Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intressant Bodega kring Madrid?

chambertin

Medlem
Ribera del Duero är ju bara 16-17mil bort så för mig så är ju det i alla fall närliggande.
Rueda ligger ännu närmare.
Har inte själv besökt Bodegas Naia i Rueda men Naiades var ett mkt intressant och bra vin på Verdejo. (ligger i La Seca) och baserat på oympade +100-åriga stockar.
Ett annat mycket gott vin från Rueda som jag druckit var Nisia (också detta på mkt gamla Verdejo-stockar). Jorge Ordoñez som gör vinet får du dock kontakta via deras marknadsavdelning i Malaga (marketing@jorgeordonez.es) då jag inte vet var dom har sin anläggning i Rueda. Tror det är ett joint-venture liksom flera andra av Jorge Ordoñez viner.

Är du ofta i Spanien så är en prenumeration på Guía Peñín att rekommendera: http://www.guiapenin.com/

denominaciones-origen-vinos-de-espana.jpg
 

Vino fino

Medlem
Borde inte @Vino fino ha lite tips som kan förgylla denna tråd?
Faktum är att jag aldrig besökt några vingårdar inom D.O Madrid eftersom de nästan ligger så långt från stan som de andra mera kända distrikten. Det är så taskiga vägar ut i bushen också-- på något sätt känns det naturligare att åka en timme till på riktig motorväg för att komma till Ribera... men jag vill absolut inte avråda någon, det är säkert jättekul att besöka området, de lär inte vara så bortskämda som de mer berömda grannarna.

Däremot vill jag gärna tipsa om några vinbutiker inne i stan. Bägge har drygt 5 000 viner på hyllorna (dvs. drygt tre gånger så många som PK-huset eller Nordstan).
Lavinia www.lavinia.es
Santa Cecilia www.santacecilia.es
(Orkar man inte ta sig dit går det att beställa till hotellet, ordrar över €100 leveras gratis på fastlandet).

Bilden är från Lavinias standardsortimentsdel. Vinkällaren med de riktiga godsakerna ligger innanför, snett under/bakom där fotografen står.
lavinia.jpg
 

MartinE

Medlem
Bilden är från Lavinias standardsortimentsdel. Vinkällaren med de riktiga godsakerna ligger innanför, snett under/bakom där fotografen står.
lavinia-jpg.5797

Huh - det där känns ju som en kopia av deras butik i Paris! :eek:

Mycket trevligt ställe för övrigt, men dyyyrt! :nagelbitare:
 
Trådskapare
WetterlingWines
Tack så jättemycket för alla tips!

Närliggande @Daniel A för mig denna gång får nog räknas in DO Vinos de Madrid, DO Mondejar (absolut närmast) och DO Mentrida. Men där faller ju ditt tips in väldigt bra. Var inne och kollade deras sida. Ser intressant ut. Tack!

Jaha @chambertin nu måste jag åka till Rueda också :) Men det får bli en annan resa. Denna gång är det Madrid och Katalonien som gäller. Guia Peñin är beställd.

Tycker ju om Champagne också @Elvis så din blogg kan komma att besökas :) Barcelona ligger mig varmt om hjärtat då jag bott där nere i 2 omgångar och rest lite i distriken söder om stan.

Dominio de Valdepusa @Håkan tar jag notis om. Tack! Har pratat med min kompis som jag ska besöka om att åka till Toledo. Kanske blir en tidig höstresa.

Hmm, Lavinia ser ut att slå El Corte med hästlängder @Vino fino ! Har en tendens att bli mer pengar på vin än skor nuförtiden...
 
Toppen