Intressant Bodega kring Madrid?

Diskussion i 'Resor' startad av WetterlingWines, 15 december 2015.

1. Hej,

Jag ska ner till Madrid i mitten på januari och tänkte höra om det är någon som har besökt nån intressant Bodega i närliggande DOs?

Daniel A gillar detta.
  2. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

WetterlingWines och Daniel A gillar detta.
  3. Daniel A

Daniel A Medlem

Vad räknas som närliggande?

Oavsett så har jag ett Vinos de Madrid DO-tips! Bodega Marañones! Ny (2008) och intressant producent. Har inte besökt själv, men tömt några flaskor med deras logo på. Om du vill testa instegsvinet finns det fortfarande några flaskor kvar på flaskbanken: Treintamil Maravedies.

(Tack för att ha blivit chansad på @Deppodi ;) )

4. chambertin

chambertin Medlem

Ribera del Duero är ju bara 16-17mil bort så för mig så är ju det i alla fall närliggande.
    Rueda ligger ännu närmare.
    Har inte själv besökt Bodegas Naia i Rueda men Naiades var ett mkt intressant och bra vin på Verdejo. (ligger i La Seca) och baserat på oympade +100-åriga stockar.
    Ett annat mycket gott vin från Rueda som jag druckit var Nisia (också detta på mkt gamla Verdejo-stockar). Jorge Ordoñez som gör vinet får du dock kontakta via deras marknadsavdelning i Malaga (marketing@jorgeordonez.es) då jag inte vet var dom har sin anläggning i Rueda. Tror det är ett joint-venture liksom flera andra av Jorge Ordoñez viner.

Är du ofta i Spanien så är en prenumeration på Guía Peñín att rekommendera: http://www.guiapenin.com/

denominaciones-origen-vinos-de-espana.jpg

5. Elvis

Elvis Medlem

Jag har varit på väldigt många jobbresor till Spanien men mest till Málaga och Barcelona.

6. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Borde inte @Vino fino ha lite tips som kan förgylla denna tråd?

7. Håkan

Håkan Medlem

WetterlingWines gillar detta.
  8. Vino fino

Vino fino Medlem

Faktum är att jag aldrig besökt några vingårdar inom D.O Madrid eftersom de nästan ligger så långt från stan som de andra mera kända distrikten. Det är så taskiga vägar ut i bushen också-- på något sätt känns det naturligare att åka en timme till på riktig motorväg för att komma till Ribera... men jag vill absolut inte avråda någon, det är säkert jättekul att besöka området, de lär inte vara så bortskämda som de mer berömda grannarna.

Däremot vill jag gärna tipsa om några vinbutiker inne i stan. Bägge har drygt 5 000 viner på hyllorna (dvs. drygt tre gånger så många som PK-huset eller Nordstan).
    Lavinia www.lavinia.es
    Santa Cecilia www.santacecilia.es
    (Orkar man inte ta sig dit går det att beställa till hotellet, ordrar över €100 leveras gratis på fastlandet).

Bilden är från Lavinias standardsortimentsdel. Vinkällaren med de riktiga godsakerna ligger innanför, snett under/bakom där fotografen står.
    lavinia.jpg

9. sunqan

sunqan Vinös

Nu är du orättvis pkhuset har 2210 artiklar om man tar med port/sherry/madeira/montilla

10. MartinE

MartinE Medlem

Huh - det där känns ju som en kopia av deras butik i Paris! :eek:

Mycket trevligt ställe för övrigt, men dyyyrt! :nagelbitare:

11. Vino fino

Vino fino Medlem

Den spanska varianten är inte så dyr. Väldigt bra restaurang har de dessutom, och mycket vin att prova på glas. :)

MartinE gillar detta.
  12. Tack så jättemycket för alla tips!

Närliggande @Daniel A för mig denna gång får nog räknas in DO Vinos de Madrid, DO Mondejar (absolut närmast) och DO Mentrida. Men där faller ju ditt tips in väldigt bra. Var inne och kollade deras sida. Ser intressant ut. Tack!

Jaha @chambertin nu måste jag åka till Rueda också :) Men det får bli en annan resa. Denna gång är det Madrid och Katalonien som gäller. Guia Peñin är beställd.

Tycker ju om Champagne också @Elvis så din blogg kan komma att besökas :) Barcelona ligger mig varmt om hjärtat då jag bott där nere i 2 omgångar och rest lite i distriken söder om stan.

Dominio de Valdepusa @Håkan tar jag notis om. Tack! Har pratat med min kompis som jag ska besöka om att åka till Toledo. Kanske blir en tidig höstresa.

Hmm, Lavinia ser ut att slå El Corte med hästlängder @Vino fino ! Har en tendens att bli mer pengar på vin än skor nuförtiden...

gece, Elvis, Mattias Schyberg och 3 andra gillar detta.
  13. Hipshot

Hipshot Medlem

http://grauvell.cat/en/
    Farsan har varit hos grau vell två gånger och älskar det stället. En riktigt skön lirare som driver det.
    Han gör grymt bra viner.

14. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Det går åt rätt håll! :D

gece gillar detta.
  15. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Jag var på en provning och drack några riktigt fina Garnacha-viner från en producent en bit från Madrid:

http://www.bodegascanopy.com/en/

Kanske kan vara något?

16. Daniel A

Daniel A Medlem

@WetterlingWines blev det något Bodega-besök? :)

Ska själv till Madrid i sommar, så nyfiken på din resa. Kommer definitivt ta tillvara på vinbutikstipsen från @Vino fino !

17. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Daniel A gillar detta.

Dela sidan