Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Mysonoxen

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

magnum skrev:
Haha, jag har några 89or liggande har dock inte provat dom än. Frun har tagit fram lite löjrom innan filen måste bli en Champagne till.... måste bli nåt som spöar Bonnairen....återkommer ;D

Ja, mumma med löjrom och skumpa. Berätta gärna vad det blev. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Mysonoxen skrev:
Ja, mumma med löjrom och skumpa. Berätta gärna vad det blev. :)
Belle Epoque 1996, vet inte om den är bättre än Bonnaire 85an som är otroligt fyllig med lång härlig krämig smak av exotiska frukter och söt honung. BE har en annan stil och är klart yngre men ändå njutbar nu. Härlig elegant stil med blommig doft och med en smak av citrus och aningen nöt.Läcker ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Mmmmm, sist jag drack BE-96 var då vi satte oss på tåget ner till Hultsfred jag och en polare. Vi skulle ner och se NIN och vi inledde med en pava BE samt en pava Gosset Rosé tillsammans med tryffelsalami, god olivolja och macademianötter. Det kändes så härligt Goth!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

magnum skrev:
Belle Epoque 1996, vet inte om den är bättre än Bonnaire 85an som är otroligt fyllig med lång härlig krämig smak av exotiska frukter och söt honung. BE har en annan stil och är klart yngre men ändå njutbar nu. Härlig elegant stil med blommig doft och med en smak av citrus och aningen nöt.Läcker ;D

Mmm, blommor både på flaskan och i doften, det är vårkänslor det :)
 

anders

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Krug skrev:
Mmmmm, sist jag drack BE-96 var då vi satte oss på tåget ner till Hultsfred jag och en polare. Vi skulle ner och se NIN och vi inledde med en pava BE samt en pava Gosset Rosé tillsammans med tryffelsalami, god olivolja och macademianötter. Det kändes så härligt Goth!
Hmmm.... jag undrar om de här punkterna var uppräknade i din sammanställning över kostnaderna för den resan. Ett försök att få kontoutdraget att se något bättre ut...? Eller var det polaren som tog den notan också?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Nej, tyvärr var inte de flaskorna med i den ursprungliga sammanställningen av Hultsfredresan. Helvete. Jag måste plussa på någon tusenlapp till på totalen alltså. Polaren plockade ju dock Jack och Jim... Det var ju gulligt av honom.
 

R.P

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Krug skrev:
Japp, ryktena stämmer! Jay-Z har dissat Cristal för Armand de Brignac "Ace of Spades", detta skedde tydligen redan 2006 så man måste ju ställa sig tvekande till researchen i frågan ovan! Lustigt nog så tillverkas Armande de Brignac av Cattier, ett hus som jag inte varit så värst impad av de få gångerna jag provat deras skumpa.
armand-de-brignac.jpg

Såg att Storstad i vasastan (sthlm) hade den här på vinlistan, 5500:- kostade den om jag minns rätt, frågade kyparn om den säljer bra, och dom hade sålt 2 flaskor i somras, smaken beskrev han som "en lättare champagne", låter lovande. :D
 

vintjej

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

R.P skrev:
Såg att Storstad i vasastan (sthlm) hade den här på vinlistan, 5500:- kostade den om jag minns rätt, frågade kyparn om den säljer bra, och dom hade sålt 2 flaskor i somras, smaken beskrev han som "en lättare champagne", låter lovande. :D

Dödskallevarning för den.
Och det borde var straffbart att göra en så'n ful flaska.
 

Jos

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

vintjej skrev:
Dödskallevarning för den.
Och det borde var straffbart att göra en så'n ful flaska.

Men Discobitch funkar alltså..? :D
 

R.P

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

vintjej skrev:
Dödskallevarning för den.
Och det borde var straffbart att göra en så'n ful flaska.

Galet ful flaska...jag tycker synd om Jay-Z som får sliska med Ace of Spades efter att ha druckit Cristal i många år... :'(
 

CH

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

R.P skrev:
Såg att Storstad i vasastan (sthlm) hade den här på vinlistan, 5500:- kostade den om jag minns rätt, frågade kyparn om den säljer bra, och dom hade sålt 2 flaskor i somras, smaken beskrev han som "en lättare champagne", låter lovande. :D

Jag tycker Ace of Spades är hel lysande.

Låt alla champagnesprutande snorungar eller wannabees springa runt med denna hemska flaska med ett mediokert innehåll och låt dem tro de är något så kan vi som dricker champagne för att det är gott få behålla de svåröverkomliga flaskorna för oss själva.
 
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

CH skrev:
Jag tycker Ace of Spades är hel lysande.

Låt alla champagnesprutande snorungar eller wannabees springa runt med denna hemska flaska med ett mediokert innehåll och låt dem tro de är något så kan vi som dricker champagne för att det är gott få behålla de svåröverkomliga flaskorna för oss själva.

Exakt. Låt oss hoppas att champagne utnyttjar den nya utökade arealen till ett stort antal "vackert" designade flaskor. De kan kanske ta upp den lite mer söta varianterna också för ryssland som ju historiskt sett haft en fallenhet för lite sötare champagne (och socker döljer det mesta ändå).
 

R.P

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

CH skrev:
Jag tycker Ace of Spades är hel lysande.

Låt alla champagnesprutande snorungar eller wannabees springa runt med denna hemska flaska med ett mediokert innehåll och låt dem tro de är något så kan vi som dricker champagne för att det är gott få behålla de svåröverkomliga flaskorna för oss själva.

Sant! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Ja, man blir ju gråtfärdig när man tänker på alla magnumbuteljer med Cristal som sprutats på nattklubbar. Då har t.o.m. F1-cirkusen mer koll: de sprutar numera standard-Mumm (jero) och tidigare Moët. Läste förresten en intervju med David Coulthard i F1 Racing nyligen. Han berättade att han för ett par år sedan sett Felipe Massa äta på samma restaurang i Monaco. Det här var innan Massa började vinna lopp. Coulthard skickade över en flaska oöppnad champagne med hälsningen "jag vill bara se om du vet hur man öppnar en". Elegant psykning! ;D
 

CH

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Elvis skrev:
Coulthard skickade över en flaska oöppnad champagne med hälsningen "jag vill bara se om du vet hur man öppnar en". Elegant psykning! ;D

Kaxigt men något han senare fick äta upp ganska duktigt
 
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

CH skrev:
Jag tycker Ace of Spades är hel lysande.

Låt alla champagnesprutande snorungar eller wannabees springa runt med denna hemska flaska med ett mediokert innehåll och låt dem tro de är något så kan vi som dricker champagne för att det är gott få behålla de svåröverkomliga flaskorna för oss själva.
Du är min tankefrände! ;D Man får hoppas att en del champagnesprutare använder Moët också. I så fall kan skräpskumpan nästan ha existensberättigande.
 

vintjej

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

R.P skrev:
Galet ful flaska...jag tycker synd om Jay-Z som får sliska med Ace of Spades efter att ha druckit Cristal i många år... :'(

Ja, jag med. Men jag håller till fullo med om detta: "The tension was palpable as connoisseurs everywhere prayed that Jay-Z would not think of a rhyme for “Salon” or “Clos des Goisses.” These prayers were answered when a tacky gold bottle with an ace-of-spades logo appeared in a Jay-Z video. Jay-Z and brand owner Cattier Champagne hilariously denied this was a paid product placement."

http://pickyeaters.blogspot.com/2008/04 ... -time.html
 

R.P

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

vintjej skrev:
Ja, jag med. Men jag håller till fullo med om detta: "The tension was palpable as connoisseurs everywhere prayed that Jay-Z would not think of a rhyme for “Salon” or “Clos des Goisses.” These prayers were answered when a tacky gold bottle with an ace-of-spades logo appeared in a Jay-Z video. Jay-Z and brand owner Cattier Champagne hilariously denied this was a paid product placement."

http://pickyeaters.blogspot.com/2008/04 ... -time.html

Det hade inte varit kul att se Salon bli våldtagen av amerikanska hiphop-stjärnor.
 
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

R.P skrev:
Det hade inte varit kul att se Salon bli våldtagen av amerikanska hiphop-stjärnor.
Helt rätt. Inte det hade inte varit kul om det hänt Krug heller.
 
Toppen