medlem
SV: Inköpare på systembolaget.

shorepower skrev:
1999 Taittinger Comtes de Champagne Blanc de Blanc
1999 Bollinger V.V Francaises
Pommerey Cuvee Louise 1998
Philipponnat Clos des Goisses'1999

Bollinger VVF släpptes senhösten förra året och tog slut direkt. Finns dock på Arlanda för 3999 kr, så du kan slå till nästa gång du flyger utanför EU. Gick tidigare i år att få tag på via privatimport från SS -- jag fick prisförslaget 4337 kr per flaska när jag kollade i vintras.

Cuvée Louise 1998 finns i beställningssortimentet för 989 kr: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=77041

1999:eek:rna av Comtes och Clos des Goisses har inte släppts av SS än, men de lär komma så småningom. Båda 1998:eek:rna finns i sortimentet.
 
SV: Inköpare på systembolaget.

shorepower skrev:
Efter att ha idiotförklarats av El Burro Grande (men han gör skäl för namnet ;D ) för att jag inte har stenkoll på systembolagets interna inköpsprocesser och en allmän diskussion om att eurokursen är för dyr för att importörer ska tjäna pengar (i en icke monopolsituation så hade lösningen varit enkel, höj priserna) så är jag fortfarande tillbaka till min fråga.

Kollade upp några viner som jag skulle kunna tänka mig köpa, som är lanserade i andra delar av världen, men inte i Sverige. Vad beror det på? Systembolaget eller annat? Visst kommer det komma ett gäng 2002, 2004 men kommer vi få dem till Sverige?
Käre Shorepower, var i mina inlägg har jag idiotförklarat dig? Kan du visa det för mig så lovar jag att be om ursäkt för detta.
När du kommer med felaktiga påståenden som jag på ett sakligt och inte ovänligt sätt kommenterar och rättar till så innebär inte det inte att du är idiot eller liknande. Att du tolkar det så är bara att beklaga.
Att du sedan gör dig lustig över mitt nick (med en smiley som undanflykt) låter jag vara okommenterat.
Sedan har Elvis på ett helt korrekt sätt förklarat hur det ligger till med de Champagner som du nämnde i ditt inlägg.
 
Trådskapare
A
SV: Inköpare på systembolaget.

El burro grande skrev:
Käre Shorepower, var i mina inlägg har jag idiotförklarat dig? Kan du visa det för mig så lovar jag att be om ursäkt för detta.
När du kommer med felaktiga påståenden som jag på ett sakligt och inte ovänligt sätt kommenterar och rättar till så innebär inte det inte att du är idiot eller liknande. Att du tolkar det så är bara att beklaga.
Att du sedan gör dig lustig över mitt nick (med en smiley som undanflykt) låter jag vara okommenterat.
Sedan har Elvis på ett helt korrekt sätt förklarat hur det ligger till med de Champagner som du nämnde i ditt inlägg.
Oj vad stort det här blev. Får se till att vara väldigt tydlig då jag är ironisk. Alltid svårt i skrift. Så istället för att gå i polemik så föreslår jag att vi lägger ner debatten.
Var inte på något sätt min avsikt att gå in i något som kunde uppfattas som ett personangrepp och om det uppfattades så ber jag om ursäkt.
 
SV: Inköpare på systembolaget.

shorepower skrev:
Oj vad stort det här blev. Får se till att vara väldigt tydlig då jag är ironisk. Alltid svårt i skrift. Så istället för att gå i polemik så föreslår jag att vi lägger ner debatten.
Var inte på något sätt min avsikt att gå in i något som kunde uppfattas som ett personangrepp och om det uppfattades så ber jag om ursäkt.
Så, när du skriver att jag idiotförklarade dig så var det ironiskt alltså?
Det var ju roligt då, som Loket skulle säga.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Inköpare på systembolaget.

El Burro; varför heter det inköpare när man inte ansvarar för sortiment, antal etc? borde fungera bra med en assistent till den som bestämmer ;D
 
SV: Inköpare på systembolaget.

magnum skrev:
El Burro; varför heter det inköpare när man inte ansvarar för sortiment, antal etc? borde fungera bra med en assistent till den som bestämmer ;D
Bra fråga magnum. Eftersom jag själv inte jobbar på SB så kan jag inte heller svara på din fråga på ett till 100% korrekt sätt som någon som sitter på inköp eller som kategorichef eller jobbar med statistik och omvärldsanaly på SB skulle göra. Med tanke på att det med all säkerhet finns folk där som läser detta forum så överlåter jag gärna den frågan till dem. Hursomhelst så är det en befogad fråga från dig som jag vet många med vårt intresse skulle vara väldigt intresserade av att få ta del av.
Förövrigt finns det även assistenter till inköparna på SB... :)
 
Toppen