Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inkompetenta SS!

Jos

Medlem
Jag kan inleda med att jag inte är så jättesur eftersom jag inte haft några större förhoppningar att få tag på DRC och inte heller planerade att göra något jätteförsök. Men när jag går förbi SS strax innan halv tio och ser två personer stå där och köa tänkte jag att jag skulle kanske kunna göra ett ryck för att försöka få tag på en Echezeaux då jag misstänkte att de absolut första skulle försöka få tag på de dyraste. Sagt och gjort, jag köar i en dryg halvtimme och när klockan är 10 så kommer i princip hela personalen ut och röker och jag passar på att fråga om de vet hur de ska göra med att öppna i tid osv... Ett drygt ja du får väl se fick jag till svar.

När klockan är en minut i 10 och de fortfarande inte öppnat portarna berättar jag för de andra två att de kan glömma att de kommer att få tag på något. De förstår inte riktigt vad jag menar förrän de 1 eller 2 minuter över 10 står vid personalens skärmar som snudd på efterblivet försöker knappa in någon order. Ingen fick något. Inte ens den första killen som suttit och köat i sin brassestol bra mycket längre än mig fick något.

När jag förklarade för personalen att datasystemen öppnar kl 10 för orderläggning och att det då inte funkar att öppna portarna till butiken några sekunder över 10 så var det nog ändå inte mycket som gick in.. De var helt frågande till mitt påstående att övriga butiker i landet har personal redo att börja knappa kl 10, - och att de redan innan öppnat och släppt in.

Hur svårt kan det vara för en och samma kedja att göra någorlunda lika?? Är butikscheferna inhyrda från Samhall? Helt otroligt...
 

Keen

slan
SV: Inkompetenta SS!

Vi blev iallafall insläppta innan 10, men det hjälpte föga då vissa butiker tydligen skrev in namn och telefonnummer i systemet innan 10 så att de kunde få iväg ordrarna snabbare. Det gjordes inte hos oss, så det blev inget för mig heller. Allt tog slut på drygt 30 sekunder.

Man kan ju tycka att de borde få samma direktiv så att alla har samma chans, men det är ju tydligen för svårt.
 

weezer

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

I nordstan/Gbg samlade de in lapparna innan och numrerade dem. Sen hade de tre terminaler de knappade in på...
 

Jörgen

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Undrar om det finns någon bra lösning...betänk att det t.ex finns 60 fl (kvot 1/kund) och 100 kunder står i 100 olika butiker och exakt samtidigt beställer....vad avgör? (bra fråga för någon datanörd?).
Enda alternativet är väl snart bara lotten, det är ju butiks-alternativt datalotteri redan idag!
Att vara först i kön räcker inte när flaskorna är så få.

Kan bli en filosofisk höjdare den här tråden... ;D

Ju mer jag tänker på det ju mer attraktivt blir ren och skär lottning, så slipper man ju iallafall köa i onödan...
Intresseanmälan, handpenning som betalas tillbaka till den lottlöse, hur svårt kan det vara....
 

Hans A-g

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Eftersom det här i princip är en vinauktion borde det mest rättvisa systemet vara BUDGIVNING.
Högsta budet får köpa - de som blir utan hade i alla fall chansen...
 

Håkan

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Hans A-g>> Håller med, internationellt är det även försäkran att inte sälja vidare inom X år som gäller, annars försvinner allokeringen nästkommande år.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Egentligen är ren lottning det bästa när de ändå lite klarar av att göra likadant i sina egna jävla butiker.

Budgivning skulle ju också kunna vara ett alternativ där de kan skänka bort vinsten som överstiger deras standardiserade marginal till något välgörande ändamål.
 

Pomerol

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

De bakanta jag har som köpt DRC har alltid ordnat det för sig: Meddelat butiken att de tänker köa. Frågat när centrumet öppnar. Undersökt hur insatt personalen är i beställningsrutiner. Hört sig för vilka som jobbar släppdagen. Allt detta har vänligt med bestämt satt press på personalen och de har oftast fått vad de velat. DRC är för stort att impulsköpa.

Det har sagts förr på forumet: Man har allt att vinna att vara trevlig och en bra kund. Då kan man också vara krävande. Jag blir alltid perfekt bemött på min hemmabutik.

Till nästa Bordeauxsläpp kommer vi kunna beställa varorna på Systembolagets hemsida. Fortfarande ett lotteri men då har vi bara oss själva att skylla om vi inte har tillräckligt flinka fingrar.
 

Håkan

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Pomerol>>Helt rätt, så har gjort varje primörsläpp sedan 96orna och har hittills enbart torskat på Yquem 03 och Lafleur 99. Och den senare är jag ganska tacksam över att jag missade.
 

SUPRA

Bäst
SV: Inkompetenta SS!

Pomerol skrev:
Till nästa Bordeauxsläpp kommer vi kunna beställa varorna på Systembolagets hemsida. Fortfarande ett lotteri men då har vi bara oss själva att skylla om vi inte har tillräckligt flinka fingrar.

Tyvärr blir det ju som biljettsläpp till populära konserter då. Då föredrar jag nog nuvarande system.

Blir det så att den med flest ip-adresser vinner eller? ???
 

Elvis

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Pomerol skrev:
De bekanta jag har som köpt DRC har alltid ordnat det för sig: Meddelat butiken att de tänker köa. Frågat när centrumet öppnar. Undersökt hur insatt personalen är i beställningsrutiner. Hört sig för vilka som jobbar släppdagen. Allt detta har vänligt men bestämt satt press på personalen och de har oftast fått vad de velat. DRC är för stort att impulsköpa.

Det var exakt så jag gjorde. Och så var den kassör jag valde också dubbelt så snabb som de andra två.

Nu vägrar de i och för sig att berätta hur många flaskor jag fick eftersom jag än så länge bara har en preliminärbokning, men jag har gott hopp om att jag fick alla fem som jag beställde. Jag får hålla mig till tåls tills nästa vecka, det kan jag stå ut med. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Inkompetenta SS!

Verkar som att jag får stämma in i kritiken.

Fick inte min Bolly VVF trots att jag blev lovad den till igår. :(
 

Elvis

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

SUPRA skrev:
Fick inte min Bolly VVF trots att jag blev lovad den till igår. :(

Exakt samma sak hände mig! :mad:

De var väldigt förbryllade på butiken för enligt deras system stod det att den skulle vara med.
 

CH

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Jag har visserligen fått en bekräftesle på att min har kommit men jag tror på det först när jag har den i min hand. Det har ju hänt att saker "försvunnit" på lagret.
 

Pomerol

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

SUPRA skrev:
Blir det så att den med flest ip-adresser vinner eller? ???

Vet inte, antar att man loggar in på sitt användarnamn och då kan förmodligen endast en inloggning ske. Någon vinintresserad datanörd gör säkert ett script som beställer automatikst i exakt rätt tid...

När det handlar om BX och DRC så är ju helt klart efterfrågan större än utbudet. För min del är det bra att inte priset anpassas för att kväva efterfråga, för då skulle jag förmodligen inte ha råd att dricka goda viner. Men hur ska man göra för att få det "rättvist"? Och vad är rätvist förutom att jag får de flaskor jag vill ha?

Tidigare var ju de exklusiva släppen koncentrerade till de tre storstäderna. Detta ändrades för att folk från "landet" skulle ha lika stor chans att dricka gott och resultatet blev som ett lotteri. Annars kanske den ultimata rättvisan är att vinerna släpps på en butik och använda sig av först till kvarn. Kunderna får börja köa veckan innan släppet...
 

Jörgen

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

Det går inte att skipa rättvisa när det gäller små partier.
Lotteri eller auktion är det enda rätta! Tur eller rikedom, välj själva.....
 

SUPRA

Bäst
SV: Inkompetenta SS!

Pomerol skrev:
Någon vinintresserad datanörd gör säkert ett script som beställer automatikst i exakt rätt tid...

Vore ju fantastiskt tråkigt om alla flaskor skulle hamna hos dessa människor :D

Sveriges alla hackers sitter på alla Bolagets Juveler. :p
 

anders

Medlem
SV: Inkompetenta SS!

SUPRA skrev:
Vore ju fantastiskt tråkigt om alla flaskor skulle hamna hos dessa människor :D

Sveriges alla hackers sitter på alla Bolagets Juveler. :p

När du presenterar det på det här sättet blir jag en mycket stor anhängare av det här förslaget. Nu vet jag vad arbetstiden ska ägnas åt den närmaste tiden... :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Inkompetenta SS!

Igår när jag skulle somna inser jag att förlusten av de Bollinger + en del annat jag beställde faktiskt berodde på kärringen som inte knappade in min order förräns 1 timme senare.

Blir jävligt sne. Ska ta det med chefen på stället nu på torsdag så man inte gör samma misstag på fredag, då ska de tamifan få knappa in mitt namn innan portarna öppnas
eller så byter jag bolag.
 
Toppen