Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Interntransport och DRC

Old Sparky

Medlem
Lyckades klicka hem några DRC i veckans lansering. Nu oroar jag mig lite för den interna transporten. Fint väder och höga temperaturer har det varit denna veckan och det ska fortsätta. Kör systembolaget med temperaturkontrollerade utrymmen i sina bilar? Föreställer mig annars hur vinerna får sig en "törn" bak i de stekheta bilarna :'(
 

Mmm

Medlem
SV: Interntransport och DRC

Surt sa räven varning!

Hur kan man klicka hem några DRC? Jag hovrade med musen och klickade på det minst eftertraktade vinet någon tiondels sekund efter att vinerna släpptes... Inget napp.

Vad gäller viners värmekänslighet är den betydligt överdriven. Någon dag vid 25 grader har inget vin dött av. Sitter de i en container på Atlanten vid 50 grader i fyra veckor så kanske vi kan snacka problem...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Interntransport och DRC

Lagena och greencargo kör, som precis alla andra, men vanliga lastbilar av olika-slag. Min tid på SB har jag aldrig varit med om märkbart 'varma leveranser' då detta är precis som du skriver en sak jag också tänkt på. Lagret i sig. Är på nästan samtliga bolagt strax under rum-temp. Alltså mår inte vinerna bra av att vara i lagret en längre tid.
Därimot kommer det ibland 'intern-leveranser' om det är tex enstaka flaska. Är det inte allt för ovanligt att man kör den för sig mellan butikerna. Där förekommer allt från ryskaposten till cyklister.

Eller i ett ord. Nej, bolagets leveranser är inte helt optimala
 

Mmm

Medlem
SV: Interntransport och DRC

...och sen hamnar flaskorna på hyllorna på SB i minst rumstempratur och halogenljus. Ett lite dyrare vin kan säkert stå i många månader på samma UV-solande hylla.

Och vi som har vinkällare som får gå till terapeut om kylutrustningen har havererat i ett halvt dygn.

Å andra sidan: har man provat en urgammal Bordeaux från halvkass årgång som legat still och kallt i samma källare sen den fylldes - inser man vikten av god förvaring!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Interntransport och DRC

vinder skrev:
Lyckades klicka hem några DRC i veckans lansering. Nu oroar jag mig lite för den interna transporten. Fint väder och höga temperaturer har det varit denna veckan och det ska fortsätta. Kör systembolaget med temperaturkontrollerade utrymmen i sina bilar? Föreställer mig annars hur vinerna får sig en "törn" bak i de stekheta bilarna :'(

Kanske lika bra att du gör dig av med oron och säljer dem till mig. Ska vara schysst och betala ditt inköpspris oavsett hur varmt det var i lastbilen. ;D
 
SV: Interntransport och DRC

Håller med Mmm och Johan, Systembolagets hantering av bättre viner är inte allt för bra. Långa tider i hyllan , ofta exponerade av ljus. Men de flesta varorna på SB har ganska kort livslängd i butiken och dricks direkt upp när det kommer hem till konsument så SB fokuserar nog helt enkelt inte på det området. Onödiga kostnader och hantering.

Tror inte du ska vara allt för orolig dock, Vinder. Hämta flaskorna direkt du får avisering. Det är ju inte högsommarvärme ännu även om det är varmt. Och som Vintomas skriver, känner du dig allt för orolig finns det nog många som kan hjälpa dig med det problemet.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
SV: Interntransport och DRC

Mmm: 100 mbit + uppdaterad firefox beta + inövad teknik = 1 La Tache + St.Vivant. Richebourg lyckades min kompis klicka hem för min räkning 8)

Vill inte korka upp en La Tache om 10 år och inse att den blivit kokt i bilen på väg till SB. Brukar inte oroa mig för detta men med tanke på vädret och vilka viner det handlar om så har tanken slagit mig. Från er låter det som att jag absolut inte kan vara helt trygg med SB hantering. Ska höra av mig till butiken och köra lite utfrågning på måndag :)
 
SV: Interntransport och DRC

vinder skrev:
Vill inte korka upp en La Tache om 10 år och inse att den blivit kokt i bilen på väg till SB. Brukar inte oroa mig för detta men med tanke på vädret och vilka viner det handlar om så har tanken slagit mig. Från er låter det som att jag absolut inte kan vara helt trygg med SB hantering. Ska höra av mig till butiken och köra lite utfrågning på måndag :)

Om du ska oroa dig för det här så är faktiskt mitt tips att sälja vinet. Tiden från producent till att den ligger i din källare innehåller många okända faktorer och vinet har passerat många mellanhänder.

Kollade för övrigt på SMHI, det ska bli svalare nästa vecka.
 

Dexter

Medlem
SV: Interntransport och DRC

DRC vinerna borde finnas på deras depå i Örebro, och då kommer de med Posten till butikerna.
 

Dexter

Medlem
SV: Interntransport och DRC

Du kan vara lugn de brukar packa DRC vinerna lite bättre... men under min 10 år på SB så har väl bara ett femtiotal paket gått sönder från depån:). Och bara en gång har en kollega jonglerat en Ch Talbot 2003 primör och tappade den....
 
SV: Interntransport och DRC

Dexter skrev:
Du kan vara lugn de brukar packa DRC vinerna lite bättre... men under min 10 år på SB så har väl bara ett femtiotal paket gått sönder från depån:). Och bara en gång har en kollega jonglerat en Ch Talbot 2003 primör och tappade den....

Tack Dexter, du är en sann människovän som delar med dig
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Interntransport och DRC

Anders Landström skrev:
Tack Dexter, du är en sann människovän som delar med dig
Det tråkiga är bara att han säkert inte skojar, då jag personligen har varit med om liknande scenario på SB :/
 

kayaker

Cyklist
SV: Interntransport och DRC

Dexter skrev:
Du kan vara lugn de brukar packa DRC vinerna lite bättre... men under min 10 år på SB så har väl bara ett femtiotal paket gått sönder från depån:). Och bara en gång har en kollega jonglerat en Ch Talbot 2003 primör och tappade den....
Tur att det var Château Talbot 2003. Inget av de bättre vinerna från det slottet, som f.ö. varit lite på halvdekis de senaste decennierna. ;)
 

Jos

Medlem
SV: Interntransport och DRC

Dexter skrev:
Du kan vara lugn de brukar packa DRC vinerna lite bättre... men under min 10 år på SB så har väl bara ett femtiotal paket gått sönder från depån:). Och bara en gång har en kollega jonglerat en Ch Talbot 2003 primör och tappade den....
Hur jonglerar man med en primör? ;)
 

Dexter

Medlem
SV: Interntransport och DRC

Sorry jag menade när man var tvungen att beställa på ett gult papper som bolaget faxade in och så fick man flaskorna ett par år senare..Så det fanns inga flera att få tag i.
Så du har rätt det var ju ingen primör;-)
 
Toppen