Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intervju med Magdalena Gerger

Allaboda

Medlem
Den som klarar av att läsa den här artikeln utan att bli irriterad är en mästare på självbehärskning.

Min favorit är att SB ska finnas där folk "förväntar" sig det , och vara öppet när folk "förväntar" sig det. Tala om självuppfyllande profetia.

Sedan har jag personligen inte sett så mycket av hur hon "förstår kunden"? Inte mig i alla fall.


ÄMNET FLYTTAT: //MOD
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Jag har faktiskt läst artikeln både en och två gånger och jag har inte ens ork att bli upprörd längre. Jag börjar kanske bli gammal, jag vet inte. Men Det är samma floskler om och om igen men håll med om att det är någonting väldigt oroväckande med detta lilla citat:
Vi ska ha lagom många butiker, och svensken har vant sig vid denna restriktion.
Nu börjar jag må lite illa.
 

Niklas J

Medlem
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Skribenten kan ju knappast vara en beundrare av monopolet heller. Då väljer man väl en annan bild? You know what I mean...
 

Elvis

Medlem
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Systembolaget, liksom vilket annat bolag som helst, leds av en styrelse med affärsmässiga krav

Systembolaget gynnades i fjol av den svaga svenska kronan

en omsättning på 23,4 miljarder kronor. Av detta var 345 miljoner kronor ren vinst

Jag får inte riktigt ihop det här: affärsmässiga krav, gynnade av valutakurser och en vinstmarginal på 1,5 %... Inte så imponerande.
 
Trådskapare
Allaboda

Allaboda

Medlem
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Affärsmässiga krav kan verkligen ifrågasättas. Men jag tror inte de har som målsättning att tjäna mer än 1.5%. Det som de inte nämner är att när de "gynnades" av den svaga kronan (vilket inte gjorde det så lönsamt att köpa utomlands, så de sålde mer i Sverige) så fick importörerna ta smällen. De tillåts bara justera priserna 2 ggr per år (tror jag). När kronan bli svagare blir alla inköp dyrare, och de får enorma problem - de kan förlora pengar på varje flaska de säljer om det är en storsäljare med låga marginaler. Och att inte leverera till den enda kunden gör att det inte blir några orden framöver.

Affärsmässigt????

Sedan kan ju i och för sig de större importörerna hedga valutarisken, men jag tror inte det är många som gör det.

Själv är jag förundrad över hur de 2010 fortfarande inte har en fungerande internetbeställning. Jag har försökt två gånger, och båda har jag varit tvungen att följa upp med mail till kundtjänst, när jag aldrig fått meddelande om att det kommit. Förståelse för kundens krav? Eller det kanske bara är som det ska, eftersom svenska folket inte förväntar sig att det ska fungera.
 
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Elvis skrev:
Jag får inte riktigt ihop det här: affärsmässiga krav, gynnade av valutakurser och en vinstmarginal på 1,5 %... Inte så imponerande.
Man får inte glömma bort att det är en oerhört komplex verksamhet, att pengar spenderas på att upplysa svenska folket hur bra Systembolaget är samt alla fasta kostnader ett äkta monopol har. Historien har ju gång på gång visat att monopol är det mest kostnadseffektiva alternativet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Jimmy Forsman skrev:
Jag har faktiskt läst artikeln både en och två gånger och jag har inte ens ork att bli upprörd längre. Jag börjar kanske bli gammal, jag vet inte. Men Det är samma floskler om och om igen men håll med om att det är någonting väldigt oroväckande med detta lilla citat:
"Vi ska ha lagom många butiker, och svensken har vant sig vid denna restriktion."

Nu börjar jag må lite illa.

Om systembolaget planerar att minska alkoholkonsumtionen genom sämre service
och färre butiker så borde du dansa och vara glad.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Per Stade skrev:
Om systembolaget planerar att minska alkoholkonsumtionen genom sämre service
och färre butiker så borde du dansa och vara glad.

Illamåendet i det här fallet är väl mest baserat i att "svensken har vant sig vid det". Inget ifrågasättande, ingen reaktion på det otroligt mästrande och provocerande påståendet. "Har vant sig vid", finns det några ord som bättre exponerar vad Sverige har blivit? En nation av människor som böjer sig för överheten och tar skit. För det vet ju alla, det är nog bäst att hålla sig med den djävul vi känner en riskera ett nytt helvete...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Bakgrund: I Strömstad med 11.000 innevånare 2 mil från norska gränsen finns 2 till ytan
ganska ordinära systembolag. De säljer för ½ miljard om året. Få andra butiker i landet
slår detta. 4 av 5 kunder är norrmän. För gränshandeln har från relativt blygsam skala
exploderat under det senaste decenniet.
2004 öppnade det numera gigantiska shoppingcentret Nordbyn, norr om Strömstad,
bara ett par kilometer från gränsen. Där är 90% av kunderna (och många av de anställda)
norrmän. Omsättningen är 3½ miljard.

Affärsinnehavarna inne i Strömstad är naturligtvis oroliga för att Systembolaget skall flytta
till Nordbyn. Då kommer naturligtvis de flesta norrmännen aldrig åka längre.

Källa: P1 Gränshandel (Studio Ett Fredag 16 juli 2010 kl 17:55)
Nu till den intressanta frågan: Är det sant att Systembolagets "leds av en styrelse
med affärsmässiga krav"
och kommer "bolaget hela tiden anpassa sig till förändrade
handelsmönster, och finnas på plats där kunderna rör sig".

Och gäller målsättningen: "Staten har ett syfte med att ha ensamrätt på
alkoholförsäljning, och det är folkhälsan, din och min hälsa. Vi ska bidra till att
minska alkoholens skador"
bara för svenskar?

Då måste ju Systembolaget öppna en butik i Nordbyn, eller hur?
 

Ilza

Medlem
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Tycker att den bästa passagen är:
Vi vill att våra kunder ska göra medvetna val, och vara precis så hälsosamma och nyttiga som de skulle vilja vara genom att inte köpa mer än de tänkt

Det ska alltså vara ett medvetet val att köpa med sig billigt skit i stora mängder?
 

Niklas J

Medlem
SV: Intervju med Magdalena Gerger

Tja, agera nickedocka några år på en statlig institution, en sista fjäder i hatten innan pensionen och sedan skratta hela vägen till banken när pensionschecken ska kvitteras ut - frågan är väl hur många som inte skulle göra det? Trygga sin ålderdom för ett gäng floskler...
 
Toppen